planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Probleem zat hem blijkbaar in de pendant maar als hij maar een klein deel van het voltage zou krijgen zou ik het in een defecte voltage regelaar zoeken of inderdaad in een van die vie chips boven de processor.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Dat dacht ik eerst ook, kleine drivertjes. Maar nadat ik beter bij de controller kon, heb ik ook het type nummer van de vier chips kunnen lezen. Het zijn hex Inverting Schmitt triggers type 74HC14D van NXP.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Nou dat zijn dure dingen zeg,.. haha 20 cent. Die kan je met hete lucht wel vervangen hoor mochten ze ooit eens stuk gaan.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door hobbycnc23 »

Ooo, ik heb alleen een soldeerbout. Gaat dat goed, met hete lucht, kun je die hete luchtstroom goed focusseren? Wat voor ding is dat?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Waarschijnlijk kan het met een soldeerbout ook wel maar dan moet je een kleine tip hebben. pads van soldeer voorzien en dan 1 voor 1 solderen.

Ik heb er zo een https://www.banggood.com/custlink/Dvv38l5zFs
En zag dat deze nog goedkoper is https://www.banggood.com/custlink/3G3GIoFq8J

Heb er al eens een STM32F mee gewisseld
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kjelt »

Mochten die kapot zijn knip je de pootjes los , soldeert dan voorzichtig met lage temperatuur (310C) de overgebleven pootjes los, pads cleanen met litze en ipa, dan nieuw ic voorzichtig weer low temp pootje solderen paar pootjes overslaan etc.
Mocht dat nodig zijn geef maar een gil, soldeer als hobbie regelmatig smd heb veel tools oa complete Weller WX series incl tweezers etc in huis alleen niet voor BGA packages.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Jasper »

Ga er niet vanuit dat die kapot is hoor, als hij zijn Chinese pendant los haalt werkt het wel.

Pendant zal dus kortsluiting maken door andere pinout waarschijnlijk. Daardoor trekt hij het voltage omlaag denk ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kjelt »

Ja of in ieder geval teveel stroom.
Goed de aansluitingen checken dat je in en uitgangen niet verwisseld hebt en evt eerst los voorzien van spanning en naar de stroomopname kijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 09 aug 2019 16:45 Mochten die kapot zijn knip je de pootjes los , soldeert dan voorzichtig met lage temperatuur (310C) de overgebleven pootjes los, pads cleanen met litze en ipa, dan nieuw ic voorzichtig weer low temp pootje solderen paar pootjes overslaan etc.
Mocht dat nodig zijn geef maar een gil, soldeer als hobbie regelmatig smd heb veel tools oa complete Weller WX series incl tweezers etc in huis alleen niet voor BGA packages.
Nee, zo moet het niet. Hoe dan wel?
Gebruik losse flux en smeer ide rijkelijk op de te solderen pennetjes, ga er daarna overheen (b.v. van links naar rechts, aan een stuk door van begin naar eind) met een echt flinke soldeerstift die ook goed vol tin zit (eigenlijk gebruik je hier een stift voor die hol is en die goed vol met tin zit) je zult nu zien dat alle pinnetje goed gesoldeerd worden en dat er nergens een sluiting achter blijft. Dat komt vooral door de flux dus die is bij dit soort trucs echt heel belangrijk.
En of het nu 4 of 80 pinnen op een rij zijn maakt echt niet uit, het werkt als een................., ook de afstand tussen die pinnetjes niet.
De prof. gebruikt b.v. flux die in een injectiespuit zit en die heel dik vloeibaar is, net lagervet om te zien.
Na het solderen goed wassen met fluxcleaner of zoiets.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kjelt »

