CNCzone-dag 2016 (met foto impressie)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door mosoft »

Dat lukt me wel denk ik gewoon een ander lokaal boven erbij anexeren :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door DaBit »

Dan ga ik eens de lijst met lopende klusjes afronden en eens bedenken wat voor leuks we kunnen doen, want ik heb zo gauw niks dat beweegt en dat meekan naar de CNCZone dag. Maar met een paar stukken MDF moet er best een H-bot of CoreXY iets-erigs in elkaar geduwd kunnen worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door Sven »

Workshop hele installatie aan elkaar knopen en configureren voor linuxcnc?

Ik heb nog de hele zooi op een hoop liggen en kijk er nog steeds met een ernstig oog tegenaan...

3 assen en huangyang vfd.

Moet ik wel nog de boodschappenlijst compleet maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door DaBit »

Ja, ik zit dan te denken aan beginnen met een PC waar vers LinuxCNC op geinstalleerd staat (zonde om dat ook terplekke te doen) en te eindigen met iets dat met wat verbeelding voor een werkende CNC-freesmachine door moet kunnen gaan. Nouja, zal eerder een CNC-plotter ofzoiets worden.

En dan eigenlijk wel een beetje compleet, dus met een andere GUI, een MPG, een werkende toolsensor, wat 'teach-in' spul, bla. Anders heb je er nog geen drol aan.

En dan zit ik ook nog te dromen om dat spul via USB te laten werken, althans voor de CNCzone dag. Dan zouden mensen met hun eigen laptop en LinuxCNC in een VMWare virtual machine lekker mee kunnen spelen als ze een paar euro in hardware investeren. Want als je wat wil leren, dan moet je het eigenlijk ook zelf doen. Van naar zo'n beamerscherm kijken leer je stiekum maar bar weinig.

Ik ga nog even geen beloftes afgeven; zoveel tijd is er niet meer tot aan de CNCzone dag, maar zoiets zou best mooi zijn. Als dat niet lukt kan ik altijd nog mijn praatje in het gewone lokaal houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door hainjedaf »

als je nou linuxcnc op usb sticks zou zetten.

En Mosoft heeft pc's die van USB kunnen booten?

Dan kan je evt de mensen een kleine vergoeding voor de usb stick kunnen vragen.
En dan kan iedereen zijn eigen config mee naar huis nemen.
Eventueel even laten zien hoe je een config kan verplaatsen naar een machine met HDD?
Dan kunnen mensen thuis de boel verder uitbouwen op hun eigen systeem?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door mosoft »

De PC's die ik op school heb zijn niet via USB te booten dat zou niet zo netjes wezen voor een school dus helaas kan ik dat niet voor elkaar krijgen dat zou de ICT mensen op school niet goed vinden. :mrgreen:

Maar als de mensen een laptop mee zouden nemen of eigen pc die via USb kan booten zou dat het probleem oplossen. ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door hainjedaf »

ik dacht hieraan, Mosoft, omdat er dan geklooid kan worden ZONDER de pc's zelf te verzieken.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
jand
Donateur
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 sep 2012 16:11
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door jand »

Ik heb nog twee PC's staan met een parallelle poort. Die zou ik mee kunnen nemen. core2duo als ik het goed heb. Twee schermen ook.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door hainjedaf »

Ik kan ook zoiets meeslepen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door DaBit »

Eigen laptop met LinuxCNC in een virtual machine (of inderdaad vanaf USB ofzo) zou ideaal zijn. Kun je thuis ook nog eens laten zien wat je gedaan hebt en verder spelen, ik hoef me geen zorgen te maken over al die net een tikje andere PC's, en Mosoft hoeft niet meer te doen dan ervoor zorgen dat er ruimte beschikbaar is.
Verder kunnen laptops op een gewone lessenaar en complete PC's wat lastiger. Als je nou geen laptop hebt, tsja, dan zou je Mosoft lief aan kunnen kijken of die dat gesleep met PC's niet erg vind. Maar ervoor zorgen dat we snel de spullen kunnen plaatsen en weer opruimen is ook richting Mosoft en de school wel zo netjes, en laptops passen prima in dat plaatje.

Even gauw een testje: een STM32F103 bordje van EUR 2,50 omgetoverd tot potentiele USB motioncontroller voor LinuxCNC.

Afbeelding

Geen idee of het wat is (nog nooit wat gedaan met USB op zo'n STM32), maar ik denk het wel. In theorie kan ik 1000x per seconde informatie uitwisselen met de motioncontroller (als ik de bInterval kleiner maak)

Als je daar eventueel nog een stepstickje en een motortje aan knoopt dan heb je voor weinig geld aan materiaal genoeg om op een gegeven moment een hele grote grijs op je gezicht te krijgen (motortjes laten bewegen en LEDjes aan en uiitzetten met een button op je scherm is magisch). Zonder motortje grofweg een tientje aan kosten, en motortjes zijn eventueel wel te lenen of je moet ze toch ooit kopen voor je machine. Da's voor de meesten wel op te brengen, niet heel erg als het per ongeluk stuk gaat, en misschien reduceert het ook de engheid die draadjes en elektronen met zich meebrengen voor veel mensen.

Voor een speel-setup kan heel de bende wel vanuit userspace draaien. Dan gaan je motortjes hakkelen als je een youtube-videootje afspeelt, maar dat zal de pret niet drukken denk ik.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ben bang dat je hier toch even een nieuw draadje voor op moet starten.
Wat houd die STM32F103 in ? ( in de zin van...)
Die is toch 3v, moeten er nog buffers achter, heb je linux op die ST processor gezet ? draait de motion control dan niet op de pc ?
En er zijn nog wel wat meer vragen te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door hainjedaf »

Het is een ARM Cortex-M3... leunt dus richting mbed.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ben bang dat je hier toch even een nieuw draadje voor op moet starten.
Wat houd die STM32F103 in ? ( in de zin van...)
Zal ik tzt wel doen, het hoort hier inderdaad niet. Ik vond het alleen uitermate cool dat er na even spelen een eigen USB device verscheen in het apparaatbeheer van Windows 8)

Ik ben nog in de verkennende fase. Idee 'mensen nemen eigen laptop mee met een door mij aangeleverde LinuxCNC in een VM, mensen spenderen een paar euro aan hardware, en we gaan mompelen, grommen en met de vuisten op tafel slaan totdat er motortjes draaien en we een LEDje aan en uit kunnen zetten met een zelf toegevoegd knopje' klinkt mij wel goed, dus het plan is er. En bij mij is dat meestal wel voldoende :P
Letterlijk iedereen die ik geholpen heb z'n CNC-spul aan de gang te krijgen had fonkeloogjes toen de motortjes met een stukje ducttape op het asje wilden draaien. Dat heeft iets magisch, motortjes laten draaien via je computer.

Maar het zal wel krap worden in de tijd; had het al eerder in dit topic aangekaart maar daar kwam toen weinig reactie op en ik heb het zelf ook laten verwateren. Even kijken welk deel van de dromen omgezet kunnen worden in daden dus. Ik heb het idee dat het wel meevalt om LinuxCNC via een paar vieze truukjes via USB te laten kletsen met motortjes, maar we weten allebei hoe lang je ooit kunt zoeken naar 1 bitje dat niet goed staat.
Liefst heb ik er ook nog een werkende H-bot of CoreXY stage bij; ik zal daar even hier in dit topic niet op ingaan.
Die is toch 3v, moeten er nog buffers achter, heb je linux op die ST processor gezet ? draait de motion control dan niet op de pc ?
Nee, die paar-euro STM32 module gaat simpelweg functioneren als USB breakoutbordje. Iets wat officieel niet eens kan overigens, vandaar 'vieze truukjes'. USB is nodig om via laptops te kunnen werken; da's toch de grootst gemene deler.

Wil je daar daadwerkelijk iets mee laten bewegen dan moeten er inderdaad nog een of meerdere stepstickjes bij en een paar draadjes tussen het geheel. Is niet erg, draadjes hebben voor veel mensen ook een hoge eng-factor. In het diepe ermee dus! :mrgreen:

Ik denk dat je zo mensen toch een bergje nuttige bagage mee naar huis kunt geven.

I hear, I forget.
I see, I remember.
I do, I understand.


Magoed, ik ben een geflipte techneut en geen leraar, dus misschien sla ik de plank wel helemaal mis. Dan heb ik in ieder geval zelf weer wat geleerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNCzone-dag 2016

Bericht door javanree »

DaBit schreef:Maar het zal wel krap worden in de tijd; had het al eerder in dit topic aangekaart maar daar kwam toen weinig reactie op en ik heb het zelf ook laten verwateren. Even kijken welk deel van de dromen omgezet kunnen worden in daden dus. Ik heb het idee dat het wel meevalt om LinuxCNC via een paar vieze truukjes via USB te laten kletsen met motortjes, maar we weten allebei hoe lang je ooit kunt zoeken naar 1 bitje dat niet goed staat.
Liefst heb ik er ook nog een werkende H-bot of CoreXY stage bij; ik zal daar even hier in dit topic niet op ingaan.
Heel gaaf idee, ik zou er ook zeker interesse voor hebben! Maar misschien handiger gezien de omvang van zo'n project om dat nou juist buiten een CNCZone dag om te doen? Zodat iedereen helemaal op 1 ding gefocussed is?
Plaats reactie