Split Body

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Split Body

Bericht door Nira »

Iemand een idee hoe ik dit onderdeel in 4 losse onderdelen kan maken zodat deze gezet en gelast kan worden.

Ik heb een raamwerk getekend en dit moeten 4 losse onderdelen zijn.
Nu heb ik de functie split body gevonden waar het mee zou moeten lukken, echter krijg ik elke keer een foutmelding.

17774

Dan maak ik een schetslijn waar hij door moet.

17775

Split body.

17776

Extend splitting tool uit gevinkt. omdat het een rechthoek is.

17773

Fout melding.


Iemand een idee wat ik fout doe of hoe ik dit in 4 losse delen kan maken?
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Split Body

Bericht door Nira »

Voor een beter beeld van het onderdeel.

Het gaat om het grijze deel van de onderkast rond de deurtjes.

17722
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Split Body

Bericht door DirkSchipper »

Ik weet niet of het werkt, maar mijn eerste poging zou zijn om het split-lijnstuk wat langer te maken en aan beide kanten iets voorbij die hoekpunten te laten lopen.
Evt. een split-vlak maken (de lijn haaks op de voorkant van het 'kozijn' te extruden, zowel naar voren als naar achteren).
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Split Body

Bericht door Breaker »

Wanneer zo'n profiel ingewikkeld is samengesteld (uit vlakken en allerlei bewerkingen) of van een externe bron komt, wil het wel eens voorkomen dat Fusion zijn eigen bodies niet herkent.

Dan is de simpelste oplossing om eromheen te werken. In dit geval een rectangle schetsen (hier 0,1mm breed), draaien en extruderen met een cut. Het zijn wat extra handelingen maar vaak sneller dan alternatieven, zeker wanneer het rechttoe rechtaan is zoals hier.

17780
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Split Body

Bericht door Nira »

Bedankt voor uw reactie.

17781

Ik heb geprobeerd zoals u aangaf de lijn door te trekken en deze als split line te gebruiken maar ook dit gaf een foutmelding.
Toen ik een vierkant tekende en die als split line gebruikte maakte hij van een getekende vierkant een nieuwe body.

Ik heb toen een sketch gemaakt over het onderdeel welke ik los wil hebben en toen met split body het onderdeel uit het raamwerk gehaald.
Gelukt dus maar is dit de juiste manier? Vind het wel wat omslachtig je zou zeggen dat hij de sketch lijn als "zaaglijn" gebruikt

17779

17778

Bedankt!! als iemand weet waardoor de foutmelding komt hoor ik het graag. is makkelijker toe te passen dan zoals ik nu heb gedaan.
Maar voor nu is mijn doel bereikt.
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Split Body

Bericht door Nira »

Breaker schreef: 29 nov 2018 10:19 Wanneer zo'n profiel ingewikkeld is samengesteld (uit vlakken en allerlei bewerkingen) of van een externe bron komt, wil het wel eens voorkomen dat Fusion zijn eigen bodies niet herkent.

Dan is de simpelste oplossing om eromheen te werken. In dit geval een rectangle schetsen (hier 0,1mm breed), draaien en extruderen met een cut. Het zijn wat extra handelingen maar vaak sneller dan alternatieven, zeker wanneer het rechttoe rechtaan is zoals hier.

17780
Oke dus gewoon een vlak extruderen.
Dat is ook mogelijk alleen verlies je dan 0,1 mm wat overigens wel te verwaarlozen is maar voelt een beetje raar aan. :roll:

Dit nog 4x herhalen en ik heb de losse parts voor lasersnijden en zetten.
17782
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Split Body

Bericht door Breaker »

Nira schreef: 29 nov 2018 10:26 Dit nog 4x herhalen en ik heb de losse parts voor lasersnijden en zetten.
Het schetsvlak zou je nog iets naar voren kunnen halen. En de rectangle zou je ook nog kunnen verdelen met een pattern en dan in één keer extruderen.
Nira schreef: 29 nov 2018 10:26 voelt een beetje raar aan.
De breedte kan ook nog kleiner maar dat selecteert zo lastig. Het moet nog gelast worden, dus een beetje ruimte is niet erg, het is bovendien de vraag of de maker het überhaupt op een 0,05mm nauwkeurigheid levert.

Zoals gezegd: Niet ideaal zoals je zou willen in een tekenprogramma, meer praktisch.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Nira
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 jan 2018 09:24

Re: Split Body

Bericht door Nira »

Breaker schreef: 29 nov 2018 10:59
Nira schreef: 29 nov 2018 10:26 Dit nog 4x herhalen en ik heb de losse parts voor lasersnijden en zetten.
Het schetsvlak zou je nog iets naar voren kunnen halen. En de rectangle zou je ook nog kunnen verdelen met een pattern en dan in één keer extruderen.
Nira schreef: 29 nov 2018 10:26 voelt een beetje raar aan.
De breedte kan ook nog kleiner maar dat selecteert zo lastig. Het moet nog gelast worden, dus een beetje ruimte is niet erg, het is bovendien de vraag of de maker het überhaupt op een 0,05mm nauwkeurigheid levert.

Zoals gezegd: Niet ideaal zoals je zou willen in een tekenprogramma, meer praktisch.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar vind eigenlijk dat de tekening wel moet kloppen.

Bedankt voor de hulp!!!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Split Body

Bericht door Breaker »

In praktijk kan dit ook niet in één stuk gesneden en gezet worden.
Andere werkvolgorde proberen: Splitsen voor het zetten zou kunnen werken. Of de delen apart tekenen. Of als bug melden bij Fusion360... kijken waar ze mee terug komen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie