Stof/spanen/krullen

Moderator: Moderators

pts
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:24

Stof/spanen/krullen

Bericht door pts »

Even een simpele vraag hier aan de verspaners.

Bij het frezen heb je snel een berg of ton vol stof. Wat doen jullie nu met een gemengde buffer vol met mdf,kunststof,hout,..... spanen en stof. Waar gaan jullie hier mee naartoe behalve naar het containerpark.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door abs02 »

Gewoon in de kliko...... simpel antwoord. ;-)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door keesfrees »

zo deed ik dat in den beginne ook maar toen lieten ze de bak mooi staan later
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door ruudpg »

Los in een kliko storten is ook niet handig natuurlijk, dat wordt een enorme stofwolk als ze hem moeten omkeren, dat zou ik ook niet graag inademen, vandaar dat ik het weg gooi, eerst even in een vuilniszak doen natuurlijk, als die dicht zit weet niemand wat er in zit.... ;-)
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door abs02 »

In een zak doen dat scheelt ook een hoop stof in de kliko en als ze de kliko leegmaken. Dat zal ook het punt zjn geweest bij die mannen. Hier heb ik er geen dol mee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:zo deed ik dat in den beginne ook maar toen lieten ze de bak mooi staan later
Heeft dat misschien met het volume te maken, dat ze vinden dat het bedrijfsafval is, en dus een andere (commerciele) ophaler inschakelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door keesfrees »

dat heb je goed Hugo,
later had ik zo'n stalen 750L (?) rolcontainer, met hele grote zak er in
nu doe ik het in big-bags en gaat het zo naar de vuilverwerking om slurrie uit (olie) tanks te halen, absorbsiemateriaal dus
ik houd trouwens altijd al hout-achtig en kunststof gescheiden
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik hou 't materiaal apart.. Alu, da's de rotmoeite niet om apart te houden.. dat gaat met kunststof en hout gewoon in de kliko.. zijn ook maar kleine hoeveelheden bij mij..

Titanium echter loont de moeite van het apart verzamelen.. dus, als er Titanium bewerkt moet worden.. maak ik de machines eerst schoon en leeg.. en dan gaan alle spanen in een aparte "mini-kliko".. zodra ik die vol heb.. lever ik ze in bij een metaalhandel..
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door Rob65 »

Machine helemaal schoonmaken is voor mij geen doen. De bak met koelmiddel bevat zo'n 200 liter vloeistof. Dat kost me een dag om de bak onder de machine uit te halen, leeg te zuigen en dan alle spanen die in de bak zijn gevallen er uit te scheppen.

Gelukkig frees ik bijna alleen maar aluminium en die ene keer dat ik een stalen plaat moet bewerken gaat het om het boren va neen paar gaatjes en het uitkotteren van een gat voor montage van een motor ofzo.
Ik gedraag me dan net als Jantje die pruimen zag hangen en denk dat maar dat ze die paar staalsplinters in mijn grote bak met alu niet terug gaan vinden.

en het alu breng ik gewoon weg naar een metaal recycling bedrijf - dat loont hier wel de moeite.

Wat trouwens ook de moeite loont: hardmetaal, daar zitten grondstoffen in die schaars zijn dus weggooien is zonde. Ik heb hier al 2 kilo aan versleten en gebroken HM frezen liggen, toch maar eens kijken wat ik daar nog voor krijg.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Rob65 schreef:k heb hier al 2 kilo aan versleten en gebroken HM frezen liggen, toch maar eens kijken wat ik daar nog voor krijg.
Ik ben benieuwd.

Ik heb hier nog 30 kg pcb's liggen, dat schijnt ook wel wat op te brengen (bij de betere recycler)

( al denk ik dat met ons uurtarief het goedkoper is om het zo snel mogelijk in de kliko te hebben, al die tijd dat je er aan besteed om het uit te zoeken en weg te brengen kost een veelvoud van wat het opbrengt )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door Swake »

Bij ons wordt redelijk wat gesorteerd. Ik heb staan:
- Een bak voor kabels (koper met de isolatie er nog rond dus, maar zonder stekkers die moeten er echt wel af)
- Bak voor electronica spul (zeg maar PCB's)
- Bak met wikkelingen (trafo's en motoren)
- Bak voor koper
- Bak voor 'Geel' koper (messing...)
- Bak voor Aluminium
- Bak voor RVS
- Lood accu's
- Een hoop met staal
- Occasioneel ook gietijzer en nog meer zeldzaam zink en lood.
Bovenstaand gaat naar de metaal recycler wanneer er genoeg volume is op een aanhangwagen te vullen. En hierbij is het niet zo belangrijk hoeveel centen het opbrengt, de arbeidskost ligt zowiso hoger dan de opbrengst. Het recycleren en op deze manier een beetje bijdragen aan de wererld is wel belangrijk.

Daarnaast wordt opgehaald of naar een meestal betalend recyclage park/bedrijf gebracht:
- Glas (vlak glas en spiegels)
- Glas (verpakkingen zoals flessen, bokalen en glazen)
- Papier en karton
- Hard kunststof
- Kunststof folie

'Echt' hout gaat in de vergasser hier. Onvervuilde houtkrullen, zaagsel en stof worden al uitgestrooid in de weide of in de moestuin.
'Vals' hout zoals spaanplaat en MDF gaat naar het recyclagepark, zowel de stukken als het zaagsel gaan mee.

Wat ik graag zou willen sorteren, maar ik moet er een 'afnemer' voor vinden zijn Li-ion accu's.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door Rob65 »

hugo stoutjesdijk schreef: al denk ik dat met ons uurtarief het goedkoper is om het zo snel mogelijk in de kliko te hebben
ik doe het ook meer vanwege het milieu "de wereld".
Grondstoffen worden schaars of het winnen ervan gaat gepaard met de vernietiging van een deel van onze aardkloot. Beide een goede reden om zelfs op heel kleine schaal te recycelen.

en bedrijfsmatig gezien levert recycelen wel iets meer op. In Duitsland is het al verplicht en staan er leuke boetes op het niet recycelen, in Nederland worden de regels ook steeds verder aangescherpt.
Twee weken geleden kwam er iemand van de gemeente langs om te kijken of alle bedrijven in het complex wel aan de omgevingsvergunning voldoen. Daarin staat een eis om een bepaald percentage van het afval te scheiden en recycelen.

Schoon hout gaat hier de kachel in, plastic naar de Hero's van plastic. Metaal en papier wordt ook gescheiden en batterijen gaan in een plastic zakje en als ik er aan denk mee naar de supermarkt waar een batterijenbak staat.
De controleur was heel tevreden en verbaasd over het fanatisme waarmee we in de algemene ruimte een paar grote bakken voor de recycling hebben geplaatst. Het enige minpuntje was de houtkachel van de buurman: de zat boven de 20kW warmtecapaciteit en moet iedere paar jaar gekeurd worden.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door Ballegooijen »

Als ik krullen heb van de houtdraaibank doe ik ze altijd in de gft container. Het is tenslotte een soort snippergroen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Stof/spanen/krullen

Bericht door johan jorez »

swake ,

we hebben toch bebat in belgie

http://www.bebat.be/nl/inzamelpunt-zoeken
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Plaats reactie