Foto frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 04 mei 2019 11:57 Wilde de kamer eerst frezen.dan omdraaien en de kamer over een op maat gemaakte dom schuiven zodat hij opgevuld is, dan de foto frezen. Het licht kan ik er dus beter achter zetten in plaats van aan de onder of bovenkant ?
Licht rondom, ik heb er een led paneel achter gezet, mooi egaal licht!
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Foto frezen

Bericht door abs02 »

Das ook een idee . Maar dan moet je paneel wel passen ....
JWW
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2020 16:38

Re: Foto frezen

Bericht door JWW »

Kan iemand een software pakket aanbevelen voor foto's frezen?
De afgelopen tijd heb ik allerlei pakketten vergeleken maar ervaar de één als houterig en de ander als peperduur i.r.t. prijs/kwaliteit.
Moet zo foto-realistisch mogelijk kunnen en ben minder geïnteresseerd in grafische effecten.
Mocht ik laatste willen dan werk ik dat liever in photoshop uit.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Foto frezen

Bericht door abs02 »

Dat kan iedereen. En je geeft al aan de een is duur en de ander geen kwaliteit. Het is dus een persoonlijke keuze en de eisen die je er aan stelt en hoe dik je portemonnee is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door andrefc101 »

JWW schreef: 15 apr 2020 10:35 Mocht ik laatste willen dan werk ik dat liever in photoshop uit.
En maakt Photoshop dan ook de code voor de machine, das best handig dan!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door Sven »

Linuxcnc kan native foto's frezen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Foto frezen

Bericht door ruudderooy »

vectric maar wat vindt jij duur deze is 135euro.

let wel altijd op dat de res van de foto hoog genoeg is als je daar boven gaat kan je allemaal ongewenste effecten krijgen waardoor het soms niet eens meer lijkt.
JWW
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2020 16:38

Re: Foto frezen

Bericht door JWW »

Dank voor de snelle respons. Om mijn vraag wat toe te lichten en antwoord op reacties te geven zou ik als eerste kunnen zeggen dat ik een programma zoek waarbij ik bij het instellen van één freesopdracht in 3 stappen het grof voorfrezen, tussenfrezen en fijn nafrezen in kan stellen. Dan krijg ik wat sneller feedback over de geschatte tijd en de keuze van de verschillende frezen. Nu kreeg ik bij fijn frezen een niet werkbaar aantal uren. 200 uur op 10x10 cm terwijl ik 4,5m² te gaan heb.

Die 3 stappenfunctie heb ik in Vectric niet gezien wat voor mij overigens in de categorie betaalbaar valt. VS3D van designscomputed wat €975 kost ervaar ik als prijzig. De HCam van ahsoftgravur.de gaat daar nog overheen.
PhototoMech van Ransen.com , picengrave, Deskproto, Jasondorie zijn net als Vectric in de picture maar omdat ik nog nooit met een frees en bijbehorende software gewerkt heb is het delen van ervaring een welkome hulp bij de keuze.
Eggbott & stiplegen zitten in de hoek van het grafische effect en al genereert Photoshop geen Gcode met dat laatste prog. zijn de effecten veel meer te sturen. Laat staan voor het per kleur bijstellen van de grijswaarde voor het licht/donkercontrast wat voor foto’s graveren bepalend is voor het resultaat.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Foto frezen

Bericht door ruudderooy »

die 3 stappen kan je toch zelf programmeren in vectric, volgens mij staat dat ook omschreven in hun manual.
maar dan maak je het programma gewoon 3 keer met verschillende freesjes.
het zal altijd lang duren met een kleine stepover als het een groot werkstuk is.(afhankelijk van je machine snelheid)
maar met foto graveren zal het kleine freesje toch met de stepover over de hele oppervlakte gaan, althans bij vectric maar ik verwacht bij ieder programma want je wil overal de zelfde details halen.

maar 200uur op 10x10cm of moet je zo diep gaan en heb je 20 passes nodig?
a
heb net even gekeken aks ik 100mmx100mm en dan 0.05mm dus 2000 lijnen zou mij ongeveer 1uur en 40 min kosten op 3000mm/min vrezen.

anders moet je een keer bij iemand gaan kijken, ik weet niet waar jij vandaan komt?

gr Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Foto frezen

Bericht door serum »

Ruud, dergelijk werk kost gewoon tijd. Toerental omhoog, feed omhoog.

Misschien is dit een optie; ik kreeg bij mijn machine ucancam. Daarin zit 'image relief' Als je daarop zoekt op youtube zie je wel wat tutorials langskomen.

Het is redelijk gebruikelijk om een frees te gebruiken bij dergelijk werk die conisch is en een bolkopje heeft. Je hebt dan geen roughing etc nodig. De frees haalt dusdanig weinig per keer weg dat het prima in 1 haal kan. Ik heb er geen ervaring mee. Andre is de ongekroonde koning van de lithopane.

Er bestaat ook software om er een STL van te maken, en dan de STL te openen in je favoriete software (estlcam, fusion360) en dan je CAM erop los te laten.

https://www.instructables.com/id/Design ... usion-360/
JWW
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2020 16:38

Re: Foto frezen

Bericht door JWW »

Had de diepte op 8 mm gezet bij een plaatdikte van 10mm zodat er twee niveaus ontstaan waarop als stap twee bij beide een relief gefreesd moet worden met een bescheidener diepte. Als dan stap 1 al zoveel tijd kost lijkt mij een andere aanpak dwingend. Amsterdam is overigens de locatie.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Foto frezen

Bericht door ruudderooy »

Ja maar dan kan je in vectric ook gewoon 2 toolpaden aan maken (2programma's maken) 1 met grooter freesje en minder fijne overstep en daarna met een klein freesje.
Word bij hun tutorials ook uit gelegd zijn filmpjes van 10min of zo als je dan bij fotocarve kijkt en dan het laatste filmpje daar doen ze dat ook.
maar er zullen zeker beter opties zijn maar deze is best betaalbaar. ligt er aan hoevaak je het wil gaan doen.

Gr Ruud
Plaats reactie