cam programma

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: cam programma

Bericht door Henk Kooiman »

Serum schreef:
Heb je de software al eens gedownload en getest van usbcnc?
Wel gedownload, er eens na gekeken en wat mee gespeeld maar testen lukt me niet. Ik heb het idee dat als ik er iets uitkrijg dat niet meer zal zijn dan 1%. Domweg omdat ik niet weet waar het over gaat/wat er gebeurt.

Gebeurt het in deze wereld wel eens dat een leek door iemand in de buurt de eerste beginselen worden verteld en/of voorgedaan?
Zelf zit ik nogal in de modelbouw wereld. Daar zijn van bepaalde programma's voorbeelden die uitleg geven vanaf de allereerste stap tot een werkend iets. Zoiets ben ik in de cnc wereld nog niet tegen gekomen. Er over heen gekeken?
voor houtbewerking is de standaard DXF naar G-code convertor okay, voor aluminium etc volstaat hij niet echt, dan schiet hij wel te kort; spiral gaten maken en een finish-pass is er niet bij. Daar heb je echt andere software voor nodig.
En is nu usbcnc juist wel of juist niet een "standaard DXF naar G-code convertor" ?

mvg
Henk
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: cam programma

Bericht door Ferry »

USBCNC is beslist geen standaard dxf naar g-code converter.

USBCNC is een programma dat in hoofdzaak er voor zorgt dat aan de hand van je g-code je stappen/servo motoren hun werk doen. ( en dit doet het werkelijk perfect !!)

Het programma heeft ook "beperkte" cam-functionaliteit,

Een echt cam programma ( mastercam b.v.) kan zelf geen machine aansturen.
Het kan alleen maar een cnc-programma genereren aan de hand van b.v. een dxf-file, welke dan weer ingeladen kan worden in usbcnc, en die zet dan op zijn beurt weer je machine aan het werk.

Om te beginnen kun je met usbcnc heel aardig uit de voeten, maar voor het echte cam werk moet je eigenlijk een echt speciaal daarvoor gemaakt programma hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cam programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

USBCNC is in feite gewoon een CNC machine besturing op PC-Basis, de DXF-import is een "extraatje" van Bert, er wordt nog aan gewerkt, maar helemaal af is het nog niet..

Zoals gezegd, voor Hout gaat het best, dus als je vliegtuigen bouwt, kun je de DXF's met je Spantensantekraam (3x woordwaarde) zo inlezen en bewerken..

USBCNC heeft nog een andere "Gadget" en dat is de File "Macro.cnc" die in de USBCNC directory staat.
Als je een bepaald programma veel gebruikt, dan kun je die als "Subroutine" in de Macro.cnc zetten, en em vanuit andere programma's oproepen met het Gosub-commando..

Zelf heb ik een hele bibliotheek met standaard bewerkingen geschreven in mijn Macro.cnc,
Met deze File kan ik door het programmeren van een paar variabelen, en het aanroepen van de juiste subroutine. gaten.kamers,vlakken en patronen frezen en boren, waardoor op mijn machine programma's voor "eenvoudige" onderdeeltjes gewoon "aan de machine" geschreven kunnen worden..

Cam Programma's kunnen inderdaad geen machine besturen,en CNC besturingen kunnen niet "Cammen"

In elk geval is het geen slecht idee om wat "Basis" G-Code te leren.. ik had uitsluitend ervaring met Heidenhain Dialoog toen ik mijn machine bouwde..ik heb alles opnieuw moeten leren.. vroeger op school wel wat G-code gehad, maar die machines waren "Dinosauriërs" vergeleken bij onze machinerie..
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: cam programma

Bericht door Henk Kooiman »

Zeg, willen jullie me gek hebben? Denk ik het enigszins te gaan begrijpen gaan jullie weer met nieuwe termen smijten.:lol:
Afijn, een nieuwe...... : g-code.
Ik stel jullie nu bloot aan de uitkomsten van mijn hersenspinsels:

Uitganspunt: We hebben een computer met usbcnc, daaraan gekoppeld via de usb poort de driver(s) voor de stappen motoren, en we hebben een cncportaalfrees.

stelling 1: Mbv het programma usbcnc is het mogelijk om een in cad getekend vierkantje in 2D(eventueel omzetten naar dxf) direct uit te frezen. :?:
stelling 2: Mbv het programma usbcnc is het niet mogelijk om een in cad getekende "hand" in 3d (eventueel omzetten naar dxf) direct uit te frezen. Daarvoor heb je een g-code nodig. :?:
stelling 3: g-code "schrijf" je in het usbcnc programma. Met deze g-code stuur je dan weer de drivers van de stappenmotoren aan. :?:
Vraag 1: kloppen deze stellingen?
Vraag 2: Wat is g-code?

