Fusion360 Adaptive clearance

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Ik ben sinds kort een beetje in Fusion aan het rommelen om te kijken of ik hiermee een beetje uit de voeten kan met de Cam module. Cambam vind ik persoonlijk niet lekker werken en Fusion staat een stuk dichter bij het CAD pakket waarmee ik zelf werk.
Maar nu zit ik met een vrij simpele adaptive clearance bewerking die ik maar niet voor elkaar krijg.
Zie hieronder, ik wil het verdiepte vlak frezen maar welke edges ik ook selecteer steeds krijg ik de melding dat het een unsupported geometry is.
Bij andere onderdelen had ik hier nooit problemen mee. Iemand die me hiermee op weg kan helpen?
fusion adaptive clearance1.JPG
fusion adaptive clearance2.JPG
fusion adaptive clearance3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Selecteer alleen de face eens van die 'pocket'. Ik heb hier een soortgelijk dingetje getekend en dat gaat goed. Het wordt wel mooier wanneer je eerst de sleufgaten dichtgooid met een patch. (als de freesdiameter kleiner is dan de potgaten althans)

Daarnaast kan je je afvragen of het niet gewoon met een 2d of 3d adaptive wilt doen. (bij de laatste wel even flat area detection aanzetten).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

wacht, ik heb hem wat nauwkeuriger nagetekend, maar dat 90 graden open stuk bijt je in de kont. Bij mij gaat het nu ook niet goed.

Met een 3d pocket clearing werkt het wel.

En met een 3d adaptive gaat het mooier (mijn voorkeur), en dan met de stock contour uit en met een machining boundary selection; Wel even flat area detection uitzetten. Dan nabewerken met een 3d pocket. (adaptive clearing is voor ruwfrezen) Ik misbruik het wel eens voor een nauwkeurige nabewerking, maar wel even controleren in de gcode of je minimal Z wel op de gewenste diepte staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Wat een service, bedankt Serum!

Ik had inderdaad ook het idee dat het in die 90gr open hoek zat, want toen ik een test model had getekend waarin dat niet zit (meer zoals jouw eerste model) toen werkte het foutloos.

Met 3D adaptive werkt hij inderdaad wel goed, alleen in mijn beleving is dit gewoon 2D en zou dat dus ook moeten kunnen. Maargoed, het werkt!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Ik had eerst dezelfde gedachtengang als jij, maar die 3d adaptive is soms verrekte handig.

Die patch functie zal je vroeg of laat ook eens nodig hebben, oefen d'r voor de aardigheid maar eens mee. Hint; als je een patch hebt gemaakt, vergeet hem dan niet aan het model toe te voegen in je CAM setup.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door DaBit »

3D adaptive / pocket clearing is ook voor ruwfrezen van 2,5D delen verdraaid handig.

Verder maak ik al gauw even een extra hulp-schets aan met de contouren van de freesbewerking als Fusion moeilijk doet. Die schets selecteren als chain en probleem (vaak) voorbij. Handig als je bijvoorbeeld een pocket hebt dat aan 1 kant open is, om maar wat te noemen. Je kunt er wat van vinden, maar het is meestal sneller dan de bloeddruk op laten lopen naar 3 bar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Waar zet je eigenlijk die flat area detection uit? En wat doet deze functie?
DaBit schreef: 05 dec 2021 10:53 3D adaptive / pocket clearing is ook voor ruwfrezen van 2,5D delen verdraaid handig.
Adaptive clearing ansich vind ik sowiso een mooie functie. Als ik een dergelijk vlak in Eding wil frezen dan gaat dat altijd gepaard met plungen, en die wil ik juist zoveel mogelijk voorkomen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Amen! even een sketch, project van een paar vlakken op die sketch en je bent weer op weg. Patch is soms ook handig.

Gelukkig kent Fusion meerdere wegen naar Rome, het voelt soms alsof je tandstokertjes staat te hakken met een grote botte bijl maar ik kies er ook liever voor om binnen 5 seconden bij het doel te komen ipv tot op de bodem uit te zoeken waar het probleem precies zit. Efficient werken, Fusion heeft zo zijn (haar) eigenaardheden die je soms flink kunnen frustreren. Hoe vaker je d'r de pas afsnijd hoe vinniger ze wordt. Als die bloeddruk maar onder de 3 bar blijft is alles onder controle. :mrgreen:

Zoek zelf maar uit waar die flat area detection voor dient. Beetje googelen zal je goed doen :mrgreen: :mrgreen:

Komt erop neer dat je de resolutie van je fine stepdown daarmee aanpast als ie op de Z as een flat area tegenkomt. Als je bijv. je rough stepdown op 5mm hebt staan en op je fine stepdown op 1 en je vlak licht op 6,5mm dan laat ie gewoon een 0,5mm staan, ondanks dat je stock to leave axiaal uitstaat. Met flat area detection hoef je daar niet meer over na te denken. (maak een template aan van veelgebruikte opps en zorg dat het goed staat in die template, spaart serieus tijd).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

serum schreef: 05 dec 2021 11:01...maar ik kies er ook liever voor om binnen 5 seconden bij het doel te komen ipv tot op de bodem uit te zoeken waar het probleem precies zit.
Daar ben ik ook vrij simpel in. Als ik de functie maar weet waarmee het werkt vind ik het wel gescheten. Alleen omdat ik in dit geval het programma niet goed kon ging ik uit vanuit de kennis mbt het bewerken waardoor ik een 2D bewerking zou verwachten.

In ieder geval bedankt voor de hulp! En voor de uitleg over de flat area detection! Ik zie dat je het toch niet kon laten om het uit te leggen :lol: scheelt mij weer googlen :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

Toch nog even een paar vraagjes.
Is het in fusion mogelijk het stock materiaal in te laden?
Als ik het eerder getoond ontwerp ga maken zal ik het contour waarschijnlijk laten watersnijden waarna ik alleen de verdiepte vlakken hoef na te bewerken. Ik zou dan ook bij voorkeur het contour als stock model gebruiken in plaats van de opties uit het menu waar ik nu uit kan kiezen.

Daarnaast zit ik nog even te spelen met de 3D adaptive clearing. Op zich doet hij nu aardig wat ik wil alleen laat hij onderin een hoekje staan en begrijp ik niet helemaal waarom. Iemand die me dit uit kan leggen?
fusion adaptive clearance4.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Je mag toch wel wat veldwerk gaan doen.

Je kan de stock gewoon modelleren en dan laden onder stock.

Daarnaast is het wel eens handig met grote complexere opdrachten de stl van je simulatie op te slaan en te laden als stock.

Over dat hoekje: kijk je instellingen nog eens na. Minimum radi, stock to leave, tolerance etc. Of gewoon een logische boundary.

Lijkt erop dat je frees binnen je boundaries wil blijven. Als hij daarbuiten moet komen, moet je gewoon je 3d adaptive gebruiken zonder limieten in te stellen, anders dan je minimale z vlak. (In dit geval het vlak van je 'pocket') .
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

serum schreef: 07 dec 2021 20:19 Je mag toch wel wat veldwerk gaan doen.
Zeker! Alleen heb ik helaas niet de luxe er eens even lekker een dagje voor te gaan zitten. :roll:
serum schreef: 07 dec 2021 20:19 Je kan de stock gewoon modelleren en dan laden onder stock.
Ik had gehoopt de stock ook te kunnen importeren vanuit step. Dan kan ik het modelleren gewoon in mijn vertrouwde cad pakket blijven doen. Het lijkt me dat dit wel moet kunnen, ik moet alleen nog even uitvinden hoe..
serum schreef: 07 dec 2021 20:19 Lijkt erop dat je frees binnen je boundaries wil blijven. Als hij daarbuiten moet komen, moet je gewoon je 3d adaptive gebruiken zonder limieten in te stellen, anders dan je minimale z vlak. (In dit geval het vlak van je 'pocket') .
Die limieten had ik al uitstaan. Maar nu lijkt het erop dat hij niet onder de X0 wil frezen, als ik een offset instel van 50mm pikt hij het wel, ik krijg er dan wel een berg onnodige banen bij. Nog meer huiswerk dus...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door serum »

Ja, step importeren is gewoon mogelijk. Maar leer dat toch ook gewoon in fusion. Geknooi zo.

Niet te bang zijn, gewoon doen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Fusion360 Adaptive clearance

Bericht door bartL »

serum schreef: 07 dec 2021 23:28 Ja, step importeren is gewoon mogelijk. Maar leer dat toch ook gewoon in fusion. Geknooi zo.

Niet te bang zijn, gewoon doen.
Wie heeft het over bang zijn? Jij vind het geknoei, maar in mijn andere CAD pakket zitten de ontwerpen, 2d tekeningen, revisiemanagement etc. Van daaruit worden dus de bestellingen gedaan. Ik exporteer dus liever vanuit dat programma naar Fusion zodat ik zeker weet dat het model hetzelfde is dan dat ik het nogmaals ga zitten tekenen in Fusion met de kans op fouten, dat vind ik dan weer geknoei. :mrgreen:
Plaats reactie