Ja dat kan ook maar je hebt grote kans op spanningen en oververhitting zeker als je het niet vaak gedaan hebt. Als ik soms op YT zie hoe langzaam ze er overheen gaan tenen krommend. Voor deze SO ics met relatief grote afstanden tussen de pinnen vind ik het ook overdreven, die kun je makkelijk direct solderen en dan hoef je ook al die overtollige flux niet meer weg te poetsen na afloop.
Voor zeer kleine pootafstanden van <0,4 mm maar zeker ook bij QFN packages gebruik ik het liefste nog steeds pasta die ik met een doseerapparaat zeer dun aanbreng. Anders veels te veel kans op soldeerbruggen bij bovenstaande methode en iedere keer opnieuw weer hitte toebrengen is nou ook weer niet wat je wilt.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door benkr »

Nee, je krijgt juist helemaal geen soldeerbruggen, als dat gebeurd heb je echt te weinig of de verkeerde flux gebruikt.

Breng maar een sloopprint met een flink groot IC met een heel fijne pitch mee als je naar mij komt, dan demonstreer ik het wel een keer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kars-cnc »

Die holle stift methode werkt wel goed en als er toch tin bruggen ontstaan dan even een zuig-litze erover en nog een keer verhitten... Daar schuilt ook meteen het risico van dit soort grof geweld methodes, de pads kunnen door al dat verhitten los raken van de print. Vooral bij goedkope PCBs is dat risico groot.

Persoonlijk gebruik ik voor het demonteren het liefst de methode van Kjelt, pinnetje voor pinnetje los maken (knippen of bij fine-pitch oplichten). Ook daarbij erg oppassen voor mechanische stress. Het monteren van het nieuwe IC kan volgens de methode Benkr maar als je een soldeerbout met voldoende fijne punt hebt gaat pinnetje voor pinnetje solderen ook heel goed. Voor zover ik weet is dat ook wat professionele re-workers tegenwoordig doen als hete lucht geen optie is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door DaBit »

De dragtip plus gelflux methode vind ik verreweg het beste, maar voornamelijk voor 0,65mm pitch en kleiner vind ik dan. Alleen die drek naderhand verwijderen, meh.
Zo'n lomp SO-14 IC kun je onderhand nog het beste met een dakbrander en goeie klets S-39 solderen, of bij gebrek daaraan gewoon pootje voor pootje met de normale soldeerpook.

Losknippen van de pootjes heb ik niet altijd goede ervaringen mee; het moment dat de zijkniptang door het pootje knijpt word er aardig wat mechanische spanning op het spul gezet. Dat heeft mij ook wel eens padjes op de PCB gekost. Bij delicate PCB's pak ik liever een vers afbreekmesje en snij ik de pootjes in een paar halen door. Maar dat moet je maar net durven en voldoende vaardigheid hebben om niet door te schieten.

Als je het over onconventionele zaken hebt: Ik heb bij een heel dure en delicate print nog wel eens de Dremel gebruikt om een component los te snijden. Met zo'n dun slijpschijfje zonder vezels erin kun je pootjes doorsnijden met onwaarschijnlijk weinig ongewenste krachten, door het gebrek aan kracht kun je ongeveer op de micrometer nauwkeurig snijden. En de angstige, schichtige uitdrukking op de gezichten van de omstanders (die heb je geheid als je dat soort dingen gaat doen) zijn goud waard. Maar zo zie je maar dat er meer wegen naar Rome zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: planet cnc usb controller MK2/4 werkt niet goed

Bericht door Kjelt »

Ach ja zo zie je maar weer iedereen zijn eigen trucjes.
Een dremel zou ik ook van schrikken Dabit en alle geleidende stof die je rondblaast , wordt lekker ultra soon badje na afloop :mrgreen:

De flux methode ken ik wel, de absolute master flux soaker is wel Louis Rossmann kijk eens naar een YT filmpje als je zijn vreselijke NY accent en rants kunt volhouden :shock:
Maar blijf het een zootje vinden.

Nu hebben we tegenwoordig veel QFN motoric's met een relatief grote thermische pad er onder, drama. Je ontkomt niet aan een speciale nozzle met hete lucht om die eraf en weer erop te solderen. Moet ik nog eens bouwen.
Plaats reactie