MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Bericht door RSY »

Hallo cnc -ers; . .

Ik zou het fijn vinden als ervaren cnc -ers onder de forum-gebruikers mij 's kunnen helpen met een aantal vraagtekens.

Aannemende dat iemand die geen verstand heeft van G-codes of postprocessors maken,....

Plan is het volgende:

A- 3d ontwerpen in CAD software zoals Inventor (CAD)
B- Toolpaths genereren en optimaliseren in Mastercam X (CAM)
C- Frezen met zelfgebouwde cnc-machines, Die gebruik zullen maken van of mach3 met parallelle aansluiting,
Mechanisch betreft het de volgende typen (zelfbouw) machines:

1- (3-assige portaalfreesmachine;
2- 4 assige portaal met dubbele z-as en dubbele draaiende 4e as die synchroon zullen lopen als
master/slave............
3- en een 4 assige verticale freesmachine (4e as is draaiend)

Voor alle machines wil ik voor CAD, Inventor gebruiken en voor CAM , MAsterCam X... en Mach3 als cnc softw..

Nou is volgende niet helemaal duidelijk bij mij:

Kan ik (in MasterCAM) voor de genoemde 3 verschillende machines, gewoon gebruik maken van de generieke "machine definities" (postprocessoren) zoals standaard opgenomen in de lijst van MasterCam X ???

OF is dit niet te doen?

Wie heeft hier ervaring mee?
Hoe zou ik dit het beste kunnen realiseren, want het is mij niet duidelijk in hoeverre de standaard generieke postprocessoren in MasterCam zullen voldoen, of zijn ze niet geschikt?

Want het Nut van de postprocessor is in mijn hoofd niet 100% duidelijk, "praktisch gezien dan..." in theorie kunnen we allemaal wel zeggen: " het is een vertaalprogramma of brugprogramma tussen de CAM en de NC-machine";

MAAR vertalen van WAT precies dan? gaat het alleen om de fysieke eigenschappen van de betreffende machine, zoals de gereedschap, of de positie van de 4-as of gaat het puur om de software die erop gerund wordt , in dit geval MAch3.........

bij voorbaat tnx voor je antwoord... .

en anders bedankt voor het meedenken :-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goeie vraag :P
Eigenlijk is de leverantier van het CAM pakket de juiste om dit uit te leggen, vaak kunnen zei alleen de PP aanpassen, moeten ze dus ook uit kunnen leggen wat ze daarvoor doen.
In princiepe komt het er op neer dat de verschillende merken CNC besturing allemaal een beetje anders hun formaten hebben opgebouwd. Veel lijken heel erg op elkaar, maar op punten en komma's verschilt het dan ( programma kop, opbouw tooltabel, iets andere schrijfwijze voor de cycli ) maar b.v. een heidenhain heeft een heel andere schrijfwijze. Eigenlijk net als dialect praten, je verstaat het gewoon omdat je wel de overeenkomst met ABN begrijpt, CNC's kunnen dat niet.
Uit dit verhaal zou je kunnen zeggen: het is Allemaal Mach3, zelfde dialect, 1 PP.
In beginsel de juiste gedachte.
Maar in een PP zou ook wat meer info van de eigenlijke machine kunnen zitten, hoe gereedschapwissel uit te voeren b.v. en zoals je al aangeeft verwerken van de 4e as.
Het probleem is natuurlijk dat wij allemaal zo eigenweis zijn en vinden dat die PP iets moet maken wat wij handig vinden ( dat probleem heb jij niet, jij leert dat wat de PP doet het enige juiste is )
En als je zelf nog kunt bijschaven aan die generieke PP kun je dus steeds verder optimaliseren voor die specifieke machiene, of zelfts 2 optimalisaties voor verschillend soort werk op dezelfde machine.

Dit verhaal is verre van kompleet, maar helpt je hopelijk op weg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Bericht door Mcgyver »

Is dit iets wat zou kunnen werken en je verder helpt?


http://cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=3
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Bericht door DaBit »

Ik heb een blauwe maandag gespeeld met een oudere MasterCAM (X4 meen ik). Erg ervaren kan ik mezelf dus niet noemen, maar ik herinner me dat de machinedefinitie maken voor mijn machine en het spul aanpassen aan de LinuxCNC-besturing geen enkel probleem was ondanks nul komma nada ervaring met dit soort toch best complexe software en eveneens nul komma niks ervaring met hoe de opzet van en logistiek rondom freesspul er in een echt bedrijf uit ziet. Meestal klopt een generieke Fanuc postprocessor voor 95-100%. En dat zal met Mach3 of EdingCNC oid wel niet veel anders zijn.

Machinedefinitie moet je zowiezo maken; de software moet toch weten wat de bereiken zijn, de snelheden van de assen en spindel, het maximale spindelvermogen, de diameter van je gereedschapshouder, of je een toolchanger hebt en zo ja wat, waar het nulpunt ligt van eventuele rotatieassen, enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

Re: MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Bericht door RSY »

Tnx guys; .

Ik begin het iets beter te begrijpen, het aanpassen van een PP en de machine op een juiste manier kalibreren, is niet een twee gedaan.. wie mooi wilt zijn moet pijn lijden zeggen ze wel eens...

Je krijgt het schijnbaar onder de knie door zelf te vallen en op te staan..

Ik hoop dat iemand dit eerder al eens gedaan heeft een filmpje of zo ging delen....
Om beter de begrijpen waar in een PP bestand je iets moet veranderen t.b.v. van welke machine variabele.....
Dus de structuur en welke constanten / variabelen in het bestand waarvoor precies staan...
Martijnh78
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 dec 2010 09:02
Locatie: Hilversum

Re: MasterCam X __ Postprocessor__ Zelfbouw CNC Machines

Bericht door Martijnh78 »

ben je verder gegaan met mastercam , ik begin net te snappen hoe je een post kunt aanpassen .?
:lol:
Plaats reactie