Plasmatafel bouwen als leek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TimK
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2020 23:41

Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door TimK »

Hoi

Ik ben van plan om met een maat van mij een plasma snijder te bouwen. Dit heb ik echter nog niet eerder gedaan. Ik heb wat rondgekeken naar steppermotors, drivers en breakout boards. Toevallig kwam ik op aliexpress een 4 axis kit tegen. De recentie zijn goed alleen vraag ik mij af of ik er echt wat mee kan? Het breakoutboard draait op mach 3. Als frame ben ik van plan om stalen kokers te gebruiken met daarop lagers om zo de x en y as te bewegen. En voor de z as rails met een ball screw.

Is er iemand die verstand heeft die kan kijken naar deze kit en mij vertellen wat je ervan vindt? De drivers en steppermotors lijken mij goed alleen weet ik niet of ik wat aan het breakoutboard heb. Ik ben een volslagen leek op dit gebied maar ik wil graag leren en ben benieuwd wat jullie mij aanraden.

4 axis stepper kit.
https://nl.aliexpress.com/item/40002971 ... rxEALw_wcB
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door hfjbuis »

Een breakoutboard met USB aansluiting i.c.m. een plasma toorts (stoor zender) dat kan problemen opleveren met de stabiliteit. De waarde van dit breakoutboard is ca. €20,-- . Als het niet stabiel functioneert, dan is de schade te overzien. In dat geval heb je iets beters en daarmee ook duurder nodig.

Ik gebruik de TB6600 drivers zelf ook. Voor mijn hobby draaibanken voldoen ze prima. Als het zo snel mogelijk moet, dan zijn er betere maar ook duurdere alternatieven. Een TB6600 driver kost €8,-- op ebay. De 4 TB6600 drivers kosten samen minder dan één echte leadshine driver.

Ik geef de voorkeur aan een voeding gekocht in Europa. Dan is het ook een chinees, maar mogelijk wat beter van kwaliteit en veiliger!!!!

De 2.2 Nm stappenmotoren zullen wel voldoen als je het bewegend gedeelte van het frame maar zo licht mogelijk houd en de acceleratie niet te hoog instelt.

Samenvattend, om te starten en ervan te leren, zal het voldoen. Wil je er je boterham mee verdienen, dan zul je (op termijn) vast wat beters willen. Dan weet je ook meer en is de keus eenvoudiger.
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Re: Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door Diks »

Let er wel even op het verzenden gaat via dhl
Dus je zal nog wel een bericht krijgen over invoer belasting
Dat ergens rond de 70 euro licht anders versturen ze het niet
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door benkr »

Het werkt nog anders, je hebt de spulletjes al betaald en ze liggen bij DHL of bij de Douane, je krijgt dan bericht of je 21% BTW, een paar % invoerheffing en 17,5 Euro handling kosten wilt betalen, in afwachting van je betaling blijft het pakket bij hun liggen, niet betalen is geen pakket.
Het enige voordeel van DHL verzending is dat het echt snel gaat, binnen een paar dagen is het pakket in Nederland.
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

Re: Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door Diks »

Ja daar kwam ik ook achter moest 75 euro betalen
Anders geen cnc speeltjes
Maar wel binnen 4 dagen op de keuken tafel
TimK
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2020 23:41

Re: Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door TimK »

Kan ik invoerbelasting ook ontlopen door losse drivers en steppers te bestellen. Ik ben denk ik toch niet van plan om het boardje van de kit te gebruiken maar een board te gebruiken die compatible met linux 2.9 is.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasmatafel bouwen als leek

Bericht door benkr »

Ja, dat kan. En ik vraag de verkoper altijd om de waarde die op het pakje vermeld wordt benden de 22 Euro te houden. Ik heb op die manier 4 servomotoren besteld, één voor een, zonder extra bonus. Ook zoek ik altijd een verkoper die gewoon "standard China shipping" heeft.
Maar dan kan het evengoed nog fout gaan, soms gelooft de Douane het niet en schatten ze gewoon zelf de waarde in, of je daar mee eens bent of niet, betalen of niets ontvangen, dan gaat het retour afzender.
Plaats reactie