Waar te beginnen ?!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutchmeikuh
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2017 21:56

Waar te beginnen ?!

Bericht door Dutchmeikuh »

Goedendag creativelingen ! :)

Pasgeleden heb ik een CNC machine aangeschaft/besteld. Of nee, beter gezegd, ik zag iets op Kickstarter en dit ding MOEST ik gewoon hebben. Het gaat om de Snapmaker (All Metal 3D printer) + CNC en Laser module.

https://ksr-video.imgix.net/projects/28 ... 4_high.mp4
Introductievideo - link naar Kickstarter campagne..

Maar dan komt het, ook al ben ik het meest ervaren met 3D printing, het is het CNC gebeuren waar ik dit moment het meest geïnteresseerd in ben. Het werken in 3D dimensies en uitsnedes in vooral hout en plexiglass laat mij hopelijk straks de leukste creaties maken, naast natuurlijk het laseren en 3D printing.

Maar dan de vraag, waar te beginnen ? Hoe maak ik een template om een uitsnede te maken? Zoals in het voorbeeld filmpje met de potdeksels, maar ook zoals onderstaande video met grote precisie afbeeldingen met behulp van Gcode (?) uit een stukje hout te snijden.. Wie helpt mij op weg ?

https://www.youtube.com/watch?v=WcijPEDiQ0I
De CNC eigenschappen worden door Beta testers nog verder verfijnd, de precisie ligt nu ongeveer op 0.5 mm en deze willen ze terugbrengen tot ten minste 0.2 tot 0.25 mm.

De snapmaker verwacht ik ergens in September thuis te ontvangen. Voordat het apparaatje wel en wee geinstalleerd is, wil ik al wat proefprojectjes klaar hebben liggen om per module (printen, laseren, cnc) mijn tests te maken en te loggen, zodat ik ook weer andere 'snapmakers' kan helpen eventueel.

3D printing
Hier heb ik dus wel wat ervaring mee, voornamelijk door samen te werken met bekende hubs in 3Dhubs heb ik al verschillende ontwerpjes en modellen uitgeprint. Wel ben ik een beetje aan het overstappen van SketchUp naar Blender, maar wellicht kan het ook Fusion 360 worden, zover ik begrepen heb kan ik daar ook veel mee doen ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar te beginnen ?!

Bericht door DaBit »

Ik vind dit soort apparaatjes een soort van 4-seizoenenjas; in de winter te koud en in de zomer te warm. Van de 3D printing hoef je niet vel meer te verwachten dan PLA, van het frezen niet meer dan graveren en langzaam frezen in zachte materialen, en met de laser kun je papier en dun karton snijden en hout/leer/etc. graveren.
(die lasermodule vind ik zelfs ronduit gevaarlijk; 500mW aan blauw laserlicht kan ook heel mooi je netvlies graveren en met een mooi reflecterende aluminium tafel eronder is dat risico niet eens verwaarloosbaar klein)

Maar aan de andere kant: als het enigzins doet wat het moet doen is het wel waar voor je geld en een apparaat kopen dat in een specifiek ding beter is kan altijd nog.

Kwa software hangt het er een beetje vanaf waar in het 'artistiek spectrum' je zo'n beetje zit. Blender is voor de kunstzinnigen een geweldig programma. Video, 3D modellen, plaatjes, het kan allemaal de, eh, blender in. Dus als je ook in de foto/video/CG hoek zit dan is dat een aanrader.
Fusion360 daarentegen is weer heel goed in 'product design', van fietsonderdelen tot likkebaardend mooie vuilnisbakken.
Pick your poison ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie