Hall sensor

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hall sensor

Bericht door hfjbuis »

Dat kan er nog wel bij. Momenteel zit er een aluminium afgerond hoedje op de magneet om de storende metaaldeeltjes wat makkelijk te kunnen wegpoetsen. Daar zou ik nog wel iets in kunnen fabrieken. Maar ik heb ook nog ronde magneten van 4x3 mm.
Concentratie van de krachtlijnen heeft mogelijk hetzelfde effect als een sterkere magneet!!!!! Dit ga ik doen als ik niet tevreden ben over de behaalde herhaalnauwkeurigheid. Gelukkig kan ik ondertussen de draaibank blijven gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hall sensor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 23 feb 2020 23:34 Dat is best wel een maakbare oplossing die met een kleine microprocessor of wat logica componenten (eerst wachten op de proxy, dan op het signaal van een encoder) als sensor kan dienen. Het moet dan wel een encoder met een indexpuls zijn. De herhaalnauwkeurigheid zal dan, afgezien van slijtage van de spindel(moer) en reactie tijd van de controller, de resolutie van de encoder zijn of de stapgrootte (micro step) van de stappenmotor (slechtste wint). Weer wat om over na te denken.
Ik had laatst ook zo'n gevalletje, tot het kwartje viel, je hoeft die 2 signalen alleen maar met een AND poort te combineren. Waarschijnlijk is het in serie zetten van de voeding en het uitgaande signaal van je 1e opnemer al voldoende.
En het signaal hoeft niet van een encoder of index puls te komen, kan ook een vaantje op de spindel zijn met een 2e HALL opnemer. Maar die verplaatst veel meer per mm verplaatsing van de slede dus is de reproduceerbaarheid ook groter.
Dan hoeft de opnemer op de slede ook helemaal geen hoge nauwkeurigheid te hebben.
En hoe benader je die HALL, frontaal of vanaf de zijkant.
Er zijn ook analoge HALL opnemers, niet dat dat handig is, maar dan kun je misschien wel makkelijker het gedrag en verloop van het signaal bekijken met andere magneten of ijzeren trechtertjes.

1 omwenteling van een vaantje op een diameter van 40 mm is 125mm, als de KO spil een spoed van 10 mm heeft, is je vaantje dus 12x beter.
En dat nauwkeurigheid/slijtage van moer en spindel en natuurlijk backlash iets is om over na te denken is wel duidelijk, maar dat moet altijd lijkt me. Aan de andere kant, als je KO moer exact reproduceert, moet het freesresultaat (draai) ook reproduceren, en wat reproduceert kun je corrigeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hall sensor

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 feb 2020 08:19 Ik had laatst ook zo'n gevalletje, tot het kwartje viel, je hoeft die 2 signalen alleen maar met een AND poort te combineren. Waarschijnlijk is het in serie zetten van de voeding en het uitgaande signaal van je 1e opnemer al voldoende.
Het worden dan 2 NC sensoren parallel, dat werkt zonder elektronica en kan iedereen in elkaar zetten.
hugo stoutjesdijk schreef: 24 feb 2020 08:19 En het signaal hoeft niet van een encoder of index puls te komen, kan ook een vaantje op de spindel zijn met een 2e HALL opnemer.
Goede oplossing, die encoder heeft mij vannacht wakker gehouden omdat er niet echt de ruimte is om hem te plaatsen. Voor een vaantje is geen ruimte en de kans dat er krullen aan blijven hangen is best wel groot. Mijn spindel heeft een spoed van 2 mm (geen KO). Als ik op de as van de koppeling (25 mm, omtrek ca. 75 mm) een 4x3 mm magneetje zet (gaatje boren), dan gaat de resolutie met een factor 75/2 omhoog. Dat lijkt mij voldoende om mee te beginnen.
Ik ga dit doen nadat ik de test met een andere sensor montage heb afgerond. Als het goed werkt, dan kan ik t.z.t. ook gebruiken voor de freesmachine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hall sensor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 feb 2020 11:16
hugo stoutjesdijk schreef: 24 feb 2020 08:19 Ik had laatst ook zo'n gevalletje, tot het kwartje viel, je hoeft die 2 signalen alleen maar met een AND poort te combineren. Waarschijnlijk is het in serie zetten van de voeding en het uitgaande signaal van je 1e opnemer al voldoende.
Het worden dan 2 NC sensoren parallel, dat werkt zonder elektronica en kan iedereen in elkaar zetten.
Ehh, ik ging uit van in serie, maar NC kan natuurlijk parallel. Maar daar kom jij wel uit. :lol: Kwam ook door de case die ik er mee op moest lossen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hall sensor

