Vector probleem met Artcam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Vector probleem met Artcam

Bericht door nonkel dw »

Hoi,


Ik ben wat aan het proberen te werken met artcam...
Ik krijg de volgende fout ... 2vectoren overlappen elkaar hoe kan dit op lossen?

Het bedragen 2 cirkels die in elkaar lopen hier heb ik met de funtie trim 2 lijnen weg 'geknipt'...
Moet er dan met de figuur nog andere dingen gebeuren voor alleer ik er een toolpad van kan maken?

M.v.g
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door Robo »

Je kunt even de vector doctor proberen.... een groen ziekenhuis kruis logo is dat,
Daarmee kun je problemen detecteren, en er is een knop Fix... vaak kan artcam het zelf repareren...
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door audiomanics »

Kan ook nog zijn dat je bij de bewerking van de vectoren "duplicate"ergens hebt aanstaan.. Dan zie je een vector maar het zijn er stiekum meer...
Selecteer je vectoren eens en klik op het groene kruisje (vectordoctor).. Je ziet dan kleine cirkeltjes. Dat kunnen "loops" zijn maar ook overlappingen.. Als je veel van die cirkeltjes ziet heb je mogelijk een dubbele vector..
Om daar achter te komen gebruik ik meestal de volgende truuk: Ik selecteer de vector, een paar keer met het pijltje omhoog... Als de zelfde vector er onder zit druk ik op DEL en anders weer een paar keer pijltje naar beneden.. Dat moet wel het zelfde aantal keren zijn natuurlijk, en in de zelfde zoom-grootte..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door nonkel dw »

De vector dokter heb ik al geprobeerd maar dat wil niet lukken de knop 'fiks het probleem' kan ik niet aanklikken...
De vectoren had ik al tot 1 groep genomen maar dit wilde ook niet lukken (zoals in corel draw).

@audiomanics
Jou uitleg snap ik niet zo goed maar ik ga eens proberen...

Net geprobeerd... nu kan ik wel een toolpad maken maar het geeft niet het gewenste resultaat...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door audiomanics »

Ik zou eens naar je bestand moeten kijken om te zien waar bij jou de schoen wringt.. Misschien wel een denkfoutje... kan toch?
PB-tje?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door Swets »

als je alle vectoren selecteerd, worden die dubbelen toch ook rood ipv paars? althans bij mij wel... dan weet ik gelijk dat er daar een paar op elkaar liggen... (alleen niet hoeveel)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door audiomanics »

Ja klopt... Maar rood geeft ook wel eens andere problemen aan.. kweenie zo snel wat ook alweer..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door nonkel dw »

@audiomanics

Wat jij gemaakt is het niet helemaal wat ik bedoel...

Ik ben nog steeds aan het proberen dit te fixen in Artcam....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door audiomanics »

Ok, dan was het niet helemaal duidelijk overgekomen dus.. Kun je in een simpel schetsje of plaatje laten zien wat je wel bedoelt?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door nonkel dw »

ik zal morgen even wat tekenen wat het juist moet worden...
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door nonkel dw »

Het probleem dat ik heb met artcam is het volgende....

Ik teken 2 cirkels deze in elkaar lopen...
Met de functie trim vector knip de interne stukken weg zodanig dat ik alleen maar de buitenkant overhoud...
Nu wil ik hier een toolpad van maken, maar dan krijg ik de melding, 1 of meerder vectoren overlappen elkaar.
Hoe kan ik dit oplossen?
Of wat doe ik verkeerd?
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door Rene »

Als je echt alle stukken hebt weggeknipt, houd je als het goed is twee vectors over ( of meer, afhankelijk van je ontwerp). Je moet dan van deze vectors aan elkaar gaan koppelen om zo een gesloten vector gaan maken.

Klik nu de twee vectors van de circels aan en ga via menu: Vectors -> join vectors -> move end points. Je maakt nu van de twee vectors 1. Je verlegd de uiteinden van de vectoren als het ware.

Bestaat de contour uit meerdere vectors, dan herhaal je gewoon iedere keer deze stap totdat je 1 vector hebt. Per keer kun je twee vectoren aan elkaar koppelen. (mits dus aan eengesloten).

Krijg je de optie move endpoints niet, dan betekend dat dat de te koppelen vectoren niet opdezelfde plek liggen. Je zal dan deze eerst op elkaar moeten leggen om ze aan elkaar vast te plakken.
nonkel dw
Berichten: 204
Lid geworden op: 31 aug 2007 16:50
Locatie: Belgie

Re: Vector probleem met Artcam

Bericht door nonkel dw »

bedankt Rene dit is wat ik nodig had
Plaats reactie