Open CNCzone.nl dag 2017 (met foto's )

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door mosoft »

Zo dames/heren CNCers,

De CNCdag nadert (4 november 2017) en ik wil vast een overzicht geven van de locatie van deze dag.
4 november 2017 van 10:00 tot 16:00 uur.
De locatie is weer hetzelfde als afgelopen vier jaar.
Voor de nieuwe forumleden heb ik van Google een plaatje genomen en daar wat gegevens in gezet.

* Parkeren kunnen jullie tegenover de school op het parkeer terrein van sportcomplex "d'Alburcht"
Als je bij de inrit de weg oversteekt vind je achter in het doodlopend straatje de ingang van de CNCdag (praktijk lokaal)

IEDEREEN die iets met CNC heeft is welkom om deze dag GRATIS te bezoeken zonder dat je je hoeft aan te melden!!!!


7989
Waar kunt u terecht voor de CNC dag.

Willem van Oranje College
Perzikstraat 7
4261 KC Wijk en Aalburg

De inwendige mens:
Er zijn die dag broodjes ham/kaas en drinken (koffie, thee en frisdrank) te verkrijgen waarvan de opbrengst ten goede komt aan de stichting Edukans (dit wordt verzorgd door leerlingen van de afdeling verzorging).

15658

De dag zelf:
* Voor mensen die iets van een machine willen meenemen graag, maar laat het ons even weten,
via dit draadje of via een Pb naar Create, mcgyver of mosoft.
Dit omdat we dan tafels moeten reserveren en eventueel uit andere lokalen moeten laten aanrukken.
Je kunt met de auto tot het lokaal rijden en van daaruit je machine in het lokaal zetten.
Er is een palletwagen aanwezig. en diverse 400V aansluitingen.
Je bent welkom 's morgens vanaf 9.00 uur om de machines neer te zetten.
Maar de dag begint zelf om 10.00 uur.
P.S. Als je zelf een kabelhaspel meeneemt komen wij die niet te kort zoals vorige jaren.

Dus niet twijfelen maar meld je aan en laat je creatie(s) zien.

15656

* Als er mensen zijn die een 3D printer hebben zouden we die ook graag op de dag zien(is tenslotte ook gewoon CNC) en kunnen zij andere het moois van een 3D printer tonen, deze willen we dan bij elkaar in de hal opstellen (als dit er veel zijn).
Ook lasersnijders zijn welkom er is een afzuiging in de lasboxen aanwezig voor de kwalijke dampen.

* Wil je eens een stukje met Solidworks / Solidcam werken ook dat is mogelijk er staan een aantal computers klaar met lesbrieven om het eens te proberen hoe het werkt.

15655

* En natuurlijk een aantal lezingen/presentaties/tips over diverse onderwerpen.
Heb je iets waar je veel van af weet en je wilt dit met andere delen, en je durft het aan, een lezing of presentatie te geven horen we dit graag van je. We hebben de beschikking over twee theorielokalen met bijbehorende beamer waar je dit kunt doen.
Hierbij denk ik aan SolidWorks, of een ander tekenpakket, Cambam, Mach3, Macros voor diverse pakketten.
Wel graag even van te voren opgeven als je dit wilt doen wij hebben het graag en kunnen dan een rooster in elkaar draaien voor de dag en deze eventueel via het forum reeds bekend maken.
Een aantal heren hebben zich reeds gemeld en we hopen dat er nog meer mensen zijn die dit aandurven.

* Heb je materialen waar je vanaf wilt ook die kunnen die dag van eigenaar wisselen.

15654

Tot ziens op 4 novenber 2017

Laten we er met zijn allen een mooie en leerzame dag van maken.

Jan (MoSoft)
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door ewoud »

beste Jan (MoSoft)

kan ik een plekje krijgen voor mijn opensource portaal frees.
de frees heeft een eigen frame(tafel) maar een extra tafel voor computer en andere spullen zou ook welkom zijn.

tot dan.

Ewoud
humm, meten is....
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door mosoft »

@ewoud komt voor elkaar fijn dat je je machine meeneemt ik hoop dat het een voorbeeld is voor anderen zodat ook anderen een machine meenemen.
Bedankt vast.

Mosoft
VDFman
Donateur
Berichten: 138
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door VDFman »

Ik weet niet of het interessant is maar ik heb nog een oude map van Bemetel opleidingen uit de periode eind jaren 60 begin jaren 70 over gereedschap- en stempelmakerij . Bestaat uit examen vragen ( en antwoorden dacht ik) , diverse tekeningen van examenwerkstukken die dan vervaardigd moesten worden ( waaronder een klein buigijzer, beetje zoals Gressel die had) en een deel bestaat uit tekeningen van onderdelen met daarbij uitgebreide stap-voor-stap beschrijving hoe die te vervaardigen.
Wel gericht op conventionele machines zoals de AI, deckel en Schaublin. Al met al toch van een heel behoorlijk niveau, hiermee zijn vele vaklui opgeleid.
Misschien leuk om door te snuffelen op de CNC dag, ik zelf zal er echter niet zijn.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door scyllatech »

Het lijkt me leuk om wat kleinere dingen die ik gemaakt heb te laten zien. Ik heb hier niet zo heel veel ruimte voor nodig. Dus als er nog een tafel over is, dan wil ik daar graag gebruik van maken.
Ik verheug me er op.

