Simcnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Simcnc

Bericht door zeeschuim »

Hartelijk dank voor alle input, weer wat wijzer geworden.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Simcnc

Bericht door Stephan »

Zijn er inmiddels al mensen die Simcnc gebruiken? En zo ja bevalt het?

Gr Stephan.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Simcnc

Bericht door P1-Engineering »

Ik heb mij erin verdiept, het ziet er super mooi uit qua GUI en configuratie. Met de simulator en de Fusion PP lijkt het ook probleemloos te werken.
Had bijna een complete set bestelt maar toen ontdekte ik gelukkig net op tijd een groot nadeel, er is geen ondersteuning voor radiuscompensatie (G40,G41,G42).
Hierdoor valt het voor mij gelijk af als een serieuze besturing.
Daarnaast is het vrij nieuw en erg weinig info te vinden op het gebied van macro's bijvoorbeeld.

Erg jammer want er zitten juist weer veel mooie dingen in die bij andere systemen missen of erg DIY zijn, bijvoorbeeld homen op index, duidelijke integratie van de populaire Delta servos, S-curve motion control etc.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Simcnc

Bericht door Stephan »

Hoe lang geleden was dit? ik probeerde dit ook op hun site uit te zoeken echter klopt er iets niet met hun site, want de verbinding is niet Privé. En dan bezoek ik hem dus niet.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Simcnc

Bericht door boutje »

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Simcnc

Bericht door P1-Engineering »

Stephan schreef: 27 jun 2022 14:26 Hoe lang geleden was dit? ik probeerde dit ook op hun site uit te zoeken echter klopt er iets niet met hun site, want de verbinding is niet Privé. En dan bezoek ik hem dus niet.
Paar weken terug.
Heb vooral contact gehad met de mannen van CNC-steuerung, Die maken de componenten zoals ik het graag zie en zijn een wederverkoper. Zijn vaak iets realistischer https://www.cnc-steuerung.com/
Support voor radiuscompensatie komt er overigens wel aan, volgende update is mij toegezegd. Maar helaas nog geen te verwachten datum.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Simcnc

Bericht door serum »

Hun software is alleen compatible met hun hardware? Ziet er op zich interessant uit. Ik zie de software en de ATC macro voor een redelijke prijs icm de hardware voor 6 assig.

viewtopic.php?t=16387&start=28
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Simcnc

Bericht door P1-Engineering »

Ja, software werkt alleen met de CSMIO controller, je moet ook de juiste firmware in de controller laden.

Het heeft toch weer mijn interesse gewekt, en aangezien ik komende weken/maanden nog thuis zit met een gebroken nek ga ik misschien wel een set aanschaffen om mee te testen.
Ze geven aan binnen 2-4 weken de update voor radiuscompensatie te hebben en na de zomervakantie standaard macro's voor ATC en probing.
Macro's zijn wel volledig in Python geschreven, dit geeft natuurlijk gigantische mogelijkheden, maar de macro's in standaard G-code van Eding vind ik toch een stuk makkelijker om te begrijpen.

Met deze IO boordjes van CNC-steurung kan je vrij eenvoudig van controller wisselen als je dat zou willen. De controller uitbedraden met de standaard DB25 stekkers en zou dan eenvoudig kunnen wisselen tussen de Mesa kaarten en de CSMIO controller of bijv Eding 760. 8)

https://www.cnc-steuerung.com/ip-s-in-o ... 25478545_4
https://www.cnc-steuerung.com/big-io-ip ... 5478555_V2

Ook gaaf, aansturen van 4 MMS ventielen, sproeikoppen, op basis van X,Y richting:
https://www.cnc-steuerung.com/mms-kuehl ... 0100221410

Staat helemaal los van de controller, dus universeel toepasbaar.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Simcnc

Bericht door boutje »

Ik gebruik al jaren het spulvan cs lab in mijn machines.

Nu nog in combinatie met mach3.

Zit te wachten op simcnc voor de draaibank .
Als dat er is ga ik al mijn machines om zetten naar simcnc
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Simcnc

Bericht door P1-Engineering »

Cool, en goed om te horen. Ik ga zsm de knoop doorhakken, tot en met 30 juni krijg je de software er gratis bij als je de controller aanschaft.

