Storing cnc freesmachine.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Harm J Seef schreef: 20 mei 2020 09:19 Voordat je allerlei zaken los gaat trekken of demonteren,
gebruik ik voor diagnose zelf de bijgevoegde plottertest.

P.S. De extensie wel eerst wijzigen van .txt in .plt.
Het ontgaat me even hoe je met dit testje een backlash van 0.05 zou kunnen constateren. Misschien kun je er een plotter mee testen, maar je gaf zelf al aan dat een plotter geen freesbank is.
Met het 10 graden gedraaide vierkant zie je veel meer.

Maar dat je niets los moet halen voordat geconstateerd hebt waar je moet zijn is wel belangrijk. (meten, meten en nog eens meten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

J. Moors schreef: 19 mei 2020 20:06 Zoals ik al eerder aangaf, zit er nergens speling op koppelingen, assen, tandwielen e.d.

Het werkopppervlak is 450cm x 450cm. Het blijft me dus een raadsel waar speling zou kunnen zitten als het ook de tandriemen niet zouden zijn.
Speling is de moeder van het mechaniek, dus als er geen speling zat, stond de boel stil. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Oops, het originele .DWG-bestand is te groot voor een upload,
en het .plt-bestand mist de toelichting.

Importeer de HPPenPlotterTest.TXT als .PLT importbestand en zet deze om naar CNC.
De PenPlottertest laat de machine onder zware condities alle hoeken van je werkgebied zien.
Check het resultaat met de bijgevoegde informatie over de HpenPlottertest.

Wanneer je machine deze test correct kan verwerken ligt het niet aan de mechanica
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
J. Moors
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 mar 2011 01:38
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door J. Moors »

Na de nodige testen, ben ik overstag gegaan en heb op de X-as een backlash uitgeprobeerd. Aangezien ik daar 0,2mm afwijking op heb, heb ik daar wat rekenwerk op los gelaten.
200 stappen zijn 4 mm. 4 : 200 = 0,02.
0,2mm : 0,02 = 10. Dat zou betekenen dat ik 10 stappen backlash nodig zou hebben.

Na een nieuwe test gaf dit weinig verandering. Toen maar het getal verhogen en kijken wat er gebeurt. Eerst 20 ingevuld toen 30.
Ik merkte dat dit de zaak wat verbeterde, maar nog niet genoeg.

Toen herinnerde ik me dat de besturingskaart de mogelijkheid gaf om gedeeltelijke stappen in te voeren en we hadden toen 1/8 stap ingesteld.
Dus de backlash op 80 (8 x 10) ingesteld en de maten kwamen heel aardig uit. De tolerantie op de X-as is nu minder dan 0,05mm.

Ik ga nu wat bestaande tekeningen uitvoeren en kijken wat het brengt.

Intussen blijf ik toch bezig om na te gaan waar nou die verrekte speling kan zitten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hfjbuis »

J. Moors schreef: 25 mei 2020 23:06 Intussen blijf ik toch bezig om na te gaan waar nou die verrekte speling kan zitten.
Behalve speling kan het ook de elastiek in het geheel zijn dat afhankelijk van de belasting meer of minder kan zijn. Je gebruikt tandriemen en gezien de lengte, is daar wel wat elastiek in te verwachten als ze op spanning komen te staan.

Loopt alles soepel over de hele lengte zonder zwaar punt met los gekoppelde aandrijving?
Zijn de tandriemen echt helemaal schoon, zit er niet een stukje vervuiling ergens tussen de tanden?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

‘Backlash uitproberen?’ Ik denk dat er wat misverstand op de lijn zit.
Backlash is niet anders dan ‘vrije slag’ ofwel mechanische speling. Mechanische speling wordt met afstelbouten en veren weggewerkt.

Waar jij het nu over hebt is het instellen van ‘micro-stepping’, en het effect daarvan op de eindnauwkeurigheid.
Omdat de tafelassen tandriemwiel worden aangedreven moet je de tandrad-verhouding in je rekenwerk meenemen.

Aantal stappen per mm = (1 / spoed tafelas) x (tanden aspoelie / tanden aandrijfpoelie) x stappen/rev motor x micro steps

Bij 1/8 stap wordt het aantal stappen per mm = (1 / spoed tafelas) x (tanden aspoelie / tanden aandrijfpoelie) x 200 x 8

De theoretische (!) eindnauwkeurigheid is dan het omgekeerde, ofwel 1 / Aantal stappen per mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat hij bedoelt dat die de instelling in de besturing voor backlash uitgeprobeert heeft. En dat zijn stappen, en als je dat uitrekend voor 200 stappen per omwenteling kom je op een ander getal uit dan als je je micro-steps ook mee neemt, wat natuurlijk noodzakelijk is omdat die besturing niets van steps of microstep weet, alleen units/mm.

En eigenlijk is deze test toch wel de beste oplossing, je stelt de omkeerspeling in de besturing in op een bepaalde waarde, kijkt wat je resultaat is en past je instelling aan. (ingewikkelder moet je het niet willen maken)

De volgende uitdaging is natuurlijk proberen mechanisch die backlash minimaal te krijgen, maar dan moet je wel kunnen vinden waar het door komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door Harm J Seef »

Nooit te oud om te leren; ik kende het verschijnsel ‘backlash-compensatie-instelling’ niet. Het is een handige optie wanneer tijdens een serie-productie de machine verloopt.

Maar ik vraag mij af of het gebruik ervan inderdaad wel zo simpel is. Je zult de mechanica en werking van de machine en G-code aardig goed moeten kennen en beheersen, om een beredeneerde compensatie-instelling te kunnen maken. Wanneer de machine al een verkeerde stapinstelling heeft, zal een software-backlash-compensatie óók niet optimaal functioneren.

Het lijkt het minst ingewikkeld, om er met trial en errror er een gooi naar te doen (je kunt ook een professionele schop tegen de banden geven). Mijn voorkeur is meer stap-voor-stap testen en analyseren.

Bijgaand pdf-je geeft wat meer informatie over het testen en storingzoeken van een plotter, waarbij de stappenmotortest ook bij een freesmachine handig kan zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Storing cnc freesmachine.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Harm J Seef schreef: 04 jun 2020 10:04 Nooit te oud om te leren; ik kende het verschijnsel ‘backlash-compensatie-instelling’ niet. Het is een handige optie wanneer tijdens een serie-productie de machine verloopt.
Ik denk niet dat je het principe helemaal begrijpt, dus nog even door leren. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie