Vorm basismateriaal

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Los Manu
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2009 10:27
Contacteer:

Vorm basismateriaal

Bericht door Los Manu »

Beste,

In bijlage een voorbeeld van een testvoorbeeld van te frezen vorm.
7192
Het betreft een stl-file die een ronde (dia 200mm) plaat met in te frezen verzinking toont.
Als ik de stl nu in artcam importeer gaat de software blijkbaar altijd uit van een rechthoekig (bv 250x250mm) basismateriaal. Als ik een nu toolpath met een ruwfrees genereer dan word de hele oppervlakte (250x250) bewerkt..
Maar wat als ik als basismateriaal bv een ronde plaat van diameter 250mm wil gebruiken? Op die manier spaar ik heel wat tijd uit daar de frees de 4 'hoeken' niet moet wegfrezen..
(btw, Ik nam een cirkelvorm als eenvoudig voorbeeld maar dat kan ook veel complexer zijn..)

mijn vraag dus : hoe vertel je artcam dat je een stl-file moet importeren in het center van een niet-rechthoekig basismateriaal?

groeten,

Manu
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Swets »

ik kan geen bijlagen vinden?

maar inderdaad gaat artcam altijd uit van een vierkant werkstuk...

maar als je werkstuk rond is, kies je een vierkant, welke groot genoeg is om je werkstuk in kwijt te kunnen....
import de stl, en zorg dat x,y 0 zijn in het hart van het ontwerp


en als je om je te frezen werkstuk een cirkel,(of andere vorm) teken met vectoren, dan kan je bij het maken van je toolpad opgeven dat hij alleen moet frezen binnen de cirkel...
Laatst gewijzigd door Swets op 04 apr 2013 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Swets »

Nu is de bijlage er wel....

maar dat is simpel...

Ook hier weer een project maken, en dan een vierkant/rechthoek maken die groot genoeg is zodat de ronde vorm er op past.

en als je de x en y in de midden houd, is het 2 cirkels tekenen.... 1 grote, die je uitfrees 2mm diep, en een kleiner cirkel start op 2, tot 10 diep....

dan je machine op het hard van het ronde plankje op 0 zetten....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Los Manu
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2009 10:27
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Los Manu »

Bedankt voor de snelle reactie maar iets is me niet helemaal duidelijk :
Als ik je goed kan volgen zou ik eigenlijk (vooral bij complexe materiaalvormen) een offset-vector van de buitencontour moeten tekenen en enkel daarbinnen een toolpath laten genereren.. maar wanneer ik een stl importeer zie ik de 'vorm' enkel in de 3D-weergave.. en vectoren kan je toch enkel tekenen in de 2D-weergave (waar dus niets staat..)

groeten,

Manu

ps : het plaatje in de eerste post is de bijlage.. (moest nog eerst wat bijwerken in de gallerij.. 8) )
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Swets »

Kever stl

ik ben begonnen met een werkstuk 200x200..
toen de stl van de Kever in gelezen...
Afbeelding

Ik heb niet gewacht todat hij helemaal klaar was met het toolpad, maar hij zou nu het hele blok van 200x200x70mm gaan doen.

Afbeelding
een rechthoek rondom het werkstuk getrokken (dit mag ook een cirkel of een ander figuur zijn (als de vectoren maar gesloten zijn))

Afbeelding
en nu zie je dat het alleen in de rechthoek gefrees word....

ik heb de midden van het werkstuk (het hart) op x=0 en y=0 gezet..... dus als ik nu een houtenblok in de machine zet, en ik trek even met een potloodje de 2 diagonalen, heb ik de midden van het blok, zeg tegen me machine dat dat punt 0,0 is...

dus de maten die je in het begin in geeft maakt niet zoveel uit.... (het helpt wel voor de maat,zodat je een klein beetje weet hoe groot alles word)

dus geen 600x600 kiezen, als je machine maar 100x100 aankan...

trouwens je ziet je 3d weergaven ook in je 2d scherm, alleen moet je bovenin dat vergroot glasje met dat grijze rechthoekje indrukken, dan krijg je in je 2d scherm je relief te zien zoals bij mij voorbeelden in het 2de plaatje
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Los Manu
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2009 10:27
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Los Manu »

Hey Arjan,

Bedankt voor je uitleg.. ik denk dat dit :
trouwens je ziet je 3d weergaven ook in je 2d scherm, alleen moet je bovenin dat vergroot glasje met dat grijze rechthoekje indrukken, dan krijg je in je 2d scherm je relief te zien zoals bij mij voorbeelden in het 2de plaatje
..je gouden tip zal zijn geweest (vanavond probeer ik het uit).. ik had het inmiddels een beetje omzeild door een bitmap van de relief in 2D te plaatsen en daarrond een vector te tekenen..

anyway, heel erg bedankt voor het meedenken..

groeten,

Manu
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Swets »

maar zoals dat bord van jouw bijlage zou ik met vectoren doen...

je teken 3 cirkels, in elkaar....

de grootste is de buitenrand....

dan afhankelijk hoe dik je materiaal is (stel 18 mm) en je wil dat dat bord 15 mm dik totaal moet worden...

dan eerst 3 mm af frezen van de grote cirkel, dan is je bord op de goede dikte,
dan de 2de cirkel, bijvoorbeeld weer 3 mm, dus dan kies je van 3 tot 6 weg frezen, en dan de binneste cirkel, start op 6 weg frezen tot 10 mm diep...
dan is in de midden het bord nog 5 mm dik....

en dan de buitenrand, aan de buiten kant uit frezen... met 4 bruggentjes ...dat die in je materiaal blijft zitten....

let wel, met vectoren werk je nauwkeuriger dan via de relief/bitmap methode.... dat is meer voor houdsnij achtig werk, niet voor van die simpelen vormen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kees Moret

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Kees Moret »

@Arjan..
Wordt hoog tijd dat ik weer eens een paar lessen kom nemen bij je.. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vorm basismateriaal

Bericht door Swets »

Jij ben altijd welkom....

!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie