nesting in artcam

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

nesting in artcam

Bericht door nismo »

De vraag gaat over artcam .
Ik vroeg me af hoe je kan nesten op een plaat waar bv al eerder dingen zijn uitgehaald .
Ik slaag altijd mijn mijn vorig project op voor zo te zien hoe ik manueel kan verder gaan met nesten op diezelfde plaat .
Nu had ik graag eens geweten of dit ook automatisch gaat door artcam wijs te maken dat er plaatsen zijn op de plaat waar genest kan worden die al uitgsneden zijn.
er staat wel ergens iets dat je kan aanvinken zoals group inside or outside maar ik krijg telkens de boodschap dat er vectors openstaan en ik geraak er eigenlijk niet wijs uit.

Dan een andere vraag
Voor het manueel plaatsen van figuren maak ik bv een toolpath aan maar dan met een dubbel zo grote frees dan waar ik meer frees ,waarom wel ik frees met een frees van 2 mm ,als ik die toolpath maak ziek ik de toolpathlijn staan op 1 mm rond de figuur maar als ik dus een tool gebruik van 4 mm zie ik eigenlijk waar ik de volgende figuur mag plaatsen maar artcam kan blijkbaar niet om met frezen van boven de 3mm want bij een toolpath calculation geeft deze een toolpath aan van een kleinere frees en frees dit ook te klein .
Heeft hier nog iemand ervaring mee ? en wat zou een oplossing kunnen bieden .
alvast bedankt voor het antwoord
mvg
Tom
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: nesting in artcam

Bericht door audiomanics »

Eerste vraag: Je kunt globaal een vector tekenen van het stuk materiaal dat je nog over hebt van de vorige keer en daarbinnen je vectoren nesten.. Wat je overhoudt kan niet meer binnen die ene vector geplaatst worden. Je kunt de hoek waarover er geroteerd mag worden desnoods verkleinen naar bijv 5 graden oid. Eventueel kun je onderdelen laten spiegelen als dat voor je onderdelen toegestaan is..
Vraag twee: Natuurlijk tekent Artcam een lijn 1mm om je vector heen als je met een 2mm frees een toolpath berekent... dat is namelijk het hart van je frees..
In ArtCam kun je (in de 2D weergave) ook aangeven dat je het toolpath met de dikte van de frees wil weergeven..
Een andere eenvoudige oplossing is om je vector een offset te geven van je freesdiameter en deze twee vectoren te groupen. Dan kun je naar hartelust schuiven en draaien. Echter tussen twee onderdelen moet je minimaal een freesdiameter houden (liefst een klein beetje meer) dus kun je net zo goed de halve freesdiameter(plus een beetje) ingeven als offset.

capito?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: nesting in artcam

Bericht door nismo »

thx voor je antwoord maar dat van die hartlijn wist ik het ging me er gewoon om dat artcam moeite heeft met frezen van bv 12mm ,als je daar het toolpath van lat tekenen dan laat hij de hartlijn van de frees op bv 4 mm zien ipv 6mm

dan van de nesting heb ik doormiddel van de left overmaterial omtrek de overgebleven plaat wel maar ik weet niet hoe ik artcam moet wijsmaken dat hij alleen automatisch in de overgebleven ruimte mag nesten .
Btw audiomaniacs heb je msn ?

toch alvast bedankt voor je antwoord
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: nesting in artcam

Bericht door audiomanics »

nismo schreef:12mm ,als je daar het toolpath van lat tekenen dan laat hij de hartlijn van de frees op bv 4 mm zien ipv 6mm
Bij mij echt niet... staat je tool wel goed gedefinieerd?
MSN? nee doe ik niet aan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie