Draaibank welke aansturing / software?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

JackBerkhout schreef:Een kennis van mij heeft een Emco Compact 5 CNC draaibank, waarvan de elektronica stuk is (stamt uit het commodore 64 tijdperk, zo te zien
Mocht de kennis erg gehecht zijn aan de authenticiteit van de besturing dan heb ik nog wel een setje werkende printplaten liggen. ;-)
Komen uit deze machine, die is omgebouwd naar EdingCNC:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=12895
Er zijn wel meer onderwerpen te vinden, die van javanree is ook recent, gaat naar LinuxCNC.

't Is wel handig als de besturing wat specifieke draaibank commando's ondersteund, bv voor draadsnijden, de meeste besturingen zullen dat wel doen. En twee assen is voldoende voor een draaibank.

CAM voor een draaibank vond ik niet eenvoudig te vinden, gebruik Fusion360. CamBam is voor zover ik kon vinden niet geschikt voor de draaibank, als het wel zo is wil ik wel weten hoe. De andere heb ik niet geprobeerd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Breaker,

fijn om te weten dat je EdingCNC met de Emco 5 gebruikt, dat geeft richting.

Heb ik toch nog wat vragen, in mijn onwetendheid op het gebied van draaibanken...

Genereer je met EdingCNC de gcode en geef je de output daarvan door aan een besturing, dus in twee stappen? Zoiets doe ik namelijk wel met mijn freestafel, die net klaar is. Vaak 3 stappen:
Tekenen (dxf),
Toolpath maken (gcode)
UCCNC gebruiken

Gebruik je nog een aanstuur board erbij, zoiets als USBCNC? Of zo op de parralel poort?

En weet je nog wat de aansluitingen van de sensor met 1 en 100 pulsjes zijn?
Er zitten deze draden in de kabel Afscherming (GND?), Wit, Groen, Bruin.
Dat zijn natuurlijk (A, B, +5V, 0V), maar welke is wat? :roll:

Mvg,
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

JackBerkhout schreef:Genereer je met EdingCNC de gcode en geef je de output daarvan door aan een besturing, dus in twee stappen? Zoiets doe ik namelijk wel met mijn freestafel, die net klaar is. Vaak 3 stappen:
Tekenen (dxf),
Toolpath maken (gcode)
UCCNC gebruiken
Dat gaat precies hetzelfde, alleen moet de CAM een toolpath voor een draaibank maken. En dat is net wat anders dan voor een freesmachine.
JackBerkhout schreef:Gebruik je nog een aanstuur board erbij, zoiets als USBCNC? Of zo op de parralel poort?
Aansturing zit bij mij op de controller, net als bij UCCNC eigenlijk. Ik gebruik Ethernet om met het programma op de PC te communiceren.
JackBerkhout schreef:En weet je nog wat de aansluitingen van de sensor met 1 en 100 pulsjes zijn?
Er zitten deze draden in de kabel Afscherming (GND?), Wit, Groen, Bruin.
Dat zijn natuurlijk (A, B, +5V, 0V), maar welke is wat? :roll:
Ja, ik gebruik alleen de index (1 puls/omw.) op het moment, die is nodig voor draadsnijden. Omdat de puls iets te kort was heb ik die langer gemaakt door een stukje metaal van de buitenste rand weg te halen. viewtopic.php?f=44&t=12895&p=140144#p140687
15132

Weerstand op de voeding. Blank is 0V, Groen is 5V, wit is index (1 p/o), bruin is snelheid (100 p/o).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Breaker schreef:Aansturing zit bij mij op de controller, net als bij UCCNC eigenlijk. Ik gebruik Ethernet om met het programma op de PC te communiceren.
Ha, ik bedoelde te vragen welke controller je gebruikt?
Breaker schreef:Weerstand op de voeding. Blank is 0V, Groen is 5V, wit is index (1 p/o), bruin is snelheid (100 p/o).
[/quote]

Super! Dank je wel!
De index pulse gaat naar die controller, neem ik aan, hoe moet je dat configureren?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

Deze controller. Inderdaad gaat de indexpuls direct naar de 'spindle-pulse' ingang van de controller, in de configuratie van de spindel moet dan 'RPMSensor' aangevinkt worden. Voilà!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Breaker schreef:Deze controller. Inderdaad gaat de indexpuls direct naar de 'spindle-pulse' ingang van de controller, in de configuratie van de spindel moet dan 'RPMSensor' aangevinkt worden. Voilà!
Hoi Breaker,
we zitten met een gelimiteerd budget, ik denk dat het ook met deze controller kan, hij ziet er hetzelfde uit met alleen de netwerk componenten weggelaten van het board (en natuurlijk andere of anders geconfigureerde firmware):
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=56

Klopt dat?

Gebruik jij de originele DC motor? (Wij wel)

Mvg,
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door Breaker »

Klopt helemaal, die controller is hetzelfde, behalve Ethernet, deze werkt over USB.
Er zijn voor de draaibank maar twee assen nodig, en eventueel een derde voor de automatische toolchanger (als die erbij zit), dus ook deze controller zou voldoen:
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=54

Ik gebruik de originele motor met een andere motorsturing, een oud beestje. Als je iets nieuws nodig hebt schijnt de KBIC240 met SI-5 goed te werken als motorsturing voor deze 180VDC motoren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Breaker schreef:Klopt helemaal, die controller is hetzelfde, behalve Ethernet, deze werkt over USB.
Er zijn voor de draaibank maar twee assen nodig, en eventueel een derde voor de automatische toolchanger (als die erbij zit), dus ook deze controller zou voldoen:
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=54

Ik gebruik de originele motor met een andere motorsturing, een oud beestje. Als je iets nieuws nodig hebt schijnt de KBIC240 met SI-5 goed te werken als motorsturing voor deze 180VDC motoren.
Ik heb deze motordriver (180V/5A) besteld, maar ik heb hem nog niet binnen.
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-sale ... 86584.html
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

Sorry voor late antwoord; ik heb voor mijn Emco 5 nu dit breakout board
http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-6-Axis-DB ... 1480961528

Samen met wat Leadshine DM542 steppers, een 2Nm NEMA23 stepper op de Z, 1.49Nm NEMA23 stepper op de X en een 0.5Nm NEMA17 voor de turret. Goedkope PWM = 0-10V converter van eBay en een dual relais print voor aansturen van de Schneider 0.4kW VFD welke een 3-fase 0.37kW motor aanstuurt.

Inmiddels alles uitgebreid test laten draaien met LinuxCNC, alleen de wisselaar krijg ik nog niet goed werkend qua software (wel mechanisch/elektrisch) Nu alles nog in een nieuwe kast inbouwen en de software in orde maken.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

javanree schreef:Sorry voor late antwoord; ik heb voor mijn Emco 5 nu dit breakout board
http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-6-Axis-DB ... 1480961528

Samen met wat Leadshine DM542 steppers, een 2Nm NEMA23 stepper op de Z, 1.49Nm NEMA23 stepper op de X en een 0.5Nm NEMA17 voor de turret. Goedkope PWM = 0-10V converter van eBay en een dual relais print voor aansturen van de Schneider 0.4kW VFD welke een 3-fase 0.37kW motor aanstuurt.

Inmiddels alles uitgebreid test laten draaien met LinuxCNC, alleen de wisselaar krijg ik nog niet goed werkend qua software (wel mechanisch/elektrisch) Nu alles nog in een nieuwe kast inbouwen en de software in orde maken.
Dag javaree,
het board is een stuk goedkoper, maar ik heb een paar vragen.
Heeft LinuxCNC ook de mogelijkheid om draad te snijden, door gebruik te maken van het index signaal?
Heb je voor dat breakoutboard een parralel poort nodig op de PC?
Ik ga dinsdag kijken of die poort op de PC zit.
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

Dit soort breakout boards gebruiken een printer poort ja, genoeg betaalbare PC's die prima werken. oa Dell Precision 390, T3400 en T3500 werken gegarandeerd.

Draadsnijden is geen probleem ; omdat ik mijn besturingskast had verkocht inclusief sensors heb ik zelf nieuw printje gemaakt , zie https://www.flickr.com/photos/36761590@ ... 899816581/, maar je kunt ook de bestaande index sensor gebruiken
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Dat ziet er mooi uit!
Ja, ik gebruik gewoon de bestaande sensors.
Ik voeg er denk ik nog een sensor toe direct aan de motor-as, om de snelheid vrijwel constant te kunnen houden, d.m.v. een analoog PID regelaartje (enkele opamps).

Ik moet me alleen in LinuxCNC gaan verdiepen. Ben wel bekend met Linux, want alle PC's en laptops draaien hier thuis op Linux, op een UNCNC systeempje na, maar dan ook daarom.
Ik heb LinuxCNC 2.7.9 geinstalleerd in VirtualBox, om o.a. de ini file aan te kunnen passen, mogelijk werkt ook het breakout board dat javanree gebruikt op zijn Emco 5.

Natuurlijk moet het vor productie niet in VirtalBox gebruikt worden, omdat het het realtime karakter onder water om zeep geholpen is door het onderliggende Linux Mint OS.
Maar om er spelenderwijs wegwijs uit te worden zou het misschien volstaan.

Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door JackBerkhout »

Hoi javanree,
heb je al eens naar de Mesa 7i76-5i25 Plug-N-Go Kit gekeken?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank welke aansturing / software?

Bericht door javanree »

Nee als ik wat anders doe ga ik voor de 7i76e , makkelijker qua integratie wat mij betreft. Maar voorlopig eerst dit eens netjes inbouwen en in bedrijf nemen. Voorlopig is LPT goed genoeg, bij 2000rpm gaat draadsnijden nog prima ...
Plaats reactie