Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door spinningwheels »

Heb hier twee handwielen Merk Euchner HKD 100s100a05
Geeft een RS 422 uitgang signaal.
Als ik dan verder kijk zie ik twee soorten blokgolfjes , ik zie / begrijp het verschil niet .
Ik zie wel A en B zal dan een + 5 volt signaaltje zijn en /A en /B een - 5 volt signaaltje .
Klopt het tot zover ?
Nu wil ik geen + of - 5 volt signaal hebben, Maar een pulsje schakelaartje dicht . of eigenlijk met dat 5 volt pulsje een solid state relais of zoiets bedienen , Maar hoe veel pulsen kan zo,n ding per sec aan ?
En is het bij zo,n handwiel zo van linksom is + 5 volt en rechtsom is - 5 volt of ben ik nu de weg kwijt ?
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door Kjelt »

Meestal zit er een quadrature encoded uitgang op.
Twee uitgangen A en B die tov elkaar 90 graden in fase zijn verschoven.
Om het robuuster te maken tegen storing krijgt iedere uitgang ook nog een geinverteerde uitgang erbij zodat enige storing op bv zowel A als /A terecht komt en dan in de decoder tegen elkaar wegvalt.
Deze heeft 100 pulsen per omwenteling em hoe sneller je draait des te meer pulsen en kortere pulsen je krijgt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Encoder

Nu is mijn vraag wat wil je er mee doen?
Wil je een SSR 100 keer per rotatie aan/uit laten gaan ?
Dan zou je bv alleen uitgang A en gnd van de voeding kunnen gebruiken.
Ik kan alleen geen manual vinden, eerst kijken of de uitgangsspanning in de range van de ssr ligt. Ik snap alleen niet waarom je een ssr wilt gebruiken ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door benkr »

Zo werkt het niet, er is geen puls voor rechtsom en eentje voor linksom. Als A voor B komt is het b.v. rechtsom en als A na B komt is het linksom. Je hebt nog wat elektronica nodig om daar een puls voor rechtsom en een puls voor linksom van te maken.
Zo iets zelf maken lijkt in eerste instantie niet zo heel moeilijk, maar wanneer je daar direct een stappenmotor mee gaat sturen dan blijkt opeens dat de acceleratie vaak te snel is als je een zwiep aan dat handwiel geeft, en dat de stappenmotor het niet bij kan houden. Of dat erg is weet ik niet, ligt er aan of je ook nog ergens iets mee aanstuurt wat positie zou moeten aangeven, dan zijn gemiste pulsen opeens belangrijk, want dan klopt de maatvoering opeens niet meer bij een gemiste puls.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door Kjelt »

Oh wil hij een driver aansturen, dat las ik zo niet hij had het over een ssr aansturen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door spinningwheels »

Iets meer uitleg Ik gebruik dus een ELS 4 besturing .
daar wil ik dus eigenlijk de handwielen op aansluiten
er komt een pendand pcb kaartje voor uit ,
Maar als ik het goed begrepen heb werkt dat ding dus met contacten die gesloten worden, dus geen 5 volt signalen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk kun je beter je vraag even bij 'ELS' neerleggen, hij zal die vraag heel logisch vinden, en waarschijnlijk ook nog een simpele oplossing voor je hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door spinningwheels »

Helaas net bericht van hem gehad ding kan dus niet overweg met dat RS422 signaal.
Eerst maar even afwachten tot hij met de Pendand pcb uitkomt , en dan verder kijken wat er nodig is .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Uitleg werking handwiel Euchner hkd

Bericht door spinningwheels »

Las dus gisteren op de site van de ELS dat er bij de nieuwste software update dus wel gebruik gemaakt kan worden van handwielen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie