ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Moderator: Moderators
ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Beste Forumleden,
Ik heb een stukje getekend in 3D nu wil ik dit ook gaan frezen.
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de schuine hoeken te frezen in ArtCam..
Wie kan me op weg zetten om dit toch verwezenlijkt te krijgen?
Bedankt!
Ik heb een stukje getekend in 3D nu wil ik dit ook gaan frezen.
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de schuine hoeken te frezen in ArtCam..
Wie kan me op weg zetten om dit toch verwezenlijkt te krijgen?
Bedankt!
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Staat het produkt ook zo in je klem ?
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Het product staat plat in men klem aangezien dit uit een stukje plaat moet komen.
Dus 90 graden naar links gedraaid.
Dus 90 graden naar links gedraaid.
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
2D earea clearance of 3D Z level roughing and finishing. Je krijgt dan geen scherpe hoek : al naar gelang het freesje dat je gebruikt.
Voor de finishing kleinere stappen gebruiken.
Voor de finishing kleinere stappen gebruiken.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Ja!
Nice! Nu natuurlijk de truk... Hoe doen we dit..
Dit is men eerst keer "3D" met ArtCam.
Even ter opmerking het stuk zelf is 2mm hoog maar ik haal dit uit een PVC plaat van 3mm hier zal dus nog 1mm moet weg gefreest worden, verder maak ik gebruik van een 1mm tool.
Hoe pak ik dit het beste aan?
Nice! Nu natuurlijk de truk... Hoe doen we dit..
Dit is men eerst keer "3D" met ArtCam.
Even ter opmerking het stuk zelf is 2mm hoog maar ik haal dit uit een PVC plaat van 3mm hier zal dus nog 1mm moet weg gefreest worden, verder maak ik gebruik van een 1mm tool.
Hoe pak ik dit het beste aan?
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Ja denk het wel .... waar was je ? Je bent laat
Kees weet er veel meer van dan ik.
Kees weet er veel meer van dan ik.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Laat ik het model even in een paar delen uiteen vallen:
De lippen voor en achter, die uitsparing halverwege en die schuine vlakken.
Wat ik gedaan heb:
Teken eerst een rechthoek van het middenstuk, een cirkel voor de twee lippen en een rechthoek om die ene lip af te snijden.. Dan nog een paar rechthoeken voor die schuine vlakken...
Jammer genoeg is een plaatje uploaden hier (nog steeds) een crime dus moet je het maar met het verhaaltje doen..
Die rechthoeken maak je naar buiten iets groter (ca 1/2R van de frees.. Dergelijke schuine vlakken hoef je niet perse met een bolkopje te doen... een endmill werkt ook prima..
Om die schuine vlakken te krijgen doe je het volgende.
Eerst maak je de bovenzijde van je materiaal "nul" in toolpath>Material Setup.
Dan selecteer je die twee rechthoeken voor het schuine vlak.
Vervolgens kies je bij "Relief Tools" de tool "Create Angled Plane".. Druk daar op start, klik op de linker bovenhoek van een van de rechthoeken en vervolgens op de rechter bovenhoek van diezelfde rechthoek..
Dan geef je bij het eerste punt (Z) in hoeveel mm je naar beneden wil (positief getal, bijv 2) Dan selecteer je "subtract" en druk je op "Create" ... In 3D zie je dan die twee vlakken schuin aflopen..
Maak van de binnenste contour even een kopietje (Ctrl-C Ctrl-V)
De buiten contour kun je maken door de cirkels en binnen contour te combineren (Combine> Weld Vectors)
Dat platte kantje kun je er makkelijk aan maken door Combine>Trim Vectors als je even een rechthoekje gebruikt om dat stukje van de ronding af te knippen.
Als je nu een offset maakt van ca 0,5mm van de buitenvector en die samen met de binnenvector laat frezen, zijn de lippen en die uitsparing alvast gemaakt.. De schuine vlakken laat je met een endmill en een relatief kleine overstep relief-frezen binnen de contouren die ook gebruikt hebt om die schuine vlakken te maken en tenslotte kies je de buiten vector en laat die uitfrezen tot op de bodem.... En dan ben je klaar..
Kees
De lippen voor en achter, die uitsparing halverwege en die schuine vlakken.
Wat ik gedaan heb:
Teken eerst een rechthoek van het middenstuk, een cirkel voor de twee lippen en een rechthoek om die ene lip af te snijden.. Dan nog een paar rechthoeken voor die schuine vlakken...
Jammer genoeg is een plaatje uploaden hier (nog steeds) een crime dus moet je het maar met het verhaaltje doen..
Die rechthoeken maak je naar buiten iets groter (ca 1/2R van de frees.. Dergelijke schuine vlakken hoef je niet perse met een bolkopje te doen... een endmill werkt ook prima..
Om die schuine vlakken te krijgen doe je het volgende.
Eerst maak je de bovenzijde van je materiaal "nul" in toolpath>Material Setup.
Dan selecteer je die twee rechthoeken voor het schuine vlak.
Vervolgens kies je bij "Relief Tools" de tool "Create Angled Plane".. Druk daar op start, klik op de linker bovenhoek van een van de rechthoeken en vervolgens op de rechter bovenhoek van diezelfde rechthoek..
Dan geef je bij het eerste punt (Z) in hoeveel mm je naar beneden wil (positief getal, bijv 2) Dan selecteer je "subtract" en druk je op "Create" ... In 3D zie je dan die twee vlakken schuin aflopen..
Maak van de binnenste contour even een kopietje (Ctrl-C Ctrl-V)
De buiten contour kun je maken door de cirkels en binnen contour te combineren (Combine> Weld Vectors)
Dat platte kantje kun je er makkelijk aan maken door Combine>Trim Vectors als je even een rechthoekje gebruikt om dat stukje van de ronding af te knippen.
Als je nu een offset maakt van ca 0,5mm van de buitenvector en die samen met de binnenvector laat frezen, zijn de lippen en die uitsparing alvast gemaakt.. De schuine vlakken laat je met een endmill en een relatief kleine overstep relief-frezen binnen de contouren die ook gebruikt hebt om die schuine vlakken te maken en tenslotte kies je de buiten vector en laat die uitfrezen tot op de bodem.... En dan ben je klaar..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Ik???abs02 schreef: waar was je ? Je bent laat
Zondag... socializen en uit eten.... gaat zoveel tijd in zitten...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Ja jij .. maar sorry .....is ook belangrijk ... het socialiseren
Inderdaad : de schuine vlakke hoeft niet persee met bolkop maar dat kan wer lastig zijn om uit te leggen hoe het weer gefreesd moet worden.
Inderdaad : de schuine vlakke hoeft niet persee met bolkop maar dat kan wer lastig zijn om uit te leggen hoe het weer gefreesd moet worden.
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Ik zou _juist_ geen bolkop pakken. Als je een gewone frees schuin naar beneden laat bewegen (in het XZ/YZ vlak dus) krijg je een gladde schuine freesbaan ter breedte van je frees. Met een bolkop niet. Wel moet je de frees 1/2*D verder naar beneden laten bewegen dan je schuine randje, dus hart frees op hart randje of iets verder.
Met een gewone frees heb je ook geen kleine stepover nodig; alles kleiner dan 1*D is goed.
Met een gewone frees heb je ook geen kleine stepover nodig; alles kleiner dan 1*D is goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1963
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Ook met een rechte frees is er toch een dipje? De onderkant van de frees staat niet parallel met het schuine vlak, dus de ronding maakt de vorm van de baan.
Frees niet parallel met vlak:
Ronding van de freesbaan:
Hoe kleiner de diameter hoe beter en hoe meer overlap hoe beter, maar moet het persé vlak zijn, dan zal je het werkstuk (of de frees) moeten kantelen.
Frees niet parallel met vlak:
Ronding van de freesbaan:
Hoe kleiner de diameter hoe beter en hoe meer overlap hoe beter, maar moet het persé vlak zijn, dan zal je het werkstuk (of de frees) moeten kantelen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12050
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Hoe groter de diameter hoe vlakker, maar in dit geval komt je niet in het hoekje, moet je toch een kleinere frees.Breaker schreef:Hoe kleiner de diameter hoe beter en hoe meer overlap hoe beter, maar moet het persé vlak zijn, dan zal je het werkstuk (of de frees) moeten kantelen.
Meer overlap ( meer stapjes ) dan is de benadering altijd beter.
Dit zijn wel het soort onderdelen die er simpel uitzien, maar om te maken ( exact volgens tekening ) is soms best een uitdaging. ( en dus onnodig duur als je niet weet wat er aangepast mag worden )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: ArtCam: Hoe krijg ik dit klaar in ArtCam?
Kan je het niet in 3x frezen? Een keer plat in de klem en dan zoals het getekend is. Dan zijn die schuine vlakken geen probleem meer.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.