is dit zo te gebruiken??

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

is dit zo te gebruiken??

Bericht door bertus1945 »

Hallo
Ik heb een cnc6040z met USB
maar wil voor een laptop met parallel poort een parallel controller voor mijn CNC
mijn vraag is dit zo te gebruiken?? of moet er meer voor besteld worden??
https://nl.aliexpress.com/item/CNC-Rout ... f47438020f
ik hoor het graag
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door audiomanics »

Je hebt een USB poort op die machine zitten, begrijp ik? Dus dan zit er al wat van logica in, met drivers etc..?
Begrijp ik dus goed dat je dat er allemaal uit wil halen en vervangen door het kastje uit de link?
Het is me door het chinees-nederlands niet helemaal duidelijk of dit apparaat nu G-codes vreet of dat het net als een Breakout-kaartje de stuursignalen van de Printerpoort gebruikt die Mach3 (ed) er op zet..
Overigens zie ik dat het kastje is uitgevoerd met TB6560 drivers... Daar krijg ik altijd wat "de kriebels" van.. Die dingen genereren nogal wat warmte en als ik ze daar zonder enige vorm van koeling in zie zitten... Ik vraag het me af of dit wel goed blijft werken..
Verder ziet het er best schattig uit, displaytje enzo… En alles lekker in 1 kastje... Je kan het altijd proberen voor dat geld.. Een Eding-kaart met 3 of 4 losse (Leadshine) drivers is een stuk duurder..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door bertus1945 »

ok Kees mooi gezegd.
Of heb jij een ander idee om de cnc op een laptop met XP met Parallel poort te laten draaien.
ik wil wel wat ,maar mag echt niet teveel kosten.
ik hoor het wel.
Mach3 met USB nu geeft heel soms rare dingen of spindel start niet van zelf,(soms),of limit switch instelling geeft een melding(soms).
vandaar dat ik op een goedkope manier wel eens met parallel wil proberen,maar dat it niet op mijn controller.
dus wil ik een andere controller.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door DirkSchipper »

Je hebt "een cnc6040z met USB".
En een laptop zonder USB?

Hoe oud is die laptop dan wel? Ik heb een laptop met de allereerste generatie Pentium 500 processor, en die heeft een (1) USB-poort.
Als jou laptop ouder is, dan vraag ik me serieus af of die de klus wel kan klaren ...
Die moet meer dan 20 jaar oud zijn schat ik zo.
Koop dan op marktplaat voor 100 of 150 euro een 2e hansje ...
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door bertus1945 »

laptop van 10 jaar oud,en die heeft een parrallel poort en ik wil dus een controller goedkoop met parrallel poort.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door DaBit »

Laptops en een CNC-sturing met parallelle poort is vragen om ellende. Het kan werken, maar niet zelden zit het thermisch management in de weg.

Waarom probeer je niet gewoon de spullen die je hebt aan de gang te krijgen in plaats van weer lukraak wat anders te kopen en vervolgens daarmee weer in de problemen te komen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door audiomanics »

Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen, die je nu ondervindt, te herleiden zijn naar de computer die je gebruikt.. Het hoeft niet persé een quadcore I7 met 16G geheugen te zijn, maar een XP-laptopje??
10 jaar oud is ook wel wat twijfelachtig.. in die tijd was Vista al een tijdje op de markt, hoewel XP wel een heel stuk stabieler was dan Vista..
Misschien is je USB-poort of kabel wel een beetje brakkig… Of lopen er programma's op de achtergrond mee die roet in het eten gooien.. Denk aan screensavers, virusscanners etc..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door bertus1945 »

het is niet zo dat ik nu echte problemen heb hoor.
maar parallel wil ik gebruiken in de toekomst met uit te breiden met laser.
vandaar dat parallel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bertus1945 schreef: 22 nov 2018 09:55 Hallo
Ik heb een cnc6040z met USB
maar wil voor een laptop met parallel poort een parallel controller voor mijn CNC
mijn vraag is dit zo te gebruiken?? of moet er meer voor besteld worden??
https://nl.aliexpress.com/item/CNC-Rout ... f47438020f
ik hoor het graag
Ik heb een jaartje terug een machientje in orde gemaakt met zo'n controlertje, (met een 10 jaar oude XP er aan ;-) )
Eén antwoord: jij wilt dat niet. :lol:
Het feit dat ik het machientje werkend heb gekregen wil niet zeggen dat ik denk dat iemand daar blij van gaat worden. In ieder geval niet meer blij dan wat je nu hebt met USB.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door bertus1945 »

ik werk ook met xp hoor op oude pc's
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bertus1945 schreef: 22 nov 2018 20:56 ik werk ook met xp hoor op oude pc's
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, die XP computer voldoet in mijn ogen prima, dat chinese controllertje moet je niet willen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb een CNC schuimsnijder (hete draad) op een 15 jaar oude laptop. Dat werkt. NET!
Voorbeeld: de laptop moet minstens 5 min. aan staan voordat ik de besturingselektronica (verbonden via de parallelle poort) aanzet. Doe ik dat niet, dan werkt het niet. De oorzaak: de parallelle poort van zo'n oude laptop geeft geen 5 Volt, maar 3,5 à 4 Volt. Op een vaste PC heeft hij direct contact, maar die PC is ooit overleden ...

Mijn frees draait op een oude PC. Core2Duo processor (uit de eindtijd van Windows XP), 2 GB RAM, en een harddisk (500 GB is al meeeer dan voldoende). Het draait onder Windows 10 (!!!), wel flink uitgekleed. De aansturing van de frees is is van EdingCNC via een USB kabel. En het loopt probleemloos, mits ik alles goed bedien. :mrgreen:

Zo'n PC koop je voor max 25 euro op marktplaats, en wellicht heeft een vriendje nog ergens zo'n oud beestje op zolder staan ....
Het scheelt je een hoop ellende.

Hier heb je voor een fractie meer kosten een bordje wat hier bekend is (hulp op het forum), snel geleverd, support (in t Nederlands), garantie tot over de drempel, ... en het werkt via USB!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door benkr »

Ikzelf zou dan toch Pokeys57CNC kiezen met Mach3 of mach4 als software. Naar mijn idee (en dat is heel subjectief) is dat toch een breder verspreid platform waar dus automatisch meer support, b.v. hier op het forum, voor te vinden is. Maar vergeet niet dat je bij beide keuzes nog drivers nodig hebt, ga je voor de goedkope optie dan ben je voor iets van 10 Euro per driver klaar, ga je voor optimale snelheid en kwaliteit dan moet je denken aan iets van 40 Euro per driver, dat wordt dan toch 120 of misschien zelfs 160 Euro voor het geheel, ik weet even niet of je X-as één of twee spindels heeft die aangedreven moeten worden. Je hebt waarschijnlijk ook nog een degelijke voeding nodig, die zal ook nog minimaal 40 a 50 Euro gaan kosten.
Het voordeel van Pokeys is dat je de keuze hebt uit zowel USB als Ethernet, beide opties zitten er standaard op. En dan heb je ook een echt betrouwbare basis, dan heb je iets waar je op kunt vertrouwen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: is dit zo te gebruiken??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heren, Bertus geeft toch duidelijk aan dat ie met de parr poort wil experimenteren. Eventueel met Linux denk ik op te maken uit vorige berichten.
Een USB oplossing heeft ie op dit moment draaien, en daar is ie niet direct naar op zoek.
Ik geef toe, Bertus beweegredenen zijn niet altijd even duidelijk. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie