UC400ETH

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC400ETH

Bericht door benkr »

Dit gaat steeds verder off topic, daarom toch een vraag aan de topic starter:
Is jou vraag inmiddels beantwoord? Of ben je nog steeds weinig wijzer?

Misschien toch nog een keertje opnieuw de vraag stellen.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door karangetang »

Treurig deze discussie en niet zo leuk voor het nieuwe Forum lid Jack Berkhout,
Sommigen hier moeten zich een beetje schamen.. Jack heeft een keuze gemaakt naar mijn opvatting een goede
De beweringen hier over Uccnc raken echt kant nog wal, als of de hardware van UCCNC enkel een soort emulator zou zijn... en daar dan na correctie van mijn kant nog even rustig een schepje boven op doen. Beweren als zou ik geïriteerd zijn, nou dat zeker niet, en dat soort opmerkingen kan je beter voor jezelf houden. En ja, andere producten kunnen veel, ook soms meer, natuurlijk; soms zelfs beter maar vaak hangt daar dan een behoorlijk prijskaartje aan ..( CSMIO/IP-S bijna 600 euro tegen 110 voor Uc400ETH, software licence nog eens 60 euro totaal dus 170 euro tegen 150 euro voor Mach3) Ik ga Jack op de voet volgen en hoop er van te leren ..
Ik wens Jack veel succes en kijk naar zijn verdere ervaringen en resultaten met spannig tegemoet. Soms zijn nieuwe en andere wegen de moeite waard om te bestuderen en uit te testen..voor negativisme is hier vind ik geen plaats.
Uccnc heeft in CNC land allang een plaats ingenomen en velen zijn met succes overgestapt van Mach3, Dus ook op dit forum dient deze ontwikkeling een plaats te krijgen die het verdient. En daarmee zeg ik niets ten nadele van de andere systemen als Linux, Eding, Mach3 en 4 en ga zo maar verder ..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mag ik dan als mach3 / edingcnc / UcCnc leek een paar vragen stellen om het een beetje te proberen te begrijpen.
Als eerste:
de oer mach3 leverde step en dir pulsen op de parallelle poort > rekenkracht PC
EdingCNC genereerd met eigen hardware step en dir pulsen > minder afhankelijk van rekenkracht PC
Wanneer je een extern board via Ethernet aansluit, communiceer je dan de step en dir pulsen, m.a.w. de rekenkracht blijft bij de PC, of ??? stuur je het pad naar de externe hardware en doet die de interpolatie?

En als laatste dan natuurlijk, waar plaats ik die UCCNC dan, als het eigen traject controle heeft, heeft het geen mach3 nodig, en het verwarrende is dat er over de combinatie gesproken wordt.


En het feit dat er 2 'parallelle poorten' op zitten om aan te sluiten is natuurlijk alleen maar voor de uniformiteit gedaan zodat standaard BOB's daar zo op aan gesloten kunnen worden, en de pen nummers identiek zijn. ( Als je b.v. Linux met Mesa gaat gebruiken moet je een heel ander schema hanteren )
Wat dan weer vreemd is, hadden ze naar mijn idee beter kunnen integreren op het board, meer richting EdingCNC. Maar dat is natuurlijk de keus van de ontwikkelaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC400ETH

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Wanneer je een extern board via Ethernet aansluit, communiceer je dan de step en dir pulsen, m.a.w. de rekenkracht blijft bij de PC, of ??? stuur je het pad naar de externe hardware en doet die de interpolatie?
Dat laatste. Bij mach3 is de motioncontroller verantwoordelijk voor de interpolatie en deels trajectplanning.
Als je de paralelle poort gebruikt heb je ook een motioncontroller, maar dan geimplementeerd als driver in kernelspace.
En als laatste dan natuurlijk, waar plaats ik die UCCNC dan, als het eigen traject controle heeft, heeft het geen mach3 nodig, en het verwarrende is dat er over de combinatie gesproken wordt.
die CNCDrive mannen hebben blijkbaar een eigen userinterface beschikbaar en een plugin zodat hetzelfde stukje hardware ook werkt in mach3.
En het feit dat er 2 'parallelle poorten' op zitten om aan te sluiten is natuurlijk alleen maar voor de uniformiteit gedaan zodat standaard BOB's daar zo op aan gesloten kunnen worden, en de pen nummers identiek zijn. ( Als je b.v. Linux met Mesa gaat gebruiken moet je een heel ander schema hanteren )
Nee hoor. Op de 'sub-D' FPGA-kaarten van Mesa kun je ook een regulier parallelle-poort BOB aansluiten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: UC400ETH

Bericht door John Sellis »

karangetang schreef:Treurig deze discussie en niet zo leuk voor het nieuwe Forum lid Jack Berkhout,
Sommigen hier moeten zich een beetje schamen.. Jack heeft een keuze gemaakt naar mijn opvatting een goede
De beweringen hier over Uccnc raken echt kant nog wal, als of de hardware van UCCNC enkel een soort emulator zou zijn... en daar dan na correctie van mijn kant nog even rustig een schepje boven op doen. Beweren als zou ik geïriteerd zijn, nou dat zeker niet, en dat soort opmerkingen kan je beter voor jezelf houden. En ja, andere producten kunnen veel, ook soms meer, natuurlijk; soms zelfs beter maar vaak hangt daar dan een behoorlijk prijskaartje aan ..( CSMIO/IP-S bijna 600 euro tegen 110 voor Uc400ETH, software licence nog eens 60 euro totaal dus 170 euro tegen 150 euro voor Mach3) Ik ga Jack op de voet volgen en hoop er van te leren ..
Ik wens Jack veel succes en kijk naar zijn verdere ervaringen en resultaten met spannig tegemoet. Soms zijn nieuwe en andere wegen de moeite waard om te bestuderen en uit te testen..voor negativisme is hier vind ik geen plaats.
Uccnc heeft in CNC land allang een plaats ingenomen en velen zijn met succes overgestapt van Mach3, Dus ook op dit forum dient deze ontwikkeling een plaats te krijgen die het verdient. En daarmee zeg ik niets ten nadele van de andere systemen als Linux, Eding, Mach3 en 4 en ga zo maar verder ..
Ik weet ook wel dat die veel duurder is maar ik reageer het zelfde als jij.

De UC400ETH gaat tot 400 Khz bv dat haal met Mach 3 natuurlijk nooit en omdat je pc of laptop voor het rekenwerk wordt ontlast hoef je daar niet zo'n hoge eisen aan te stellen het werkt al met een tablet...

Jij stel daar dat mach 3 de 400khz niet haalde en veel rekenkracht van de pc nodig heeft. En ik stuur een paar post terug dat het wel kan. Sterker nog het kan met een factor 10 meer Pulse geven voor slecht 5x meer geld
Echt rekenkracht van de pc heb ik nooit gemerkt met een simpele i3 met 4gb geheugen. Belasting van 2tot6 % van de cpu. Dus ik kan mij niet vinden in jou reactie vandaar dat ik dan reageer zodat de topic starter EERLIJKER kan kiezen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC400ETH

Bericht door benkr »

De topicstarter heeft al gekozen, hij heeft dat UCCNC kaartje aangeschaft en komt er niet uit kennelijk.
Daarom is hij toen maar eens naar Mach3 gaan kijken.

Ik denk dat hij primair met UCCNC aan de gang wil, daar heeft hij geld voor uitgegeven.

Een van de dingen die hij tegenkomt is om van de connector van dat printje naar zijn hardware te gaan, het printje heeft alleen maar 2 stuks 26 polige bandkabelconnectoren die equivalent zijn aan de layout van een aansluiting voor een DB25 (parallelle poort) connector.
Hij wil daarom zelf iets gaan bouwen.
Ik heb daarom geadviseerd om zo'n goedkoop BOB printje van 10 Euro te gaan gebruiken, dan heb je meteen alle connectoren die je nodig hebt beschikbaar.

