EdingCNC of Mach?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door WillyH »

Tja, soms lijkt de Eding handleiding ook wel Chinees:
Note: This activation is not needed if you have after you bought a CPU. It is needed only to enable optional functions.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 okt 2019 09:29
hugo stoutjesdijk schreef: 01 okt 2019 08:48 Anders wordt 'interface', vanuit het Duitse 'schnittstelle' vertaald als 'doorsnijdingsvlak', waarbij ik interface ook niet echt een begrijpelijk Nederlands woord vind.
Wat zou je er dan van willen maken zonder meer verwarring te genereren?
als het perse moet, aansluiting, aansluitpunt ? maar in dit geval zou ik het niet vertalen omdat het een nieuw begrip is, dan is het probleen minder.
Sommige woorden zijn gewoon uit het engels overgenomen, als je dat gaat taal purificeren zoals de belgen en fransen gaan doen krijg je gedrochten waarbij je alleen maar meer verwarring veroorzaakt.
Zoals Computer -> Ordinateur of Centrale Verwerkings Eenheid voor een CPU, alsjeblieft zeg ;-)
Dat je het trottoir gewoon een stoep noemt vind ik overigens helemaal prima :lol:
En ja, als dat dan ook nog eens op een scherm in beperkte velden moet plaatsvinden kan dat best een uitdaging zijn. (maar ik vind dat ik daar 30 jaar geleden aardig in geslaagd ben, kijk er nog dagelijks naar en over 95% ben ik best tevreden)

Ik bedoel niet dat je krampachtig een nederlands woord moet zoeken, maar vind wel dat als er gewoon nederlandse woorden voor zijn, je die wel moet gebruiken.
Toerental en voeding, ijlgang, oppervlak, veilige hoogte, bewerkingsdiepte enz. De metaalbewerking is al zo oud dat er prima begrippen voor zijn. Voor compleet uit de computerwereld onstane begrippen is nooit een nederlands woord geweest en dus kent iedereen het engelse woord, prima toch.
M'n tenen krommen elke keer dat ik spoil board lees of fly-cutter, dat is wel een typisch you-tube effect volgens mij.
Maar iedereen is natuurlijk vrij om z'n windows in het engels te gebruiken en alleen engelse termen te noemen, gelukkig leven we in een vrij land.
Ondertussen klagen ze wel dat ze op een terrasje aangesproken worden door engels sprekend personeel.....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Kjelt »

Ik ga pas klagen als ik helemaal niet meer aangesproken wordt :lol:
Maar als relatief leek is het voor mij persoonlijk lastig om de goede terminologie te gebruiken die diverse leden hier waarschijnlijk tientallen jaren in de praktijk dagelijks bezigen.
Als je dan wat op het internet vind in het engels en het gaat vertalen zelfs met Google translate komt daar regelrechte onzin uit:
"spoil board" -> "bederven boord"
"fly cutter" -> "vlieg snijder"
Tja dan houdt het voorlopig op totdat de AI translation engines oh sorry de Kunstmatige Intelligentie Vertaal Machines, wat volwassener worden.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

Je bent vrij om een alternatieve vertaling in te dienen bij Google translate.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als ik het goed heb, noemt men in Vlaanderen een "FlyCutter" gewoon een "vliegmes" dat vind ik een prima vertaling die de lading volledig dekt..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 aug 2019 16:30 Toch opvallend dat er helemaal niemand iets over Mach zegt, en hebben we het dan over Mach3 of Mach4, want Mach4 hoor ik al jaren over, maar of er mensen zijn die dit nu al gebruiken is me onduidelijk.
Inderdaad ben ik ook wel benieuwd naar de ervaringen met Mach (de software, niet de -al dan niet- vertaalde manual 8) ), maar die zijn er blijkbaar weinig?

Ik heb een beetje ervaring met Mach3 en CNCUSB (van Planet). Voor mijn beperkte toepassing waren beide eigenlijk wel prima, maar meer ervaren gebruikers kunnen daar vast meer over zeggen.

Over een tijdje moet ik ook een keuze maken uit de vele besturingssystemen. In gedachten heb ik eigenlijk al voor Eding gekozen, waarschijnlijk omdat ik er zoveel over hoor op dit forum, maar ik kan nog alle kanten op. Zou het Mach worden dan Mach4, Mach3 komt inmiddels wel een beetje stoffig over. Als hardware is dan MESA het beste als ik het hier zo begrepen heb?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Jasper »

Ik had planet cnc en nu eding maar loop toch tegen een hele stijle leercurve aan moet ik zeggen.

Mail redelijk wat af met Bert de laatste tijd.

Als ik vandaag weer zou moeten kiezen ging ik terug naar planet, is iets meer noob proof (beginners software die redelijk visueel eenvoudig is ingericht, om mijn eigen vertaling er maar even aan te geven)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 01 okt 2019 16:15 Zou het Mach worden dan Mach4, Mach3 komt inmiddels wel een beetje stoffig over. Als hardware is dan MESA het beste als ik het hier zo begrepen heb?
Mach en MESA ?? kan dat
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door serum »

Vergeet uccnc niet. Knappe software, chique plugins en een overzichtelijke ui.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door kawarider »

Zeker, ik ben fan van Eding, maar Uccnc bevalt meer dan prima!

Freesje draait op Eding, plasma op Uccnc
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door zeeschuim »

serum schreef: 01 okt 2019 18:49 Vergeet uccnc niet. Knappe software, chique plugins en een overzichtelijke ui.
Hoe zit dat met ATC machines? Met macro's en zo
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC of Mach?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe zit dat met ATC machines? Met macro's en zo
Omhoog
Dat vond ik met EdingCNC wel het mooie.. de manier van het aansturen van mijn ATC.. Macrootje ingeklopt.. ik geloof niet dat ik daar langer dan een half uurtje mee bezig geweest ben.

Verder ben ik heel goed te spreken over EdingCNC, met de macro's die ik er ingestopt heb, heb ik gewoon een Teach-in draaibank.. helemaal top..
Plaats reactie