cnc limit switch storing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
guy007
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2019 15:31

cnc limit switch storing

Bericht door guy007 »

Beste CNC bouwers, Ik heb een probleem met mijn cnc tafel. Als mijn spindel in werking treed gaan mijn capaciteit proximity sensor switch NPN aan zowel de z als de y sensor ook al is de eindlimit stop nog niet bereikt. Is het een inductie spanning of een magnetische spanning? ik weet het niet. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los ik dit op.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc limit switch storing

Bericht door Kjelt »

EMC, lastig gaat tijd kosten en veel experimenteren.

Is de spindel motorkabel afgeschermd en ligt deze hard aan de aarde ?
Aan 1 kant of beide kanten ?
Zijn de proxykabels afgeschermd ? Ligt de motorkabel langs de proxykabel?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc limit switch storing

Bericht door Kjelt »

Overigens zijn het limit switches of home switches?
Limit switches zou ik echte schakelaars gebruiken. Homing sensoren worden alleen tijdens het homen gebruikt dus dat zou goed moeten gaan.
Misschien wel de aller makkelijkste oplossing voor je probleem.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc limit switch storing

Bericht door Bjornski1976 »

Is dit probleem ineens opgedoken na weken van goed functioneren? Zo ja, wat is er veranderd wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Zo niet, eerst alle kabels goed nazien op voldoende afscherming.
Zit de vfd op een aparte voedingsspanning en hoe zit deze aangesloten op de besturing?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cnc limit switch storing

Bericht door hfjbuis »

Als je gebruik maakt van een GRBL controller of daarvan afgeleid, kun je software matig een debounce filters instellen door het aanpassen van een regel in het bestand config.h en daarna de controller opnieuw te flashen (opnieuw programmeren, laden van de sketch. Hiermee kun je ook stoorpieken onderdrukken.
Het gaat om de regel met de tekst //#define ENABLE_SOFTWARE_DEBOUNCE verwijder de te slashes aan het begin #define ENABLE_SOFTWARE_DEBOUNCE
guy007
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2019 15:31

Re: cnc limit switch storing

Bericht door guy007 »

Dag Beste CNC vrienden,
Bedankt voor de hulp, toen ik aan het bouwen was vreesde ik al voor zulke fouten.
Ik ga de stroomdraden van de spindel op een ander reel leggen aan de andere kant van de tafel en kijken of dit een oplossing kan zijn.
Ook zal ik de draden af isoleren, alleen hoe je dit? inwikkelen in alufolie of is daarvoor draad voor die daarvoor is bedoeld?
Ik heb geprobeerd een foto toe te voegen maar dit is mij niet gelukt.
alvast bedankt voor de info

groeten guy
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: cnc limit switch storing

Bericht door Bjornski1976 »

Er zijn diverse afgeschermde kabels te vinden. De kosten lopen ver uiteen afhankelijk of ze flexibel moeten zijn voor b.v. een kabelrups en de chemische invloeden van buitenaf zoals olie, koelvloeistof e.d..

Voor een zelfbouw machine waar je niet te veel eisen aan stelt en de kosten minimaal probeert te houden zou voor de proximity swith een flexibele kern netwerk kabel S/FTP voldoen. Indien de switches op
een vaste positie zitten en de kabel niet beweegt zou ook een harde kern voldoen.

Voor de frees motor, hogere spanningen (?) en stroom (?), heb je een kwalitatief beter type kabel nodig. Het is een beetje lastig gokken wat je nodig hebt maar als je huidige kabel voldoende is voor de spanning
en stroom is het enige wat ontbreekt de afscherming. Als het toch goedkoop moet kan je een stukje YMVKAS kabel gebruiken als je er maar op toe ziet dat het redelijk kan bewegen. Voor het niet bewegende
stuk zal het wel voldoen.

Kijk anders eens bij de diverse cnc shops wat ze aanbieden aan kabel en maak jezelf bekent met de materie.

Wat je zegt, aluminium folie erom heen wikkelen kan ook. Er is geen goed of slecht, alleen een verschil in consequentie.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc limit switch storing

Bericht door Kjelt »

guy007 schreef: 17 dec 2019 19:55 Ook zal ik de draden af isoleren, alleen hoe je dit? inwikkelen in alufolie of is daarvoor draad voor die daarvoor is bedoeld?
Dat heet afgeschermde kabels en die heb je inderdaad in vele maten en prijzen maar het hoeft helemaal niet de hoofdprijs te kosten.
Denk aan 2 tot 3 euro de meter moet je best wel mooie kabel voor kunnen vinden en misschien heeft iemand op dit forum nog wel een paar meter over.
Ik weet niet hoe lang het moet zijn en welke stromen er lopen maar nieuw bv hier 2,50 de meter, is wel vrij dik (4x1,5mm2) dus er is vast nog wel goedkoper te vinden maar puur als voorbeeld.

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ ... -mt-106778
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: cnc limit switch storing

Bericht door ruudderooy »

zit je frequentie regelaar ook nog aangesloten via netfilters?
guy007
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 dec 2019 15:31

Re: cnc limit switch storing

Bericht door guy007 »

Beste CNC vrienden
Ik heb al wat kabels bekeken, wist echt niet dat deze zo belangrijk konden zijn.
Het is een tafel van 90 cm op 150 cm en een spindel water gekoeld van 2.2kw zal dus draden zijn 2.5 care.
De aandrijving is Nema34 CNC Stappenmotor (Dual as) 154mm/5.0A/1600oz-in & Driver 6A/80VDC.
Gestuurd met mach 3 alleen moet ik de motoren afstellen en de mm afstellen.
Alvast zeer bedankt voor de hulp.
Foto's kunnen we niet uploaden?
gr guy.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: cnc limit switch storing

Bericht door benkr »

Voor de spindelmotor is 0,75 mm2 voldoende, als het dikker wordt, dan wordt het ook evenredig stugger, de momenten dat er meer stroom loopt dan één keer per klus of zo kun je makkelijk op een of hooguit twee handen tellen, en wat spanningsverlies als dat gebeurd is eigenlijk alleen maar gunstig.
Voor de stappenmotoren kun je ook soepel los draad gebruiken, twist het dan wel per spoel (van de motor, dus A+ met A- en B+ met B-)en voor 5 A piekstroom is 1 mm2 ook ruim voldoende.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: cnc limit switch storing

Bericht door audiomanics »

guy007 schreef: 18 dec 2019 16:15 Foto's kunnen we niet uploaden?
Om je niet meteen een antwoord te geven (dat is al minstens 1000 keer gedaan op deze vraag..) Het forum heeft wel een goede zoekfunctie.. tik daar eens in "foto uploaden" , dan heb je een paar avonden leesvoer ;-)

(Ja dit forum is wat omslachtig met uploaden van foto's..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: cnc limit switch storing

Bericht door Ballegooijen »

Kijk hier maar eens:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie