Tekening bruikbaar maken voor laser

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door stekkestim »

Ik heb hier een ontwerp dat zou moeten uitgesneden worden met de laser in RVS

Nu is de tekening echter niet "bruikbaar" volgens de lasersnijder (247TS) Deze is opgebouwd uit (3D) splines (zo aangeleverd door de klant)
Is er een quick and easy methode om deze bruikbaar te maken naar een 2D tekening? (Zonder dat cikels of bogen helemaal hoekig worden)
Nu bevat de tekening 73 objecten maar wanneer ik deze probeer om te zetten kom ik al gouw uit op minstens 1500 tot zelfs 45000 "objecten"

Alvast bedankt!
(Vanwege de aard van het project ben ik helaas niet toegelaten hier op dit ogenblik foto's te posten van de tekening)
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door mjeuring »

Exporteer eens naar dxf.
Maar, heb je nu een 2d tekening van je klant, of een 3d model? In een dwg zie je 3d splines toch niet weer terug?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door audiomanics »

In AutoCAD kan het een 3d tekening zijn.. die moet je dan eerst omzetten in 2d.. iets van flatten ofzo. In ieder geval een weinig zeggende Autodesk term... (What else is new..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door serum »

Vraag toch gewoon om steps/iges/DXF? je mag best eisen stellen aan de aanlevering van de tekeningen :) Ook van de FBI of NASA.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door stekkestim »

Sorry ben ik vergeten te vermelden, Ik heb een Vector PDF aangeleverd gekregen (Grafische industrie). Deze heb ik zelf in coreldraw geëxporteerd naar DXF. Na deze export moet ik de DXF aanpassen tot iets bruikbaar.

Het gaat hier dus om DXF bestanden die niet aangenomen worden door prijs calculator van 247TS Omwille van "3D objecten" zoals ze het bij 247TS noemen. (Het enige wat ik heb kunnen vinden dat dit kan verklaren zijn 3D Splines)

Als ik in coreldraw het ontwerp exporteer naar een R10-R12 Autocad versie kan ik het bestand wel importeren in de 247 Calculator Alleen heb ik dan ipv de oorspronkelijke 73 objecten er meteen +3700. Hierdoor slaat de calculator dan weer tilt. "

@Audiomanics

Flatten heb ik al geprobeerd gehad maar dan vervormt de hele tekening (lijnen verspringen), ik heb ook al "change" geprobeerd om naar een nieuwe elevation van 0 te gaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is het probleem bij die grafische industrie, denken dat ze overal verstand van hebben. :lol:
Dat hebben schoenmakers dan weer iets beter door.

Er zit natuurlijk 6 dubbele info in dat bestand (font, tekst en weet ik al niet meer), terwijl jij alleen de vector wilt.
Maar dan moeten ze ook gewoon de vector info in dxf kunnen exporteren, dan moet jij alleen even de maatvoering controleren, anders krijg je straks een dieplader met onderdeleb ipv een doosje. (maatvoering is ook een onbegrepen dingetje in de grafische industrie)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door keesfrees »

Ik heb hier helaas ook veel ervaring in.
Dat gedoe met/via PDF, hmmm, grrrr.

Ooit kreeg ik een foto van iets wat ik moest frezen, heb je ook een cad tekening vroeg ik.
Die kwam al snel, de foto was in een dwg geplakt !
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door H@ns »

Ik heb een (2D) pdf import mogelijkheid in Lantek CAD/CAM software.
(1x gebruikt in 12 jaar)

Als je wil kan ik proberen je tekening naar dxf om te zetten.

Laat maar weten via een PB.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Tekening bruikbaar maken voor laser

Bericht door stekkestim »

Inmiddels is het (tot mijn verbazing) gelukt voor het bruikbaar maken van de tekeningen. Dit in coreldraw zelf dmv een plugin die ik op internet gevonden heb. Deze maakt het mogelijk om te selecteren welk type lijn je wilt genereren/exporteren.
Plaats reactie