Proxxon CNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bart.L
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2017 00:31

Proxxon CNC

Bericht door Bart.L »

Hallo mensen,

Ben aan het denken om de Proxxon FF500 te kopen voor thuis wat te hobbyen, maar of ik hem CNC klaar koop met Proxxon pakket of CNC ready ben ik nog aan het twijfelen.

Mijn vraag is, zijn er mensen die met het Proxxon CNC pakket (cadcam van Proxxon) werken en zo ja wat is jullie ervaring er mee?
Heb zelf alleen nog op school met cad/cam programma's gewerkt o.a. Edgecam, Inventor en Solidworks.

Gr,
Bart
Bart.L
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2017 00:31

Re: Proxxon CNC

Bericht door Bart.L »

Niemand die dus met de Proxxon cadcam werkt??
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Proxxon CNC

Bericht door ruudpg »

Om te beginnen, ik heb geen ervaring met dit machientje, maar er zijn wel een aantal dingen die mij er aan opvallen.
De freesmotor is 400W, dat is, laat ik het voorzichtig zeggen, niet zo veel. Het is machine met een bescheiden werkbereik, je zal dus waarschijnlijk dan ook veel met kleinere freesjes gaan werken, zeg 3mm, dan is maximaal 2500 toeren wel héél erg langzaam, en bovendien is de kleinste spantang die er bij zit 6mm, dus ook al niet zo handig. Ook zie ik een boorpinole met een slag van wel 30mm.... en zo'n pinole is nou ook net weer niet wenselijk bij cnc.
Verder zie ik prijzen van ruim 4000 euro voor een cnc uitvoering en 2750 voor cnc ready.
Als ik een advies mag geven zou ik voor dat geld even verder kijken en overwegen om anders een machine zelf om te bouwen naar cnc, een behoorlijke basis heb je al aan een BF16/25/28/30 die door diverse aanbieders onder verschillende namen worden aangeboden. Met je basis ben je dan al voor 1000-2000 euro klaar.
Kijk maar eens even rond op Google
Bart.L
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2017 00:31

Re: Proxxon CNC

Bericht door Bart.L »

Heb eens even gekeken en vergeleken met de BF25.

Begrijp ik het goed als ik de HBM BF25 met automatishe voediging en digitaal uitleesstysteem koop ik eigelijk ook cnc ready ben? Of kan ik hem dat gewoon gelijk aan de PC koppelen?
Heb van de week toevallig die Fusion360 eens gedownload en wat cad/cam gedaan.

Dan zou de BF25 met die dingen erbij €2850 kosten.
Max toerental is.wel 1000 lager, FF500 is 4000.
Maar aantal WATT is wel het dubbele, dus kan ook meer aanzetten?
En met zijn 150kilo ook wat stabieler.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Proxxon CNC

Bericht door mark3 »

Bart, ik denk dat je het beste een paar avondjes dit forum kunt gaan lezen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Proxxon CNC

Bericht door Swets »

ik zou je woonplaats er bij zetten....

misschien zitten er mensen in je buurt waar je kan gaan kijken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie