Help ik krijg geen contact via usb

Moderator: Moderators

Carramba86
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2019 10:05

Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Carramba86 »

Hallo allemaal.

Ik wil voorzichtig wat gaan experimenteren met cnc frezen. Dus ik heb het welbekende 3018 cnc freesmachine aangeschaft. Alles in elkaar gezet en aangesloten. Alleen nu wil mijn grbl 0.9 niet communiceren met het de software (candle). Ik heb eerst de driver geïnstalleerd (ch340) en gekeken bij “mijn computer”, En hij herkent het apparaat (de naam staat er) maar er staat; fout 10 kan niet opstarten. Ik heb nog een nieuwere driver geïnstalleerd maar het mocht niet baten. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Ballegooijen »

Heel vaak zit het probleem in de Bautrate.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Carramba86
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2019 10:05

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Carramba86 »

Die heb ik beide hetzelfde gezet 115200
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door serum »

Vermoed niet dat de bautrate het probleem is.
Hoe zie je hem in je hardware overzicht?

Kan zijn dat er een Chinese imitatie FTDI CH340 opzit, de makers van de officiele CH340 hebben ervoor gekozen die dingen naar de kl**en te helpen dmv de driver. (beetje een dikke middelvinger naar de kloners, vind het een strakke actie)..

https://hackaday.com/2016/02/01/ftdi-dr ... ips-again/

Check dit eens;

https://www.instructables.com/id/How-to ... no-clones/
Carramba86
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2019 10:05

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Carramba86 »

Oké dat zou niet zo mooi zijn. De driver heb ik gewoon van de bijgeleverde cdrom.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door hfjbuis »

Heb je bij de computerbeheer, onder hardware gekeken of de driver ook goed geladen is! Zoniet, dan is het waarschijnlijk geen gesigneerde CH340 driver. In de bijlage is een driver die het doet.

Installeer Arduino, selecteer de juiste comport, zet hem op 115200 baudrate, start het terminal programma, stuur een ? (met enter) naar de controller en kijk of er de volgende response komt "Grbl 0.9i ['$' for help]".

Post even het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Sven »

Misschien heeeel overbodig maar heb je al een andere usb kabel geprobeerd?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Bjornski1976 »

Heb je wel de juiste COM poort geselecteerd? Dit can je zien in apparaten beheer.

De drivers die worden mee geleverd zijn virtuele com poort drivers
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Carramba86
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2019 10:05

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Carramba86 »

Sorry voor de late reactie. En excuses dat ik het gewoon moet typen, maar het forum maakt het lastig om een fotootje er op te zetten (het zullen m’n eigen gebrek aan kwaliteit wel zijn)

bij hardware staat hij er tussen, alleen staat erbij dat er een stuurprogramma fout is. Ik heb het stuurprogramma die hfjbuis had gepost geïnstalleerd. Maar helaas het mag niet baten.

@sven, overbodige vragen bestaan niet als ze bedoeld zijn om iemand te helpen. 😉 ik heb geen andere usb kabel geprobeerd. Mede omdat ik aan boord zit voor m’n werk en er hier helaas geen extra is.

@Bjornski1976, ik heb wel de juiste compoort geselecteerd en ook andere usb ingangen op m’n laptop en toen de juiste compoorten geselecteerd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door hfjbuis »

Carramba86 schreef: 14 mar 2020 11:50 Ik heb het stuurprogramma die hfjbuis had gepost geïnstalleerd. Maar helaas het mag niet baten.
Koppel de controller los van de computer
Verwijder het apparaat in computer beheer inclusief alle drivers.
Installeer de driver
Koppel de controller nu pas aan de computer

Geen resultaat:
Herhaal hetzelfde maar dan via de windows reboot optie om niet gesigneerde drivers te installeren.

Lukt het niet, dan kun je altijd langs komen (hoensbroek limburg). Stuur in dat geval een PB.
Carramba86
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2019 10:05

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Carramba86 »

@hjfbuis, hartstikke aardig van je. Maar ik woon in Zeeland dus dat is best een eindje rijden voor een apparaatje van nog geen €150,- desalniettemin hartstikke bedankt voor je moeite!

Ik heb ‘m nog eens op een andere computer geprobeerd. Daar geeft candle wel aan dat de poort open is, maar de computer wil het apparaat niet herkennen (unknown device) terwijl die op mijn laptop code 10 aangeeft.

Ik ben woensdag weer thuis, dan probeer ik het nog eens op m’n “nieuwe” laptop. En anders stuur ik 'm terug en bestel ik een andere. Of een nieuw besturingssysteem. Heeft iemand nog een goed/betaalbaar advies?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door hfjbuis »

Als de comport het niet doet met een CH34xx driver, dan heb je een probleem met alle arduino / grbl controllers die bij dit soort freesmachines gebruik worden.

Het lijkt mij goed om als eerste een probleem met je computer op te lossen of uit te sluiten.
  • Ik kan er ook op afstand naar kijken met een remote sessie via TeamViewer.
  • Je zou kunnen testen met een andere arduino uno / nano computer (geleend exemplaar) met CH34x driver. Dan kun je mogelijk een probleem met de computer uitsluiten.
  • Je kunt mij ook de controller sturen om te testen.
  • etc.
Carramba86
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2019 10:05

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door Carramba86 »

@hfjbuis, als je even via teamviewer mee zou willen kijken zou dat super zijn. Dan kunnen we in ieder geval het 1 en anders uitsluiten. Wanneer komt het jou uit?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Help ik krijg geen contact via usb

Bericht door hfjbuis »

Ik heb je een PM gestuurd.

Huub
Plaats reactie