Bericht door hfjbuis »

Even een update:

Verklaring voor de betere herhaalnauwkeurigheid van de kleine magneet:
Een grote magneet heeft een groot (bol vormig) magnetisch veld, een kleine magneet een klein. Hierdoor heeft de kleine magneet een grotere verplaatsing nodig om een even sterk magnetisch veld verandering te bewerkstelligen bij de sensor, dan een grote magneet. Daardoor is de gevoeligheid (herhaalnauwkeurigheid) van een kleine magneet beter dan van een grotere (of sterkere) magneet. Ik gebruik nu ronde magneten maar verwacht dat een kleine vierkante magneet beter zal werken.
De magneet zoals gebruikt in de laatste rapportage (12 x 1 mm) had de beste herhaalnauwkeurigheid (in mijn opstelling).

Vandaag ben ik gestart met een 2e magneet op de as van de stappenmotor. Om alles zo universeel mogelijk te houden heb ik toch 2 NO sensoren gebruikt. De AND functie is gerealiseerd middels 3 fetjes, daarmee kan ik sensoren onafhankelijk van de hoogte van de voedingsspanning gebruiken. Als ik i.p.v. een sensor een jumper plaats, heb ik weer de oude situatie met één sensor. Het schema (Eagle) staat in de bijlage.
ReferenceSensorX.zip
De eerste test van 10 keer achterelkaar de x-as refereren is gedaan. Het verschil tussen de hoogste en laagste waarde was 0.0025 mm (geen typefout).
De index sensor is ook toepasbaar op de Z-as.
In Mach3 is een instelling om naast de home sensor ook een index sensor te gebruiken.
wordt vervolgt...
De stappen motor met verlengde as en (4x3) mm magneetje
De koppeling voor de X-as spindel
De ondersteuning van de verlengde as met daarin een stukje automatenstaal (4x5 mm )voor de geleiding van het magnetisch veld, een (gelijmde) bus voor montage van de 8 mm sensor.
20390
De stappen motor met verlengde as, ondersteuning, montage bus, sensor en koppel stukje
20391
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hall sensor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En dan zit je nog op een relatief kleine diameter, kun je nagaan als je de diameter waar dat magneetje zit x3 doet. zit je gewoon onder de mu.
Maar ik heb natuurlijk geen zicht op de rest van het mechanische gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hall sensor

Bericht door hfjbuis »

Dat magneetje met sensor is, op basis van eerdere metingen, waarschijnlijk wel het nauwkeurigste onderdeel in het geheel. De originele trapeziumdraad wokkel schroef verdenk ik er van het minst nauwkeurige onderdeel te zijn, maar dat moet ik nog met meten bevestigen. Er is nog wel wat te doen.
10 keer snel achterelkaar meten is niet hetzelfde als het dagelijks gebruik. Dan komt daar de herplaatsingsnauwkeurigheid van de beitel bij (op de kleine draaibank 3S 0.02 mm draaidiameter), de uitzetting van de bank door de temperatuur ca. 0.01 mm draaidiameter in mijn speelkamer (12 um/m/°C), meetnauwkeurigheid, slijtage beitels, etc. Ter controle meten zal altijd nodig blijven.
Ik vind het gezien het gemak waarmee het te realiseren is en de kosten (€6.00 voor twee eBay sensoren) een mooi resultaat. Hugo, nog bedankt voor het idee.
Nu maar hopen dat de resultaten de komende weken niet tegenvallen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hall sensor

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de metingen met de hall sensor op de slede en de spindel (index) afgerond. 15 metingen (referentie positie bepalen) over 13 dagen.
Het grootst gevonden verschil in diameter van deze 15 metingen (afgelezen op de dial) was 0.01 mm
De standaarddeviatie 0.0035. Dat betekent dat 99.7 % van de metingen binnen 0.01 mm in diameter liggen.
N.B. de resolutie van de X-as = 0.00125 mm.
Nu de sensor op de spindel bepalend is voor de nauwkeurigheid, kan ik de sensor op de slede zelf vervangen door een iets minder nauwkeurige niet magnetische senosr. Dan kan het magneetje daar weg, blijft er ook niets aan hangen.
Rest nog een connection box te maken voor het aansluiten van de 2 sensoren. Dat wordt een nieuw rond printje voor in een ronde box, blijven de krullen niet zo gemakkelijk op liggen.

Kan ik bijna weer een puntje afvinken en dan ook in index sensor op de Z-as spindel monteren.
Plaats reactie