Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door joopbos »

In Inventor 2012 kan je een part wijzigen in de assemblymode. Bijvoorbeeld gaten overnemen van een ander part.
Ik kies in de tree dan het part wat ik wil wijzigen ( rechtermuisknop) en zie dan een lijst waarin ook Edit staat. Als ik die aanklik dan worden alle parts in de assembly grijs behalve het part waarin ik wil werken. Tot zover geen probleem. Maar regelmatig is Edit in de lijst grijs en niet aan te klikken. Het is mij helemaal niet duidelijk waarom dat af en toe gebeurd en ook niet hoe ik die "grijze" edit zwart krijg.
Wie heeft de oplossing?
Bedankt

Joop
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door keesk »

Hallo Joop
Je hebt dan waarschijnlijk de assembly met je part niet open maar een assembly een niveau hoger!
Je kunt een part pas editten als je de assembly waar het in staat open hebt.
Probeer maar eens!
Succes Keesk
Robrecht L
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2009 23:04
Locatie: België Roeselare
Contacteer:

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door Robrecht L »

Dag Joop,

Als een part al geopend is in inventor, kan je hem niet editen vanuit een assembly.
Dus eerst part afsluiten, dan kan je hem editen vanuit assembly omgeving.

Succes.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door joopbos »

Dat is de truuk, eerst het part afsluiten.

Bedankt voor de tip

Joop
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door Robo »

Zou je meteen kunnen vertellen hoe je het "gaten overnemen" dan doet...?
Ik ben gewend de betreffende schets te selecteren kopieren plakken... (omslachtig dus)

Klinkt alsof jij daar een slimmere truck voor hebt :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door keesk »

Hoi Marcel,
dat gaat met project geometrie, hiermee neem je b.v. gaten van het ene onderdeel over op het andere!
Succes
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door create »

dat gaat met project geometrie, hiermee neem je b.v. gaten van het ene onderdeel over op het andere!
Kijk en hier ben ik naar opzoek, kan iemand het toelichten. Voorheen ging het automatisch maar ik mis denk een instelling dat ik het nu niet meer kan. Deze feature is heel belangrijk voor het maken van ontwerpen vind ik.

thanks, Create
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door FSSF »

Opzoek in de zin van? Staat als het goed is gewoon in je werkbalk wanneer je in een sketch zit, lijkt me sterk dat het icoontje ineens verdwenen is :lol: ?
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door keesk »

@create,

je kunt via tools, application options, sketch de optie autoproject edegs for sketch....etc. aanzetten.
Als het goed is projecteerd hij alle hoeken van het onderdeel waar je een nieuwe schets op begint. er is ook een knop waarmee je dat hand matig kunt doen. Heet project geometry.
Succes, KeesK
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door create »

EINDELIJK,

Dank je heren,

ik ga weer heel vrolijk tekenen, ik had alle knoppen al gehad behalve die! waarom? geen idee ik dacht dat dat de knop was voor perspectief view enzo

thanks, Create
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Part wijzigen in assemblymode Inventor 2012

Bericht door Leo.D »

Om onderdelen van elkaar afhankelijk te maken kun je een techniek gebruiken wat 'skeletal modeling" wordt genoemd. Zoek daarvoor op google naar 'autodesk inventor skeletal modeling'

Een andere techniek is het gebruik van 'Derived parts', een techniek die ik nagenoeg standaard toepas, en het gaat als volgt:
Maak een part (A) aan met daarin alle nodige schetsen work planes etc, echter het geheel blijft zonder features. (geen extrusies, revolves, sweeps etc.) waarmee het gehele eindproduct wordt beschreven, zonder de standaard delen als bouten, moeren, ringen etc.
Maak vervolgens een nieuw part aan en start met het afsluiten van de schetsmode. Vervolgens via derived part, part (A) binnen halen met alle schetsen, workplanes etc. geselecteerd. Ook parameters kun je binnen halen. Maak daarna alle extrusies, revolves etc. met behulp van de schetsen en workplanes uit part (A) voor het betreffende onderdeel. Kom je schetsen te kort, plaats deze dan in part (A).
Wanneer alle onderdelen op deze manier zijn aangemaakt, haal ze dan binnen in een nieuwe samenstelling. Het allerleukste is dat je nu een stabiele samenstelling kunt maken zonder constraints. Belangrijk is dat je geen parts gaat roteren, verschuiven mag.
Met de nodige parts in de samenstelling selecteer je bijvoorbeeld via de browser een part en vraagt daarvan de properties op. Vervolgens via het tabblad occurence grounded aanvinken en vervolgens de X, Y en Z coordinaten op nul zetten. Klik op OK en het part staat op de juiste plek. Herhaal deze stap voor alle parts.
Wanneer nu in part (A) een maat veranderd dan zal deze wijziging doorgevoerd worden in alle parts waar de wijziging invloed op heeft.
Wanneer het voorkomt dat een part meerder keren in een samenstelling voorkomt dan heb je wel constraints nodig of je moet gebruik kunnen maken van een feature pattern.

Volledigheidshalve wil ik er wel op wijzen dat deze methode ook een nadeel heeft en dat is wanneer je een samenstelling gaat kopieren en daarin een paar onderdelen anders zijn. Wanneer je niet de gehele samenstelling tot en met het basispart (A) kopieert loop je het risico dat ook je oude samenstelling wordt aangepast, dus wees gewaarschuwd! Een handig hulpmiddel voor het kopieren van de parts binnen een samenstelling is de design assistant.


Groet, Leo
Plaats reactie