Alvast bedankt
Riny Assink

P.S. Als er nog behoefte is aan iemand die iets over cnc wil vertellen, dan ben ik wel bereid een presentatie te maken over het ontstaan van Style High Tech. Het hoe en waarom en de problemen die daar bij de kop op staken.
We hebben het over ongeveer 30 jaar geleden toen CNC nog onbetaalbaar was.
Laatst gewijzigd door scyllatech op 11 okt 2017 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door mosoft »

Riny (scyllatech) natuurlijk is er een tafel voor je beschikbaar en ook je aanbod voor een presentatie is altijd welkom dus ik noteer je en hoop je op 4 november te zien in Wijk en Aalburg.

Vast bedankt, want samen moeten we het maken als niemand iets mee neemt is er die dag niets te doen. :mrgreen:
Dus kom op mensen neem wat leuke dingen mee maar ook graag wat machines.

Jan (MoSoft)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door hugo stoutjesdijk »

scyllatech schreef: P.S. Als er nog behoefte is aan iemand die iets over cnc wil vertellen, dan ben ik wel bereid een presentatie te maken over het ontstaan van Style High Tech. Het hoe en waarom en de problemen die daar bij de kop op staken.
We hebben het over ongeveer 30 jaar geleden toen CNC nog onbetaalbaar.
Lijkt me leuk, ik weet nog dat jullie op de technishow stonden met een kruistafel die je op een draaibank kon leggen.

@Mosoft: misschien moet ik maar es proberen iets over machine homen, nulpunten enz proberen duidelijk te maken.
Dat lukt hoop ik redelijk uit de losse pols, heb waarschijnlijk niet heel veel tijd om voor te bereiden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door mosoft »

Ha Hugo,

Geweldig hoor ik noteer je direct het is jou zeker wel toevertrouwd om dat zo uit de losse pols te doen.
Jouw kennis is zo groot dat dit er gewoon uitrolt. :lol:

Bedankt vast.

Jan (Mosoft)
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door scyllatech »

hugo stoutjesdijk schreef:
scyllatech schreef: P.S. Als er nog behoefte is aan iemand die iets over cnc wil vertellen, dan ben ik wel bereid een presentatie te maken over het ontstaan van Style High Tech. Het hoe en waarom en de problemen die daar bij de kop op staken.
We hebben het over ongeveer 30 jaar geleden toen CNC nog onbetaalbaar.
Lijkt me leuk, ik weet nog dat jullie op de technishow stonden met een kruistafel die je op een draaibank kon leggen.
Leuk dat je dat nog weet. Ik zal wat foto's meenemen van de twee Technishows, misschien staat daar nog een jonge Hugo op. :mrgreen:
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door ewoud »

hugo stoutjesdijk schreef:
scyllatech schreef: P.S. Als er nog behoefte is aan iemand die iets over cnc wil vertellen, dan ben ik wel bereid een presentatie te maken over het ontstaan van Style High Tech. Het hoe en waarom en de problemen die daar bij de kop op staken.
We hebben het over ongeveer 30 jaar geleden toen CNC nog onbetaalbaar.
Lijkt me leuk, ik weet nog dat jullie op de technishow stonden met een kruistafel die je op een draaibank kon leggen.

@Mosoft: misschien moet ik maar es proberen iets over machine homen, nulpunten enz proberen duidelijk te maken.
Dat lukt hoop ik redelijk uit de losse pols, heb waarschijnlijk niet heel veel tijd om voor te bereiden.
Hugo als alles goed gaat dan kun je op mijn frees je uitleven wat homen en nulpunten inhoud.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@ewoud, goed plan, misschien eerst wat theorie, dan wat praktijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door Joost »

Ik heb nog een aantal geleiders, kogelomloop spindels en andere CNC gerelateerde onderdelen liggen die ik in een partij met mijn machine heb gekocht van een CNC hobbyist. Geen nieuw spul maar goed te gebruiken voor een zelfbouw machine. Ik zal volgende week wat foto's maken. Is er vanuit de organisatie ruimte om wat onderdelen die van eigenaar mogen wisselen op een tafel te leggen?
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door mosoft »

@Joost.

Natuurlijk is daar ruimte voor en dat geld voor iedereen die iets kwijt wilt en eht aan een ander forumlid wil verkopen of ruilen. dus GEEN probleem.

Jan (MoSoft)
keesfrees
Berichten: 3106
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Open CNCzone.nl dag 2017

Bericht door keesfrees »

Dit onderstaande schreef ik hier ook :
viewtopic.php?f=2&t=14903&p=165715#p165715
tonyolena schreef:de cnc zondag welke datum vind die plaats en waar is dat ik heb er niets van gelezen.
Ha ha :-)
Mooi voorbeeld van een spraakverwarrinkje, het is op een zaterdag en het heet zone-dag.
Za. 4 november 2017
Het staat op de voorpagina :
viewtopic.php?f=2&t=14459

Maar dat valt op de een of andere manier niet op, ik heb Create een tijd geleden al voorgesteld (per PM) om de titel te veranderen in iets met de datum EN DAG er in.

== algemeen over datum/dag ==
De dag er bij noemen geef ik wat nadruk aangezien ik niet begrijp waarom er bij het noemen/voorstellen van een datum vaak niet de dag wordt genoemd, dan moet ik dat eerst op gaan zoeken en bij het noemen van de weekdag bij de datum is er ook een extra controle op vergissingen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie