Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door Sven »

Ik heb een tijd terug een workflow gemaakt om via macro's seriematig graveerwerk (hetzelfde ding met bijv. 25 verschillende teksten graveren) te doen in linuxcnc.
Dat ging prima.

Het grootste nadeel vind ik dat die macro's (heten die in linC nou wel of niet zo? Ik zie ze alleen als subroutines) in de map moeten staan waar volgens de .INI linuxcnc als eerste kijkt om bestanden te openen.

Ik zet tot nu toe de subroutines steeds in de gcode zelf.

Maar idd, je kan per letter een subroutine maken en die op volgorde aanroepen.

Hoe je die dan op een gekromd vlak krijgt, dat gaat me op dit moment boven de pet.
Maar om de z-as geroteerd, dat lukt zeker.

Edit: De maker van f-engrave heeft iets om op kromme vlakken te graveren, even zoeken.

volgens mij is het deze:
http://w.scorchworks.com/Gcoderipper/gcoderipper.html

Die noemt wrappen maar geeft geen foto's. Ik meen dat ie een keer de bovenkant van een muis heeft gegraveerd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ikbendusan
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door ikbendusan »

Sven schreef: 19 jun 2021 06:34 Heb je een foto van wat je graveert?
En is graveren in dit geval infrezen of inkrassen?
Hoe groot?

M'n vader is wapenmaker; ik graveer de serienummers van z'n onderdelen, o.a. lopen, acties etc. etc. misschien niet verstandig om daar een foto van op internet te gooien lol. Het zijn dus (o.a.) "stalen buizen" van 25-50 mm dia, vaak met een taper. En het is echt graveren, niet krassen. Ik graveer overigens in de X-richting; ik bedoel niet dat ik vlakke tekst moet wrappen om een cilinder ofzo
Sven schreef: 19 jun 2021 06:34 Maar als je zegt dat je het oppervlak eerst probet, dan is het daarna toch gedefinieerd?
En hoeft er niet meer gedraaid te worden?
Het oppervlak van de buis is niet per se parallel aan de tafel, dan moet ik toch het coördinate system kantelen, no?

Ik gebruik Fusion360 en HSM om het programma te maken overigens, mocht dat relevant zijn
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door DaBit »

Linuxcnc kan zonder truukjes alleen rondom de Z roteren (dus in het XY vlak met XY=[0,0] als centrum) meen ik.

Nu kun je via HAL alles maken wat je wil, maar als Eding standaard al doet wat je wil....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Is LinuxCNC de overduidelijke keuze i.c.m. closed loop AC servos?

Bericht door tantan »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van die draadloze 3d taster. Als je daar wat meer van weet dan hoop ik dat je het hier post.
Plaats reactie