Stepperdrivers koppelen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Heijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2017 16:27

Stepperdrivers koppelen

Bericht door Heijk »

Beste collega's,

Het volgende.

Ik ben een CNC Router aan het bouwen van ca. 1500x900mm en heb aan 2 zijde van de x-as stappenmotoren met draadspindels.
Het breakoutboard heeft geen mogelijkheid om een as als slave mee te laten lopen, ook niet via de software.

Nu heb ik een testopstelling gemaakt waarbij ik de aansturing van de 2 stepperdrivers heb gekoppeld (PUL/DIR/+5V/ENA) en dat werkt.

Mijn vraag: Ben ik nu de boel aan het vernielen of is dit een logische en gebruikelijke oplossing?

Ik heel benieuwd naar jullie ervaringen? Het zou voor mij een snelle en mooie oplossing zou zijn.

Ik hoor het graag,

Heijk
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Stepperdrivers koppelen

Bericht door ruudpg »

Dit is een prima oplossing, zo heb ik het ook aangesloten zitten. Op mijn besturingskaart van EdingCNC heb ik wel de mogelijkheid om een as aan te aansturen als Slave van een andere as, echter trok dan bij het rechtzetten van het portaal deze soms juist heel erg scheef, wel heb ik beide assen met een tandriem aan elkaar gekoppeld, zodra 1 as stappen verliest wordt de andere as gedwongen om of de ene as mee te nemen of om ook stappen te verliezen, restultaat een as die altijd recht staat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepperdrivers koppelen

Bericht door Kjelt »

Zijn het closed loop stappenmotoren ?
Als het closed loop zijn dan dien je de alarm uitgangen nog aan elkaar te koppelen zodat de as niet scheeft trekt mocht een van de motoren stappen verliezen.
Andere oplossing zoals hierboven gezegd is de assen nog extra mechanisch te koppelen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stepperdrivers koppelen

Bericht door serum »

Nu toch fan van mechanisch koppelen, kjelt? :mrgreen:

Ik heb de keuze op mijn eding kaart om hem als slave aan te sluiten, maar ervoor gekozen ze op 1 kanaal aan te sluiten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepperdrivers koppelen

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 01 mei 2019 13:07 Nu toch fan van mechanisch koppelen, kjelt? :mrgreen:
Wel bij normale steppers.
Bij closed loop zou het niet hoeven als alles fatsoenlijk werkt.
En als het niet fatsoenlijk werkt moet het toch gemaakt worden :mrgreen:
Heijk
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2017 16:27

Re: Stepperdrivers koppelen

Bericht door Heijk »

Voor een mechanische koppeling heb ik geen ruimte dus waarschijnlijk moet ik naar closed loops steppers
Dank voor jullie reactie, ik ga ze koppelen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Stepperdrivers koppelen

Bericht door ruudderooy »

welke software gebruik jij dan omdat je geen slave as kan configureren?
Plaats reactie