LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Jawel, maar bij VNC kun je nog kiezen dat je wil schalen.
Nu zou 1366x768 overigens wel genoeg moeten wezen, en ook zo'n VNC viewer kan fullscreen zodat je niet zoveel last hebt van alle schermruimte die Windows wegsnoept.

Via remote-X, dus tegen die Linuxbak zeggen dat het display zich elders bevind, kan uiteraard ook. Makkelijkste daarvoor vind ik MobaXterm; dat werkt zonder dat je rare zaken in moet stellen.
Alleen als dan je verbinding verbreekt is het programma ook klaar. Dan is VNC handiger; kun je even kijken, afsluiten, en later weer kijken.
Ik gebruik eigenlijk beide dingen door elkaar heen.

Die webcam, ach, die prik je gewoon in een USB poort. Komt ook wel mee via VNC.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Dabit,
heb je ook zoiets in gedachte voor dit jaar?
Ik heb wel interesse.
Ik zal morgen eens kijken of ik LinuxCNC werkend krijg in VirtualBox op mijn Linux laptop.
Dit doe ik alleen om te leren en het is natuurlijk niet geschikt voor productie, want realtime wordt zo een beetje vernaggelt... :lol:
Voeding, stepperdriver en steppermotors slingeren hier meestal wel binnen een straal van 2 meter rond.
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij kun je de demo mode gewoon vanaf de CD of USB stick opstarten, hoef je helemaal niets te installeren.
(ik geloof dat die dat vraagt als je de install file opstart)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door Sven »

Ja maar dan moet je wel de volledige live cd gebruiken, debian dus.

Je kan ook een 12.04 ubuntu distributie in een virtual machine installeren en dan de instructies van deze pagina volgen om de linuxcnc simulator te installeren:

http://buildbot.linuxcnc.org/

Dan is het ook mogelijk een .ini file van de gekozen configuratie aan te passen naar de maten van je eigen (toekomstige) frees.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb LinuxCNC 2.7.9 geinstalleerd in VirtualBox, inderdaad om o.a. de ini file aan te kunnen passen, mogelijk werkt ook het breakout board dat javanree gebruikt op zijn Emco 5.
http://www.ebay.co.uk/itm/CNC-6-Axis-DB ... 1480961528
Ben nu alvast YouTube videos aan het kijken over LinuxCNC.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

JackBerkhout schreef:Hoi Dabit,
heb je ook zoiets in gedachte voor dit jaar?
Ik heb wel interesse.
Nou, heel stiekum had ik het idee om dit jaar op de CNCZone dag niet veel te doen. De afgelopen 2 edities heb ik meer in klaslokalen gestaan dan zelf rondgelopen. Als er op de CNCZone dag veel vragen over een bepaald onderwerp komen dan vraag ik het klaslokaal wel een uurtje, maar daar houd het ook op.

Ik wil best dezelfde sessie nog een keer doen, maar dan op een andere plek en andere datum. Als jij ervoor zorgt dat je wat mensen bij elkaar haalt en een ruimte regelt voor een volle dag....
Ik zal morgen eens kijken of ik LinuxCNC werkend krijg in VirtualBox op mijn Linux laptop.
Dit doe ik alleen om te leren en het is natuurlijk niet geschikt voor productie, want realtime wordt zo een beetje vernaggelt... :lol:
LinuxCNC in een virtual machine is inderdaad enkel geschikt om eraan te ruiken en te spelen. Een machine besturen op die manier moet je zeker niet willen.

De STM32F103 bordjes via USB die ik tijdens de cursus gebruikte zijn in principe wel geschikt om een machine mee te besturen, al is het risico dat je tegen een bugje aanloopt vrijwel 100%; dat spul heeft nog nooit op een echte machine gedraaid.
Alle code kun je hier vinden: https://github.com/dabit20/dabitusb_cnc

Maar een tipje van de sluier: ik zou dat nog niet doen. De huidige ontwikkelingen in huize DaBit zijn veel interessanter. De 3D printer draait al LinuxCNC op een Raspberry Pi 3 + 4x stepperdrive van een tientje per stuk. Maar om het nog leuker te maken: ik kan inmiddels ook via een (secure!) websocket kletsen met LinuxCNC:

Afbeelding

Behalve de LinuxCNC command/status/error channels kan ik ook zaken als webcambeelden over die websocket tunnelen, en de broker die ertussen zit maakt het niet noodzakelijk dat machine en UI op hetzelfde netwerk zitten, en ook niet dat er maar 1 UI draait voor dezelfde machine. Als je een hele grote router hebt kun je dus best een scherm aan de machine hangen, de webinterface opentrekken in je kantoor, en tijdens de lunch in de lokale vetschuur via je telefoon checken of alles nog loopt.

Verder kun je mede vanwege de broker die ertussen zit ook data afkomstig van andere apparaten integreren. Knoop een encoderwieltje aan een ESP8266 (<5 euro), verbind die met je WiFi, hussel wat in de software, en je hebt je draadloze pendant. Hang een flowsensor en temperatuursensor aan je ESP8266, verbind die ook met WiFi, en je hebt je monitoring. Om maar eens buzzwords te gebruiken: lang leve het Internet of Things.

Iemand die heel goedkoop wil doen draait LinuxCNC dan op een Pi Zero (11 euro) met 4 stuks dSpin drives (10 euro/stuk), en bedient het via een app op de telefoon/tablet of via de browser op z'n PC.
Voedingkje erbij, SD-kaart erbij, kastje erbij, wat proximityswitches erbij, wat optocouplers erbij, wat draden erbij, laten we zeggen dat je voor 75-100 euro je elektronica compleet hebt om een Chinese 6040 router te kunnen draaien. Niemand verbied je ook om encoders aan de stappenmotoren en Pi te knopen en zo je eigen closed-loop systeem te maken.

Iemand die luxer wil doen pakt een krachtigere Pi3, hangt er een scherm aan, en draait de UI ook nog lokaal. Maar dan kun je alsnog op de bank voor de TV kijken hoe ver je programma is.

Voor mij is dit overigens voornamelijk een vallen-en-opstaan studie in modern softwarespul. Ik kwam er tijdens een hackathon een week of twee terug achter dat mijn programmeerkunde ongeveer op 20-jaar-geleden niveau zit. Dan kan ik wel een tutorial HTML5/javascript/bootstrap/python/AngularJS/etc. gaan doen, maar dat werkt bij mij niet. Het blijft pas hangen als ik er echt wat zinnigs mee doe. Niet dat ik de intentie heb om softwareboer te worden, maar als je van de software niks weet kun je ook geen efficiente systemen ontwikkelen, en da's toch waar ik doordeweeks mijn centen mee verdien.

Maar voorlopig word ik er voornamelijk heel duizelig van :lol:
JackBerkhout schreef:Ik heb LinuxCNC 2.7.9 geinstalleerd in VirtualBox, inderdaad om o.a. de ini file aan te kunnen passen, mogelijk werkt ook het breakout board dat javanree gebruikt op zijn Emco 5.
Nee. VirtualBox/VMWare kunnen Ethernet en USB virtualiseren, verder niets. Vandaar mijn keuze voor USB, wat voor machinesturingen in het algemeen en LinuxCNC in het bijzonder een relatief slechte keus is (hoewel het mij nog wel meevalt; ik vind het voldoende presteren voor kleine tot middelgrote machines).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door JackBerkhout »

Mijn kennis heeft een klein PC'tje, die hij voor de emco wil gebruiken.
Ik moet het ding Dinsdag nog nader bestuderen, of er ook insteek kaarten inkunnen.
Wellicht wil ik beter voor de Mesa 5i25+7i76 combo gaan.
Is dat een goed idee?
Werkt dat met de index pulse?
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 25 jun 2017 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het niet veel mag kosten kan een simpel bob op de parallelle poort ook goed.
Scheelt toch al snel €200.-
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 25 jun 2017 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Dat is altijd een goede combo. In plaats van 5i25 heb je ook nog een 6i25 voor PCI Express ipv gewoon PCI.
En de 7i76E (Ethernet) doet het ook prima naar het schijnt, maar vereist wat meer gehobby met software.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door JackBerkhout »

Dank je Dabit,
Werkt die Mesa ook met de index pulse, voor draadsnijden?
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

Ja hoor. Je kunt er 1 'hogesnelheids-encoder' op kwijt en desgewenst nog een paar handwieltjes.

Overigens heb je ook daarvoor niet perse Mesa spul nodig maar kan het allemaal ook prima via de parallelle poort. Voor speel-doeleinden wat goedkoper. Voor echte machines, mwoah, doe maar Mesa als je het mij vraagt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Dabit,
ik wil een emco 5 CNC nieuw leven inblazen. Daarvoor wil ik liever toch iets anders dan een LPT poort gebruiken.
Ik ben bekend met Linux en electronica en programeren.

Voor wat betreft het configureren van een Mesa Plug-N-Go Kit in LinuxCNC, kan ik eigenlijk te weinig vinden op internet, of laat ik zeggen, ik zoek verkeerd.
Ik heb daarom de Pncconf Wizard eens doorlopen, maar daar werd het allemaal juist nog vager van, omdat ik juist veel andere dingen tegenkwam dan ik verwachtte, en die zaken die mij belangrijk leken niet tegenkwam.
Zo kwam ik geen pulse en step definities tegen voor de assen en geen encoder pulse configuratie.
Wel kwam ik tegen dat je voor draad snijden een A en B signaal moet gebruiken, dat is zo gemaakt.

Maar het schiet dus eigenlijk nog niet op om de LinuxCNC weg in te slaan, al leek het mij aanvankelijk juist leuk, ik raak nu een beetje ontnuchterd ervan.
Misschien heb ik het mis, maar ik krijg de indruk dat je veel basiszaken al moet gaan programeren om iets aan de praat te krijgen, of misschien het juiste script op internet moet zien te vinden.
Die tijd heb ik dan weer net niet, ik wil nog wat tijd voor mijn gezin overhouden.
Dus nu neig ik dan maar weer meer naar een oplossing met EdingCNC.

Of weet jij links met bruikbare informatie, waar ik nog naar kan kijken?
Alvast bedankt.
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door DaBit »

JackBerkhout schreef: Ik heb daarom de Pncconf Wizard eens doorlopen, maar daar werd het allemaal juist nog vager van, omdat ik juist veel andere dingen tegenkwam dan ik verwachtte, en die zaken die mij belangrijk leken niet tegenkwam.
Zo kwam ik geen pulse en step definities tegen voor de assen en geen encoder pulse configuratie.
Nou, ik kan het makkelijk kijken of het eenvoudig is, want ik heb van die PnCConf ook geen verstand. Die kwam pas nadat ik met LinuxCNC begon.

Maar als ik erop google dan kom ik direct op onder andere deze link uit: http://linuxcnc.org/docs/html/config/pncconf.html
Start ik de PNCConf, dan wandel ik door Start, Base Information en Screen heen. Er is Help, er is Google, en er is uiteraard een handleiding
Klik ik nog verder, dan kom ik op Mesa card 0 uit. Kies ik daar een 5i25 en single 7i76 en druk ik op 'Accept component changes', dan kan ik vervolgens keurig bij I/O connector 2, 3 en SS#0 kiezen welk signaaltje ik waaraan wil hebben.

Ik vind het nog niet zo onlogisch, maar ik ben wel bevooroordeeld.
Misschien heb ik het mis, maar ik krijg de indruk dat je veel basiszaken al moet gaan programeren om iets aan de praat te krijgen, of misschien het juiste script op internet moet zien te vinden.
Valt mee, maar als je wenst dat je zonder ook maar enige documentatie er op na te slaan er direct een perfect werkende draaibank-config uit krijgt dan kun je inderdaad misschien beter bij EdingCNC kijken.

Daś nou eenmaal het nadeel van krachtig multifunctioneel gereedschap wat je volledig naar je hand kunt zetten; dat is lastiger in te stellen dan gereedschap specifiek voor 1 doel met een vaste set mogelijkheden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: LinuxCNC workshop op de CNCzone dag

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Dabit,
dank je wel!
Dat ziet er aardig uit, nog maar eens doorheen gaan...
Bij UCCNC moet je pinnen opgeven voor de Step en Dir signalen en voor de A en B signalen van de MPG.
Nu ik de Mesa ducumentatie doornemen, zie ik dat de MPG pinnen vast gedefinieerd zijn (inputs 16..19).
Vandaar dat dat ontbrak in LinuxCNC. Daar zat ik naar te zoeken in LinuxCNC, met mijn UCCNC achtergrond. :lol:
Step en Dir signalen zijn ook hard assigned pinnen.
Ik zat dus te zoeken naar iets wat niet nodig is. :oops:
Nu wordt het dus duidelijker. Dan kan er niet veel mis gaan denk ik.
Jack.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Plaats reactie