Vanaf dat moment kun je daar met UCCNC mee verder, maar evengoed met Mach3, en toen ging er iemand op tilt en zijn we heel ver afgedreven.
Laten we de topicstarter vanaf hier verder helpen als hij dat wil, ik kan me voorstellen dat hij nu ergens stil aan het afwachten is wat er allemaal gebeurd, zou ik denk ik zelf ook gedaan hebben toe ik me de eerste keer hier meldde.

En karangetang, als jij al ervaring hebt met dit spul, ga hem dan helpen, ga niet aan de kantlijn zitten afwachten wat er allemaal fout gaat, daar hebben we dit heel fijne forum toch voor.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door karangetang »

Je moet het niet gekker maken ik heb Jack een paar goede adviezen gegeven. Ik heb geen ervaring metde Uc400eth
Het slimme van Ucccnc is dat het een controller is die vergelijkbaar is met bv Eding cnc het maken van de de stepper impulsen en alles wat daar aan vast zit gebeurd in de controller. Het mooie is dat je de zelfde aansluitingen kan gebruiken op de paralellepoort als bij Mach 3 dat je zowel Mach 3 als Uccnc software kan gebruiken je kan de XML configuratie file van Mach 3 zo overzetten, nadat je de usb driver in Mach3 hebt geïnstalleerd. Ben je dus een trouwe Mach 3 gebruiker maar wil je overstappen op bv een laptop zonder parallellepoort en toch Mach3 blijven gebruiken , dan kan dat enkel door de Uc100 te kopen (80 euro). Bij de Uccnc100 kan je met één handeling zo overstappen je kan gewoon je bestaande bb board blijven gebruiken en hebt de keuze tussen twee frontends : Mach3 en Uccnc op een pc of laptop of windows-tablet. Vele gebruikers melden (veel) betere freesresultaten dan met plain Mach3 en dat is niet onbelangrijk.
Mijn bezwaar was Benk, dat je bleef volhouden dat de controller van Uccnc enkel een interface is tussen usb/Ethernet en parallelle poort is, en dat is niet zo, (het meer als smoothstepper ... ) daar doe je de ontwerpers van deze spullen behoorlijk te kort mee. Daarboven verspreidt je daarmee verkeerde, onware informatie. Vergelijken met veel duurdere zaken is makkelijk, maar voor ons hobbyisten is de prijs van belang. Het is zeer betaalbaar en zeer in ontwikkeling er zijn nu al veel interessante macro's te vinden en er komen er bij. Uccnc is zelfs begonnen met een cam module in de software en die is natuurlijk nog in een beginstadium maar die zal ook groeien in in mogelijkheden. IK durf te wedden wanneer je je er eens echt in gaat verdiepen dat je wellicht het nog eens gaat gebruiken. Op één of andere manier is Nederland een beetje concervartief daarin.
ben je verder geintereseerd
https://www.reddit.com/r/hobbycnc/comme ... _ethernet/
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC400ETH

Bericht door benkr »

Hehe, eindelijk is de sfeer weer zoals die moet zijn, gelukkig maar.

Wie weet, ik ben nog steeds op zoek naar iets als vervanger voor mijn Leafboy77 die maar 3 assen aankan terwijl ik met een 4e as bezig ben.
Nu is het bij mij zo dat ik totaal geen haast heb, dus die 4e as dat kan best nog wel eens een jaartje duren voordat die af is, en ook de BF25 moet eerst nog helemaal afgemaakt worden.

Dus wie weet waar ik in de toekomst mee aan de gang ga.

Daarnaast ben ik al langer bezig met een wat groter portaal, maar dat is echt een meerjaren project.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

Dank jullie wel allemaal!
Ik had bij Configuratie
Steps per Unit: 1000
Velocity kwam niet boven 5700 instelling.
Ik weet niet zeker of ik het goed doe, maar 1000*5700/60=95kHz.
Bij general Settings in UCCNC heb ik nu de Kernel frequency, van (default) 100kHz op 200kHz gezet.
Nu kan ik de Velocity op 11400 zetten, wat een gigantische snelheid! (steppers op 2280RPM)
Zitten er bepaalde nadelen aan een hogere kernel frequentie?
Op een kernel frequentie van 400kHz, werken de steppers niet meer, ook al staat velocity laag genoeg, een beetje vreemd. Maar ja het is meer dan snel genoeg, dat was maar even om te kijken wat er kan.


Voor de links en rechtse Y-as gebruik ik nu niet meer A als slave, het eigengemaakt breakout board kan goed beide ES-D808 tegelijk aansturen.
Voor de spindle zit er een (rail-to-rail) opamp (AD820 met wat weerstandjes en condensators) in die het 5V PWM signaal converteert naar 0-10V analoog, voor de VFD.
Op het board gebruik ik de Fault signalen van de ES-D808's om de enable inputs te disablen van allemaal, via wat logic gates, mocht zich een fault voordoen.

Kan ik ook aparte (hardware-matige) jogging knoppen configureren die verbonden worden met inputs op de UC400ETH?

Mvg,
Jack.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 22 jan 2017 18:15, 8 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door andrefc101 »

karangetang schreef: Vergelijken met veel duurdere zaken is makkelijk, maar voor ons hobbyisten is de prijs van belang. Het is zeer betaalbaar en zeer in ontwikkeling er zijn nu al veel interessante macro's te vinden en er komen er bij. Uccnc is zelfs begonnen met een cam module in de software en die is natuurlijk nog in een beginstadium maar die zal ook groeien in in mogelijkheden.
Nu is dit wel een cnc forum toch? De een doet dit hobbymatig, en de ander professioneel. Dus de een vindt 100 veel te duur, en de ander geeft er duizend uit, en vindt dat hij een goede deal heeft. Laten we die zaken alsjeblieft gescheiden houden. Dit is een cnc forum, en niet per definitie een hobby forum!
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door karangetang »

Jack, mijn complimenten dat je al zo ver bent gekomen . Eén vraagje: werk je nu vanuit Mach 3 omdat ik begrepen had dat je nog geen licence hebt voor de UCcnc software?

Andre, Misschien ouderwets maar ook professionals doen er verstandig aan zuinig te zijn. Wanneer je iets kan voor 100 euro waarom dan duizend uitgeven ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door andrefc101 »

karangetang schreef:Andre, Misschien ouderwets maar ook professionals doen er verstandig aan zuinig te zijn. Wanneer je iets kan voor 100 euro waarom dan duizend uitgeven ?
Tja, daar heb je inderdaad een punt, vreemd dat al die bewerkingscentra niet met een bob van een tientje en Mach3 werken.... gemiste kans van de industrie!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door skillalot »

:lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC400ETH

Bericht door benkr »

Waarom werkt 400kHz niet?
Stel je neemt een heel kleine lengte voor de steppuls van 2,5usec (waarschijnlijk is dat te kort maar het gaat om het voorbeeld), dat is dan een periodetijd van 5 usec, de maximaal haalbare frequentie is dan 200kHz. De kernel kan wel met 400kHz rekenen maar dat heeft geen enkele zin, dat is alleen maar extra werk zonder resultaat.
Een ander factor die de snelheid bepaalt is het aantal microsteps. Meer microsteps geeft meer resolutie, maar dat geldt maar tot een bepaalde hoogte, meestal is meer dan 8 of 16 microsteps compleet zinloos maar kost je wel systeembelasting, de benodigde pulsen moeten wel worden gemaakt en dat kost tijd en rekenkracht.
Dus als je uitgaat van 8 microsteps en 200 fullsteps per omwenteling dan heb je met microsteps 200 x 8 = 1600 steps per omwenteling nodig. Als je nu gaat kijken welke snelheid je maximaal zou willen dan kom je uit op een maximaal aamtal steppulsen per tijdseenheid, en daarmee ligt ook je minimaal benodigde kenelfrequentie vast, meer heeft geen enkele zin, sterker nog, daar krijg je last van omdat de kernel het allemaal niet bij kan houden. Dat merk je dan later bij het maken van complexe bewegingen die niet meer kloppen, zoals afgeronde hoeken en meer van dat soort dingen.
Ik hoop dat je me kunt volgen, dit is niet echt makkelijk als je niet bekend bent met pulsen en frequenties.
Plaats reactie