Virus in Protuner van Leadshine???

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vosreinard
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2014 14:24

Virus in Protuner van Leadshine???

Bericht door Vosreinard »

Onlangs kocht ik bij Leadshine closed loop stappenmotoren en bijbehorende drivers CS-D508. De daarbij behorende Protuner (http://www.leadshine.com/UploadFile/Dow ... S-V3.1.zip) heb ik gedownload en middels setup.exe geïnstalleerd. Nu krijg ik een waarschuwing van mijn virusscanner, F-secure van XS$ALL, een melding en wordt de applicatie geblokkeerd.

De Technische dienst van Leadshine reageed op mijn melding geïrriteerd, geeft se schuld aan Windows 10 en doet vervolgens niets. Nu lijkt he me even van belang om te weten of anderen dezelfde of gelijksoortige problemen ondervinden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Virus in Protuner van Leadshine???

Bericht door hfjbuis »

Je kunt het bestand scannen met een online virusscanner zoals https://www.virustotal.com/gui/home/upload. Als die ook een melding geeft dan is het bestand zeer waarschijnlijk besmet. Wie de besmetting heeft veroorzaakt de leverancier of je eigen PC, dat kun je onderzoeken. Komt er geen melding, dan is het een foute melding van je virusscanner. Ook dat komt voor zelfs bij bestanden die al jaren onaangeroerd op je PC staan.
Is het bestand besmet, download dan op een andere PC een resque disk van b.v. FPROT en scan daarmee je PC.

Als je het bestand zonder problemen kon downloaden en installeren, dan is het gedownloade bestand waarschijnlijk schoon geweest en is de besmetting ontstaan bij het opstarten!!!!! Dan de PC niet meer gebruiken en z.s.m. een scan met een resque disk uitvoeren.

Ik heb dit bestand inmiddels zelf gedownload en online laten scannen. De 60 online virusscanners (inclusief F-Prot) geven geen melding. Dat wil niet zeggen dat het bestand schoon is, maar de kans is toch vrij groot dat het niet aan het bestand ligt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Vosreinard
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2014 14:24

Re: Virus in Protuner van Leadshine???

Bericht door Vosreinard »

Hallo hjfbuis,
Hartelijk dank voor de check en het advies. Ik ga het weer proberen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Virus in Protuner van Leadshine???

Bericht door Kjelt »

Wat was de exacte melding?
Soms wil een programma even naar "huis bellen" dan gaat soms de firewall piepen maar is er eigenlijk niets aan de hand.
Als het om een virus of worm melding gaat dan is het wel serieus.
Plaats reactie