fusion360 90 graden kop;
Moderator: Moderators
fusion360 90 graden kop;
Ik heb voor kopse bewerkingen op werkstukken een 90 graden spindel nodig, waarbij de tool in de lengte de Y richting van de machine volgt.
De offset van de 90 graden kop hoeft niet meegenomen te worden, ik wil deze offset in G55/56 of dergelijke vastzetten.
Waar het dus op neer komt is dat de orientatie van de aansturing zo verandert dat de Y de Z wordt en de Z de Y.
Machine gebruikt een standaard fanuc PP.
De offset van de 90 graden kop hoeft niet meegenomen te worden, ik wil deze offset in G55/56 of dergelijke vastzetten.
Waar het dus op neer komt is dat de orientatie van de aansturing zo verandert dat de Y de Z wordt en de Z de Y.
Machine gebruikt een standaard fanuc PP.
Re: fusion360 90 graden kop;
Normaal doe je dat met G17/G18/G19 , ondersteunt jouw PP en machine die ?
Re: fusion360 90 graden kop;
Andre fluisterde mij dat ook al in.
Ik zal daar eens mee testen.
Ik zal daar eens mee testen.
Re: fusion360 90 graden kop;
Dat werkt niet, (g18) interpreteert een spiral down in 2d plat op de Y as, en de Y as beweegt vervolgens niet. Alleen de Z en de X bewegen om op de uiteindelijk ingestelde oorspronkelijke Z diepte te stoppen. (lastig uit te leggen, maar het ziet er zo uit als in het bijgevoegde plaatje)
Begreep dat je in Fusion de PP aan moet passen om dit te doen, iemand daar ervaring mee?
Begreep dat je in Fusion de PP aan moet passen om dit te doen, iemand daar ervaring mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: fusion360 90 graden kop;
Er zijn een aantal mogelijkheden
In cam je toolpaths roteren (als die mogelijkheid er is in je cam pakket)
Aan de machine roteren
Cycli hebben genoeg aan vlak keuze G17 18 en 19 om de spil oriëntatie te veranderen (is wel besturings afhankelijk)
En wat ook nog kan als het maar zelden voorkomt is in een editor al je Y tjes in Z jes veranderen en evt je G2 in G3
Succes
In cam je toolpaths roteren (als die mogelijkheid er is in je cam pakket)
Aan de machine roteren
Cycli hebben genoeg aan vlak keuze G17 18 en 19 om de spil oriëntatie te veranderen (is wel besturings afhankelijk)
En wat ook nog kan als het maar zelden voorkomt is in een editor al je Y tjes in Z jes veranderen en evt je G2 in G3
Succes
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3525
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: fusion360 90 graden kop;
Wordt denk wel lastig om de x en de y een mooie spiraal te laten creëren….. ik zie het nog niet helemaal voor. Of misschien is mijn fantasie ietwat te beperktcncjohn schreef: ↑29 jan 2023 21:05 Er zijn een aantal mogelijkheden
In cam je toolpaths roteren (als die mogelijkheid er is in je cam pakket)
Aan de machine roteren
Cycli hebben genoeg aan vlak keuze G17 18 en 19 om de spil oriëntatie te veranderen (is wel besturings afhankelijk)
En wat ook nog kan als het maar zelden voorkomt is in een editor al je Y tjes in Z jes veranderen en evt je G2 in G3
Succes
Re: fusion360 90 graden kop;
Bij een horizontale helix inloop in G18 maakt dan toch de x en z een cirkel beweging en verschuift de y iedere 360 graden 1mm op of zo
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11344
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: fusion360 90 graden kop;
Als je gereedschap in de Yas zit (de hartlijn dus), werk je in het G18 vlak. Radiuscompensatie is dan in xz en lengte in de z.
Maar dan moet de pp wel die output genereren.
Een spiraal is dan een G2 I K Y, xz naar keuze.
Geen ervaring met enige pp die daar mee om kan gaan.
Maar dan moet de pp wel die output genereren.
Een spiraal is dan een G2 I K Y, xz naar keuze.
Geen ervaring met enige pp die daar mee om kan gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: fusion360 90 graden kop;
Daarom gaf ik ook de mogelijkheid om je g code te editen of te roteren als je die optie hebt
Toolpaths genereren in standaard G17 vlak en daarna bij G18 de Y in Z veranderen en v.v.
Ik ga er dan wel vanuit dat je vanaf de achterkant je bewerking doet.
Toolpaths genereren in standaard G17 vlak en daarna bij G18 de Y in Z veranderen en v.v.
Ik ga er dan wel vanuit dat je vanaf de achterkant je bewerking doet.