Aan de locatie te zien zijn we praktisch buren, mijn werkplaats, hobbyhok, is in de Waarderpolder. :)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Simcnc

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 28 jun 2022 13:20
Ook gaaf, aansturen van 4 MMS ventielen, sproeikoppen, op basis van X,Y richting:
https://www.cnc-steuerung.com/mms-kuehl ... 0100221410

Staat helemaal los van de controller, dus universeel toepasbaar.
Nice find Sherlock!

Heel leuk ding. Ik ken CNC steuerung nog uit de beginperiode dat ze BF20's en 30's ombouwden met lineaire geleiders.

Ik herken je enthousiasme wel voor die besturing. Ik zat zelf ook al enthousiast over hun site te struinen. Mis alleen de macro's voor probing voor deze controller. (bieden ze alleen aan icm een probe en die heb ik al). En je kan met deze controller direct je delta servo's aansturen? (zonder step/dir)?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Simcnc

Bericht door P1-Engineering »

Ja die MMS module komt er sowieso bij!
En dan zoiets bouwen als deze meneer:



Echt een hele gave oplossing ook om de 3D-finder probe ATC geschikt te maken.

Probing is er na de zomer, minimaal zelfde functionaliteit als bij Eding.
Dit is er nu al, gemaakt door een gebruiker:



Ook de implementatie van een camera om te nullen is hij mee bezig.

ATC macro hetzelfde, na de zomer. Ze hebben toevallig net een uitgebreide ATC macro ontvangen ter inspiratie..... :mrgreen:

Je kan de analoge controller kopen, en dan encoders aansluiten voor feedback.
Ik ga voor de step+direction controller. Dat heeft de voorkeur voor nieuwe controllers. Glasliniaal kan dan direct op de Delta drive (A2L).
Controller kan de signalen met 4mhz uitsturen, dat is even iets anders dan de 125khz waar ik nu op zit. :lol:

Alles mooi plug and play op basis van CAT7 patch kabels:

https://www.cnc-steuerung.com/big-io-ip ... rung-delta

Ze maken het je erg makkelijk met standaard schema's:

https://en.cs-lab.eu/connection-diagram ... a2-simcnc/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Simcnc

Bericht door serum »

Ik zag dat ze voor 179e een atc macro leveren.

Op zich allemaal mooi gemaakt, maar die 3d taster zou ik niet zo aandurven met die contactjes. Dat vlakje gaat gegarandeerd vol zitten met aluminiumstof zo bij de frees/koeling in de buurt. Als je veel aluminium verspaant weet je wat voor bagger het wordt. Dat blaas je niet weg met een beetje lucht.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Simcnc

Bericht door P1-Engineering »

Ja ze leveren een macro, maar die is vrij eenvoudig. Doet alleen tooltje wisselen, geen gebruik van de spindel status sensoren, geen uitschuifbaar rek etc etc.

Voor de contactjes heeft ie een PTC weerstandje op de 24V lijn gezet. Wanneer je sluiting krijgt beperkt die de maximale stroom.
Onderkant van de spindel blijft bij mij altijd wel redelijk schoon.
Zelf zat ik te denken om de contactjes in het verticale vlak te leggen ipv horizontaal, en dan op de spindel met de contactjes van de spindel af. En volledig printen van ASA-CF of PC-CF dan heb je ook veel meer vrijheid qua ontwerp.
Draadloze oplossing voor de 3D-finder heb ik nog niet kunnen vinden, of je moet een compleet nieuwe 3D-probe willen kopen.

Inmiddels heb ik de besturing trouwens binnen, ziet er echt top uit. Nu even de layout tekenen voor de kast. Idee is dat ik dmv een aantal DB25 en DB9 stekkers kan wisselen tussen de CSMIO controller, Mesa, en evt Eding. 8)
De Mesa kaarten had ik toch al liggen en de LinuxCNC configuratie is ook al 80% compleet. Alleen de ProbeBasic GUI is toch vrij lastig om voor elkaar te krijgen qua configuratie en ATC.
Plaats reactie