Tekenen in Inventor

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Tekenen in Inventor

Bericht door benkr »

Ik ben druk bezig om de portaalfrees voor Portje in Inventor te tekenen.
Nu ben ik zo ver dat er een paar T5 tandriemen getekend moeten worden, zodanig dat het model ook nog steeds beweegbaar is, ik bedoel dat het spannen van de tandriem visueel gemaakt moet worden.
Kan iemand mij daar bij helpen, hints geven etc. ik heb voorlopig geen idee hoe ik dat aan moet gaan pakken.

Zelfde probleem voor een kabelketting, een CAD model downloaden van één schakel lukt wel, maar dan?
Hoe houd ik die kabelketting in het gareel en de machine verder beweegbaar?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door assink »

Dat is wel een lastig ding, het kan wel. Maar dat vergt veel werk en een krachtige PC..
Althans in Solid works heb ik ooit een poging daar toe gewaard, en het is erg lastig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door serum »

Ik heb in fusion de moeite niet genomen, het is in mijn optiek onzinnig om zoveel tijd in dergelijke details te leggen.

Misschien dat ik er anders over denk als ik met pensioen ben hoor.. wat wel eenvoudig is, is om limieten aan te maken op beweegbare onderdelen en deze weer interactie te laten hebben met ko spillen, die dan per 5mm weer 1 rotatie maken. Maar ook daar had ik achteraf gezien mee moeten wachten tot ik met pensioen was.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door Benny_DS »

Op welke manier worden de ketting en riem gebruikt?
Kan je screenshots posten?

Ketting tutorial (lang geleden zelf eens geprobeerd): https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/f ... 1352151122
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door Bjornski1976 »

Dit vergt inderdaad heel veel computer rekenkracht. Ik doe in dit soort gevallen de minimale en maximale uitslag apart teken. Dan kan je met visual het een of ander aan/uitschakelen.

https://youtu.be/lmU7okhv0W8
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door serum »

Een chain wil prima met joints en limieten. Die belt is alleen een behoorlijke uitdaging. :mrgreen: tenzij je de belt ook stiekem een chain maakt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door benkr »

Na die YouTube filmpjes gezien te hebben moet dat zeker gaan lukken.
Ik hoop na het weekeinde toch wel een paar werkende kabelkettingen te hebben in mijn ontwerp.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door benkr »

Ik heb wederom een vraag over Inventor, nl. hoe ik een ontwerp een bepaalde hoek moet draaien.
Waarom deze vraag?
Ik heb een stuk freeswerk wat net niet op mijn freestafel past, maar als ik het zo'n 12 a 13 graden roteer dan past het heel goed, alleen ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen.
Roteren over b.v. 90 graden is geen enkel probleem, maar voor een hoek die niet overeen komt met het coördinatenstelsel heb ik geen idee of dit überhaupt wel kan, en hoe dat dan zou moeten.
Als het in Mach3 kan vind ik het ook goed, maar ook daar kan ik er niets over vinden.
Zelfs met G-codes zou het moeten kunnen, maar dan heb ik geen idee hoe ik mijn nul-referentiepunt in moet geven.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door Ballegooijen »

Wat ik in F360 wel eens doe is een lijn tekenen in de richting van de X of de Y. Bij het cammen gebruik ik deze lijn dan als de juist richting.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door Bjornski1976 »

Wat je kan doen is op het onderdeel een schets maken van een driehoek die de 12 a 13 graden heeft ten opzichte van het x,y,z stelsel.
Van die schets maak je een uitsparing die je alleen ter referentie gebruikt.
In de CAM SETUP module definieer je de een eigen coördinatie systeem op basis van Z en X of Z en Y. Hierdoor gaat je onderdeel draaien in de stock ten opzichte van het standaard coördinaten stelsel [Work Coordinate System] (WCS).
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door benkr »

Okay, dat was makkelijk, waarom kwam ik daar zelf niet op?
Ik hoefde niet eens iets extra's te tekenen, gewoon een lijn die er al was gebruikt en ik krijg precies wat ik wilde hebben.
Bedankt maar weer.
Lang leve dit forum.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door benkr »

Toch weer een vraag, niet helemaal over Inventor, maar wel flinke raakvlakken.
Ik heb een 3D Connexion 3D muis, het oude vierkante model.
Het probleem is dat de 3D muis alleen werkt als het 3D Connexion menuutje in beeld is, zonder dat menuutje werkt de 3D muis niet binnen Inventor.
Ik heb het idee dat dit een heel simpel probleem is, maar ik weet er geen raad mee.
Dus

HELP
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door assink »

start de 3D connexion plug-in wel op als windows gestart wordt?
Even checken bij taakbeheer, dat was bij mij het probleem. Had laatst ook dit probleem na een windows update.
De plug-in start je alsnog op zodra je het 3d connexion programma opent.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tekenen in Inventor

Bericht door benkr »

Ja, die start zeker op, maar zolang als dat schermpje niet in beeld is werkt het niet.
En na iedere enter verdwijnt het weer, dan weer met alt-tab terugroepen en verder.
Plaats reactie