Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door Rene »

Wie kan mij helpen. Het wil mij niet om onderstaande foto in artcam te ontwerpen.

871

Ik wil dus dat er uit een stuk mdf een ronding wordt gefreest. Het lukt mij maar niet om dit 3D te ontwerpen in Artcam.De bedoeling is dat ik twee van deze 'profielen' maak (een in spiegelbeeld) en die op elkaar vast maken zodat er een buis exact in kan liggen.

Wie weet raad?
Rene
Laatst gewijzigd door Rene op 05 sep 2008 10:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door audiomanics »

Ik! Eitje in ArtCam... Als je even de maten geeft kan ik zo voor je schrijven hoe je dat doen moet.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door Rene »

Het is de bedoeling dat een buis met een diameter van 33,7 milimeter exact tot aan het midden verzonken ligt in het profiel. Ik heb het plaatje aangepast met maten.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door audiomanics »

welke maat klopt niet? de buis 33,7 of de halve diameter 168,5 mm?
heb jij een freesbank die 8meter kan halen?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door audiomanics »

Ik ga maar even uit van de hele grote maten...
Het toverwoord in deze is two-rail sweep. Daarvoor moeten we eerst de drive-rails en de crosssection maken..
1 maak een nieuw model van 368.5mm hoog en 8000mm lang. Vul bij de material-setup een material-thickness in van 168.5mm en declareer de material-zero op de onderkant en Bottom-offset = 0.0
Teken een lijn van [0 , 0] > [8000 , 0] en een van [0 , 368.5] > [8000 , 368.5] Dit zijn je drive-rails.
Nu nog de cross-section: Eerst teken je een rechthoek met een width van 168.5 en een height van 368.5. (maak je niet druk over de positie).. In transform-vector maak je de linker onderhoek [0 , 0].
Teken nu een cirkel met een radius van 168.5 en met het middenpunt op [168.5 , 368.5].
Nu selecteer je de cirkel en dat rechthoekje en combineer je die met Trim-Vectors. De driekwartcirkel kun je nu deleten.
Van de overgebleven figuur moet de basis nog verwijderd worden: selecteer de figuur en kies node-mode. Ga ergens op de lange zijde staan met je muis en druk op 'C' (cut vector) en druk vervolgens twee keer op 'D' (delete node). Je hebt nu de cross-section klaar.
Kies nu de two-rail-sweep tool . Maak de bovenste lijn van 8000mm je top-rail-drive en de onderste je bottom-rail-drive. selecteer de vorm van de dwarsdoorsnede en maak die je cross-section. Selecteer de radio-button Add en druk op calculate...
Als je een rare figuur ziet in je 3D-venster moet je een van de drive-rails omdraaien. druk dan op Ctrl-Z om de laatste relief-berekening ongedaan te maken. In het two-rail-sweep-venster moet je dan een van de drive-rails omdraaien (Reverse Direction of Drive Rails ... First of Second aanklikken)
Klaar!
Hoe je het gaat frezen kom je wel uit denk ik? (ik vind het wel apart: 8meter lang en bijne 170mm diep steken...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door Rene »

Haha, ben een beetje aan het blunderen geweest qua maatvoering. :oops: Was nogal laat toen ik het plaatje maakte :lol:

Lengte moet zijn 80 centimeter En de diameter van de ronding moet zijn 16,85.

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens aan de slag gaan.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door audiomanics »

Ik lees het wel of je er uit komt.. Je kunt op een dergelijke manier natuurlijk ook een plank nemen en daar keurig de halve ronding van die buis uit frezen.. In dat geval neem je een plank van 433,7 breed en legt die halve cirkel keurig in het midden.. Verder hetzelfde met die two-rail-sweep dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door Rene »

Gelukt!

Als ik nu met machine relief een toolpath aanmaak, gaat hij ook over de gehele bovenkant heen. Ik snap niet waarom hij dit doet terwijl het materiaal is ingesteld op dezelfde dikte als de vorm. Dit is zin overbodige freesbanen en zonde van de machine tijd.

Wat doe ik fout?

874
Laatst gewijzigd door Rene op 05 sep 2008 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door audiomanics »

Ook dat is eenvoudig op te lossen:
teken een rechthoek over het stuk dat je wilt frezen en kies bij het relief-toolpath bij "Area To Machine" de optie "Selected Vector" waarbij je die rechthoek geselecteerd hebt.
Maak de rechthoek iets groter (0,5 - 1 x diameter frees) dan het te frezen stuk om ook de diepste stukken weg te krijgen.. is allemaal te zien in de simulatie.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door ed kaandorp »

Hallo,
Op deze website zie ik nooit afbeeldingen, alleen een vierkantje met een kruisje erin.
Hoe kan dit? moet ik soms iets installeren.
gr Ed
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door ed kaandorp »

Denk dat ik het al weet, was niet ingelogd
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Hoe maak ik zoiets in Artcam?

Bericht door Rene »

Ik heb de url van het plaate een aantal minuten niet goed gehad, een kruisje dus. Die heb jij gezien. Ligt niet aan het inloggen, maar aan de plaatser van het bericht.

Trouwens, ik ben eruit hoor. :P Bedankt Kees!!
Plaats reactie