Foto frezen

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Foto frezen

Bericht door Grafjan »

Beste mensen,

Ik heb voor mijn moeder een fotolijst gemaakt met uit plexiglas gefreesde foto's, het resultaat valt wat tegen.
Ze zijn 90*120 mm misschien is dat te klein?
Is plexiglas wel het juiste materiaal (als je tegen de zijkant kijkt is het blauw, bij polycarbonaat is dat helder.)?
Ik vond ook dat als je de niet gefreesde kant naar voren houd, de foto mooier is, dus nu is alles in spiegelbeeld.
Ik heb een led strip aan de boven kant.
De laatste freesbewerking doe ik met een bol-frees van 2 mm met een step-over van 0.075 mm onder 45 graden.(lijkt mij niks mis mee?)
Het is een lijst met kinderen en klein kinderen (gelukkig maar 7).
Nou is ze zondag jarig, dus ik geef het ding gewoon en zeg erbij dat het een prototype is.
(daar zullen mijn zussen blij mee zijn,want de ene vind haar mond raar en de andere vind dat ze teveel tanden heeft)
Die denken dus dat ik een of andere magische tover-machine op zolder heb staan. :lol:
Ooh ja, de foto's frees ik met vectric aspire.
Ik heb nog niet uitgezocht hoe ik een foto kan posten, maar ja , ik vind het ook niet leuk om mijn eerste foto op dit forum te zetten van een mislukt project.
Alle adviezen , op of aanmerkingen zijn welkom,
Bij voorbaat , dank.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Foto frezen

Bericht door motormuis »

plexiglas (Acrylglas) is glas helder van wat voorkant je het bekijkt het is zelfs doorzichtiger dan glas
als je van de zijkant bekeken en blauwe kleur heb dan is het gegarandeerd geen plexiglas
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Foto frezen

Bericht door Grafjan »

motormuis schreef: 26 apr 2019 16:15 plexiglas (Acrylglas) is glas helder van wat voorkant je het bekijkt het is zelfs doorzichtiger dan glas
als je van de zijkant bekeken en blauwe kleur heb dan is het gegarandeerd geen plexiglas
Idd, op een van de stukken zat nog een sticker waar op stond polycarbonaat. Ik had toch plexiglas besteld.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door Sven »

Acrylglas is volgens mij verwant aan maar niet hetzelfde als perspex, en ik heb wel eens blauwig acrylglas gekocht.

Kies voor frezen gegoten acrylaat (perspex is merknaam), geen geextrudeert.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door audiomanics »

Mits ongekleurd is Polycarbonaat ook helder transparant.. Dat blauwe is meer iets van polystyreen-plaat (dat spul dat bij de bouwmarkt verkocht als voorzetraam voor een drol en drie knikkers.. Het blijft ook een beetje doorsmelten als je het met de laser gaat snijden:
7420
Gegoten acrylplaat is inderdaad wel het beste om te gebruiken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Foto frezen

Bericht door Grafjan »

Sven schreef: 26 apr 2019 17:17 Acrylglas is volgens mij verwant aan maar niet hetzelfde als perspex, en ik heb wel eens blauwig acrylglas gekocht.

Kies voor frezen gegoten acrylaat (perspex is merknaam), geen geextrudeert.
Dus gegoten acrylaat is het beste om foto's te frezen?
Maar is mijn afmeting ook niet te klein? En wat houden jullie als voorkant ,de gefreesde of de gladde kant?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Foto frezen

Bericht door Grafjan »

audiomanics schreef: 26 apr 2019 18:00 Mits ongekleurd is Polycarbonaat ook helder transparant.. Dat blauwe is meer iets van polystyreen-plaat (dat spul dat bij de bouwmarkt verkocht als voorzetraam voor een drol en drie knikkers.. Het blijft ook een beetje doorsmelten als je het met de laser gaat snijden:
7420
Gegoten acrylplaat is inderdaad wel het beste om te gebruiken..

Kees
Ik heb altijd gedacht dat die zooi die je bij de bouwmarkt koopt, plexiglas was.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door K.J. »

Misschien een kleinere frees voor nog meer detail. 1mm bolkop.

En het is het mooiste als je hem in spiegelbeeld frees dat je tegen de niet gefreesde zijde aan kijkt dan is de afbeelding het scherpst.

Vaak kun je met diepte instelling ook veel doen qua resultaat.

Weet je wat ook heel mooi is, een litophane in koriander.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Foto frezen

Bericht door Grafjan »

K.J. schreef: 26 apr 2019 18:28 Misschien een kleinere frees voor nog meer detail. 1mm bolkop.

En het is het mooiste als je hem in spiegelbeeld frees dat je tegen de niet gefreesde zijde aan kijkt dan is de afbeelding het scherpst.

Vaak kun je met diepte instelling ook veel doen qua resultaat.

Weet je wat ook heel mooi is, een litophane in koriander.
Bedankt, waar kan ik dat bestellen? En is dat doorzichtig? kon zo gauw geen afbeelding vinden.En dan de afmeting van 90 * 120 mm is dat te klein?
en de overstap van 0.075 mm is dat te groot?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Foto frezen

Bericht door motormuis »

hoe groot moet de plaat zijn en hoe dik
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Foto frezen

Bericht door Grafjan »

700 * 130 * 10/8
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Foto frezen

Bericht door K.J. »

Als je een kleinere frees toepast is die afmeting die jij wil goed toepasbaar.

Koriander is niet doorzichtig dat is wit maar als je het uitfreest een een paar tiende mm laat staan en hem tegen het licht houd of er licht achter maakt heb je een heel mooi effect .
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Foto frezen

Bericht door Grafjan »

K.J. schreef: 26 apr 2019 20:56 Als je een kleinere frees toepast is die afmeting die jij wil goed toepasbaar.

Koriander is niet doorzichtig dat is wit maar als je het uitfreest een een paar tiende mm laat staan en hem tegen het licht houd of er licht achter maakt heb je een heel mooi effect .
Moet je het dan aan 2 kanten frezen?(als ik aan een kant frees heb je veel dikte verschil.)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Foto frezen

Bericht door FSSF »

Dat dikteverschil heb je juist nodig om het contrast te krijgen.
Plaats reactie