Het is echt niet mijn bedoeling jullie tot wanhoop te drijven :oops: maar een proberen om de aansturing van een cnc machine te begrijpen.
In ieder geval allen weer bedankt voor de geleverde input.

mvg
Henk
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: cam programma

Bericht door Michel »

Hoi Henk,

Misschien is dit iets voor jou,ik heb gezocht onder,, cnc for dummies" en kwam dit tegen
http://books.google.com/books?id=jCqfGQ ... 73#PPP1,M1
Zo te zien is het van een nederlandse auteur dus misschien zelfs in het ned. te krijgen (bol.com ?)

Voor de rest kan ik je alleen het advies geven om dit forum af te struinen en goed te lezen.
Dit is niet echt kost wat je in een paar dagen onder de knie zal hebben,dus veel geduld is wel een vereiste.
Ik sta zelf ook nog aan het begin van cnc pad.
Ik zelf ben begonnen om een curses boek voor autocad af te werken
Nu ben ik bezig om een cam programma onder de knie te krijgen (als je eest met een cad(teken) programma werkt
dan wordt de termologie van een cam(bewerkings)programma wat duidelijker.
Maar in de eeste instantie zal de beantwoording van een vraag weer vijf andere vragen oproepen,je zal hier de tijd voor moeten nemen............

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: cam programma

Bericht door Mcgyver »

Hoi henk.

Zoals mijn voorgangers al zeiden...

USB-CNC is een besturings programma... dit programma zorgd ervoor dat de motoren aangestuurd worden met het door jou gemaakte cnc programma... De motoren worden aangestuurd door de drivers... de aanstuursignalen (step/dir) komen uit de usb-cnc print... De PC zorgt uiteindelijk voor de algehele aansturing..

Het programma is geschreven in een taal....in dit geval gewoon plat "ISO"... Dit houd in dat er met G-codes (baan bewegingen ) en M-codes(machine codes....zoals machine aan machine uit, spindle aan spindle uit) gewerkt word samen met de nodige coordinaten etc...


Usb cnc heeft de mogelijkheid om beperkt G-code programmas te genereren uit Geimporteerde DXF's (Autocad uitwisselings bestanden) Ik weet zelf niet exact hoe dit in Usb cnc werkt daar ik niet met dit programma werk..
Een G-code programma voor graveerwerk is in elk geval geen probleem dacht ik.

Over het algemeen werk je met een CAM programma (computer aided machining) om een G-code programma te schrijven ... je laad hier je dxf in en het programma maakt het programma met de juiste baanbewegingen...

Het G-code programma laad je in usb cnc en je kunt frezen....

Evt kun je in usbcnc ook met de hand programma's schrijven maar hier zullen de meeste mensen weinig gebruik van maken zeker met complexe werkstukjes..meestal word de editor gebruikt om een aanpassing in het door een cam programma gegenereerde file te doen...

1 van de cam programma's waar je gebruik van kunt maken is Cambam waar op dit forum een tutorial van aanwezig is..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: cam programma

Bericht door Michel »

eeeeeh wacht effe...........

Nu ik die site wat verder doorspit zie ik dat er een gedeelte van het boek op deze site staat............doe er je voordeel mee


Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: cam programma

Bericht door Henk Kooiman »

Allen weer bedankt.
@ Michel: Mijn eerste stap was ook het aanschaffen van een autocad boek (tec cadcollege). Daarin wordt begonen vanaf het allereerste begin. Dit is wel eens lastig, maar het is goed te volgen. Het is een stapsgewijs lezen en dat direct in autocad proberen. Hierin maak ik duidelijk vorderingen.

Met het cnc gedeelte zweef ik tot nu toe zo'n beetje in het luchtledige en kom geen steek verder.
Het enige wat ik weet is dat ik er niets van weet :roll:
Het lastige is dat ik niets kan uitproberen/zien omdat ik geen cnc machine bezit. Dit omdat ik me juist aan het orienteren ben om "de juiste" aan te schaffen.
Het aangewezen boek kan ik nog niet in nederlands terug vinden. Ik zal bol.com weer eens afstruinen.

