CNCzone-dag 2016 (met foto impressie)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Littlemep
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2016 16:38

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Littlemep »

Jammer maar helaas geraak ik er niet ... dorie !
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door sont »

Beste leden ,
Bedankt voor deze gezellige en leerzame dag .Eindelijk eens wat gezichten bij de namen die hier op het forum rondzwerven. Wil de organisatoren bedanken voor hun inzet en bereidheid om deze dag mogelijk te maken.

Heb er zeker wat van opgestoken. Arie Kabaalstra bedankt voor de clinic Cambam en Hugo bedankt voor je benaderings schakelaars. De rest dank ik de leden die mij te woord stonden en bereid waren om info te delen als ik wat te vragen had. TOP!!
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door skillalot »

Ja, was leuk om iedereen weer even te zien.
Gebruikersavatar
Oldbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:32
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Oldbiker »

Het was weer geweldig, bedankt Bert Eding CNC, Arie Kabaalstra en Lex Lennings van Deskproto voor de leerzame dag.
En bedankt organisatie.
"Time flies when your having fun" :lol:
Gebruikersavatar
yoyo
Donateur
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 jul 2007 01:56
Locatie: twente
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door yoyo »

Ja hoor, een erg leuke dag en ondanks dat ik alweer ruim 2 jaar niet meer heb gecnc't blijft het fascinerend en zeker met allemaal enthousiastelingen.

Ook een prachtige locatie voor de bijeenkomst, helemaal top !!

Speciaal Arie en Lex bedankt voor de lezing, erg leerzaam en een erg efficiente manier om er inzicht in te krijgen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door audiomanics »

Iedereen bedankt voor alle mooie kado'tjes.. 't wagentje was bijna voller dan op de heenweg..
De stem kan ook weer even wat rust krijgen.. zo kom ik wel aan mijn 5000 woordjes per dag..
Ik ben alleen mijn schoenendoos met reststukjes natuurlijk vergeten in te pakken.. Sorry MoSoft.. Hij staat nog bij de deur... Volgend jaar maar weer eens meenemen ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2420
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door hainjedaf »

Was weer top. En

Ovatie voor DaBit met zijn schitterende goedgedocumenteerde workshop LinuxCNC!

Mosoft voor de organisatie. 8)

De dames voor de koffie en broodjes. :P

En het genoegen om veel gezichten te zien en te spreken. Tot de regen de hangplek ouderen naar huis dreef :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben net een uurtje of wat weer thuis.. op de terugweg eerst even een bakkie gedaan bij mijn ouders..toen thuis de auto gedeeltelijk gelost.. morgen of maandag maar even zien of ik de rest uit kan laden..

'k ging vanmorgen van huis zonder CNC machien, voor't eerst in de geschiedenis van de CNC meeting.. maar ik kwam met 2 (incomplete) CNC's thuis.. een Lasergraveerdinges.. en een Frees.. die ik nog kende.. stond ooit op mijn werk.. is via via dus nu achterin mijn auto beland.. eens zien wat we daarmee gaan doen..

de Lasergraveermachine.. daar moet ik me eerst eens even in inlezen.. een deel van de optiek is eruit geloof ik.. en er zit ook geen buis in.. maar .. ach.. John Tissen liet me vanmiddag een stukje snijwerk zien wat hij met een Laserdiode op zijn CNC freesmachine gemaakt had.. dat zag er goed uit.. en als je met een Diode al Triplex kan snijden.. dan kun je er zeker mee graveren.. leuk om bijvoorbeeld mijn Logo in lederen horlogebanden te "Fikken".. voor metaal zullen die diodes wel niet de goede golflengte en voldoende vermogen hebben vrees ik.. of je moet met markeerspray aan de slag.. misschien dat ik dat eens probeer.. we zien het wel.. als ik er ook dunne kunststof plaat mee kan snijden.. is dat misschien ook leuk voor Sjabloontjes voor spuitwerk.. of het graveren van Clichés voor Pad-Printers..

Dank ook voor de positieve reacties op mijn "cursusjes".. ik heb lang niet alles kunnen behandelen.. maar ach.. daar zou met een heel schooljaar nog te kort voor komen.. :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door skillalot »

Logo op metaal kun je ook etsen, dat doe ik ook op al het rvs werk wag ik aflever.
Sjabloontje er op houden, apparaatje met in elektroliet gedrenkt kwastje er over heen en je logo staat er permanent in. Makkelijker kan niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Arie Kabaalstra »

skillalot schreef:Logo op metaal kun je ook etsen, dat doe ik ook op al het rvs werk wag ik aflever.
Sjabloontje er op houden, apparaatje met in elektroliet gedrenkt kwastje er over heen en je logo staat er permanent in. Makkelijker kan niet.

Met RVS gaat dat wel ja.. maar of het met Titanium zo makkelijk gaat?.. ik heb eens een afgebroken tapje in een Titanium onderdeel gehad.. die was er met 45 minuutjes uit, met Vitrex (zwavelzuur).. 't titanium was een beetje mat.. meer niet.. maar het tapje was in zijn geheel opgelost.. 'k zou dus even moeten kijken welk etsmiddel voor titanium geschikt is
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef: 'k zou dus even moeten kijken welk etsmiddel voor titanium geschikt is
Google?
https://www.google.nl/#q=titanium+etsen
;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
skillalot
Donateur
Berichten: 3247
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door skillalot »

http://www.markeren.com/toebehoren-etstechniek/

Daar heb ik alleen een sjabloon laten maken, maar die hebben dus alles wat je noildig hebt, ook voor titanium.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Rob65 »

Ik heb gisteren ook weer genoten. Het is altijd weer leuk om bekende forum-leden te zien en ook wat nieuwe mensen te ontmoeten. Alleen jammer dat ik door de drukje niet veel kans heb gezien om de kas van Edukans te spekken, maar gezien de drukte zal dat toch wel goed gekomen zijn ;-)

Veel - heel veel - dank aan Mosoft om dit mooie event weer mogelijk te maken op deze schitterende locatie. De optische micrometer die ik van hem gekocht heb is hier al even bestudeerd en aangesloten - Ik meende vorige keer al in de handleiding gezien te hebben dat het ook mogelijk is om de positie van een voorwerp in de straal te meten en dat lukt inderdaad. Het apparaat gaat uiteindelijk gebruikt worden in een opstelling om verplaatsing van een as te kunnen meten.
Ook dank aan Hugo voor de mooie inductieve sensoren. Ja, het zijn PNP sensoren (dus opgepast want er komt +24V op de schakeluitgang) maar het is wel heel mooi dat ze allemaal een NC uitgang hebben - laat de buurman er daar nu net 1 van nodig hebben voor de homing sensor op de Z-as van de nieuwe frees, dus de eerste sensor is alweer doorgegeven aan een nieuwe eigenaar :mrgreen:
Arie Kabaalstra schreef:John Tissen liet me vanmiddag een stukje snijwerk zien wat hij met een Laserdiode op zijn CNC freesmachine gemaakt had.. dat zag er goed uit.. en als je met een Diode al Triplex kan snijden.. dan kun je er zeker mee graveren.
Dat hangt allemaal van het materiaal (en de kleur) af.
Op de machine van Bert Eding zit een blauwe diode-laser, dat brandt lekker op hout of het bruine karton waar op gegraveerd werd, maar op een wit velletje papier gebeurt er niks. Het witte papier reflecteert alle straling zonder noemenswaardig vermogen te absorberen.
Het afstellen van de focus van die blauwe laser kon volgens de leverancier het beste met een plaatje zwart geeloxeerd aluminium. Na de laser seconden lang op hetzelfde punt te laten schijnen met 6W is er nauwelijks een beschadiging te zien, met een CO2 laser (IR 10.6 nm) is de eloxeerlaag bij 20W binnen 1/10s verdwenen

Markeerspray is een soort emaille pasta. Door de hitte van de laser brand je het emaille achtige spul vast op de drager en de rest veeg je er daarna gewoon weer af. Duur spul maar het geeft wel een mooi slijtvast resultaat.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Ziggy »

Het was weer een leerzame dag!

Arie(Jan) en Lex bedankt voor de uitleg over CamBam en Deskproto. Ik zat klem, maar kan nu verder.

Ziggy
Plaats reactie