USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Jasper »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 aug 2019 21:38 Afgeschreven pctje opsnorren en er LinuxCNC op zetten, via de parallelle poort heb je het zo draaien, helemaal voor niets.

Jij hebt inmiddels met die andere speeltjes toch voldoende ervaring om dat aan te durven.
Dat is inderdaad ook een goede optie, had ik niet aan gedacht.
Koos82
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 10:31

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Koos82 »

ok linux, dat was eigenlijk nooit bij me boven komen drijven. dat is misschien inderdaad wel een goede optie (al ben ik wel een beetje windows minded.)
aangezien ik met linux nul ervaring heb gaat dat nog wel wat uitzoek werk vergen maar dat is niet erg.
voor ik het vergeet ik wil wel graag iedereen bedanken voor hun support om het werkend te krijgen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Koos82 schreef: 27 aug 2019 21:55 ok linux, dat was eigenlijk nooit bij me boven komen drijven. dat is misschien inderdaad wel een goede optie (al ben ik wel een beetje windows minded.)
aangezien ik met linux nul ervaring heb gaat dat nog wel wat uitzoek werk vergen maar dat is niet erg.
Valt reuze mee hoor, als je de LinuxCNC kant en klaar download, installeren, is ook zo goed als vanzelf. Gewoon bekijken alsof het een andere windows versie is.
Dan de machine config voor je cnc machine runnen, vul je de poort en pinnetjes in en nog wat van die zaken, dat is wel het moeilijkste stuk.
En verder is het eigenlijk niets anders dan mach3 of iets dergelijks.

Is waarschijnlijk best veel over te vinden, althans na 30sec. heb ik al iets wat er al aardig op lijkt.
https://phabricator.hskrk.pl/w/infrastr ... e/cnc3040/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door serum »

En per saldo heb je het snelst groeiende topic op CNCzone op poten gezet. En zonder dat er iemand ook maar een tel afdwaalde van het onderwerp. En wat wisten we focus te houden! 6 pagina's aan schoon, clean, lean, ontopicness-genot. in de geschiedenis van het cnczone forum is dit heugelijke en unieke moment op zijn minst een voorpaginavermelding waard.

Geen emoties, geen tranen, geen woedeuitbarstingen, geen dwarsliggende ego's. pure en oprechte hulp. Met een verfijnd stukje dankzegging van de topicstarter als kersje op de taart.

Na 6 pagina's een mooi moment voor een stukje zelfreflectie en dat we even de tijd nemen om onszelf een applausje te geven voor deze ongekende topprestatie. Proost!
Koos82
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 10:31

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Koos82 »

ok ik ben benieuwd, heb inmiddels linux gedownload. nu nog op zoek naar een oude pc, maar die zal ook wel ergens te vinden zijn voor weinig :)
wat heeft de voorkeur met linux, USB of Parallel?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Jasper »

Ik meen dat alleen parallel werkt. Daarom ben ik niet verder gegaan met deze kaart en opzoek naar een andere.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 28 aug 2019 10:11 Ik meen dat alleen parallel werkt. Daarom ben ik niet verder gegaan met deze kaart en opzoek naar een andere.
Inderdaad alleen parallel.
(of je moet met Mesa en ethernet aan de gang)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Jasper »

Ik zou wel eerst kijken of er iemand is met linuxcnc en daar een 100x100 vierkant voor maken en kijken of dat werkt bij hem.
Naar mijn idee zit je hoofd probleem in fusion omdat mijn bestanden wel werken namelijk.

Moet wel eerlijk zeggen dat planet icm jouw kaart geen top combinatie is omdat de kaart gebasseerd is op de Planet CNC MK1 welke al lang niet meer leverbaar is en je de software op de computer ook niet kunt updaten naar de laatste versie ivm de licentie.

19032
Koos82
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 aug 2019 10:31

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Koos82 »

Weer terug na even offline te zijn geweest....
Zit nu te twijfelen of ik eventueel het controller board moet gaan vervangen, het zou misschien wel beter zijn. Maar aan de andere kant sta ik nog in de kinderschoenen van cnc dat ik het eerst maar even aan moet kijken en proberen en me er nog verder in verdiepen
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USB CNC X-as werkt niet in freesprogramma

Bericht door Jasper »

Zoals gezegd zou ik eerst zorgen dat je in fusion werkende gcode kan maken.
Controller is inderdaad een verouderd model maar er zijn genoeg mensen die er nog mee werken.
Plaats reactie