@mcgyver: Begrijp ik het nu een beetje: :?:
Met usbcnc is het mogelijk een tekening uit autocad te lezen, dit moet dan wel een dxf bestand zijn, want hiermee wordt de tekening (door usbcnc)omgezet in g-code. Nu kunnen we al frezen. Dit gaat zolang het "eenvoudig werk" blijft . Al met al valt dit toch onder de noemer: cam werk.

Wordt het freeswerk wat ingewikkelder dan voldoet usbcnc niet meer. Deze kan de cad tekening (middels dxf) niet meer juist omzetten naar g-code. Er is nog wel een mogelijkheid om handmatig de g-code bij te stellen maar om een of andere reden is dit niet aantrekkelijk.
Bij ingewikkelde tekeningen wordt dan gebruik gemaakt van een "echt" cam programma. Hiermee kan dan wel (handmatig) de cad tekening in de juiste g-code worden ingevoerd. De uitkomst hiervan gaat dan weer naar usbcnc en die stuurt (via de drive) de freesmachine aan.
Klopt dit zo een beetje?

Allen weer bedankt voor het geduld en mvg
Henk
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: cam programma

Bericht door Floppy »

Vul eens in je profiel je woonplaats in. Misschien is er iemand in de buurt waar je eens kan gaan kijken.
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: cam programma

Bericht door Henk Kooiman »

Dat is een goeie floppy: Dordrecht. Moet nog even uitzoeken hoe ik mijn profiel wijzig. Maar ik moet/mag nu gaan werken.
mvg
Henk
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: cam programma

Bericht door cocodile »

Henk Kooiman schreef:Dat is een goeie floppy: Dordrecht. Moet nog even uitzoeken hoe ik mijn profiel wijzig. Maar ik moet/mag nu gaan werken.
mvg
Henk
Klinkt bekend Henk, heb jij niet heel toevallig vroegah bij een Inet provider gewerkt?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: cam programma

Bericht door Floppy »

Nou, ik woon in Rotterdam. Als je zin hebt kom je maar eens kijken. Ik ben geen prof. maar alles werkt hier.
Van cad naar cam(bam) en verder naar USBCNC en dan frezen. Mijn e-mail staat in mijn profiel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cam programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

En.. in September hebben we weer onze jaarlijkse CNC meeting, veel machines, verschillende besturingen, en verschillende toepassingen onder één dak..

de meeste principes zijn je inmiddels wel duidelijk denk ik?..

in elk geval:
DXF's zijn "platte tekeningen waar USBCNC rechtstreeks een programma van kan maken in ISO RS274D (G-Code) taal
voor 3D werk heb je bijvoorbeeld STL bestanden, dit zijn echte 3D bestanden, en dat zijn dan ook vormen die je ook echt niet meer "even met de hand" programmeert..
Daar heb je dus Cam software voor zoals CamBam, en anderen

Ik heb zelf ook opnieuw moeten leren programmeren.. 11 jaar als gereedschapmaker, met een schat aan ervaring...in andere talen dan G-Code, dus ik had een freesbank.. LEUK!... en nu?.. daar stond ik dan met mijn grote bek... :lol:

Ik heb me er aardig doorheen geslagen.. :mrgreen:
Henk Kooiman
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 mei 2009 21:19

Re: cam programma

Bericht door Henk Kooiman »

@Floppy:
dat is een voorstel die ik met beide handen aanvaardt. Heel fijn. Ik stuur je een pb

@Arie:
Dit jaar gaan we (waarschijnlijk) niet op vakantie. (zoonlief heeft een huis gekocht, dus pa, kan u...)
Voor de vakantie hoop ik de keuze en de aankoop gemaakt te hebben om in de vakantie de eerste beginselen (die zijn vaak het moeilijkst) te doorgronden.
Maar ongetwijfeld zullen in september nog vragen zijn. Wat is de precieze datum? Want mijn agenda speelt niet altijd leuk mee.

Of alles duidelijk is? Nou, een beetje in de richting van de klok en de klepel.
En wat betreft het "verlopen"van vergaarde kennis, tja, dat is zo'n beetje inherent aan het computer gebeuren. Zucht.
Maar dat het jouw gelukt is geeft wel moed. Ik weet niet hoe het komt maar ik denk opeens: Onmogelijk? Als Arie het kan, dan kan ik het toch ook? :-) :P

en allemaal weer bedankt.
mvg
Henk
Plaats reactie