brommende motor, chop probleem?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robertH
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jan 2014 16:16

brommende motor, chop probleem?

Bericht door robertH »

Hallo!

Ik ben trotse eigenaar van mijn nieuwe mooie grote tweedehandse frees tafel! Ik heb er veel plezier van tot nu toe, maar af en toe heb ik een probleem waarbij de motor van de X as blijft hangen en een brommend geluid geeft, en op dat moment niet beweegt en veel steps verliest. Dat betekent dan natuurlijk ook gelijk het einde van je werkstuk en je materiaal. Omdat dit maar af en toe gebeurd had het niet mijn directe prioriteit om het te verhelpen, maar elke keer in spanning zitten en hopen dat je machine niet blijft hangen is ook niet alles. Dus graag hulp bij het vinden van een oplossing!

Mijn setup is als volgt: PC + WinPC NC Professional --> externe 'intelligente' controller --> stepper motor drivers --> steppers

Mijn sterke vermoeden is dat het probleem ligt bij de stepdriver zelf. Dit omdat ik laatst 3 brommende steppers (op dezelfde manier als de x as soms doet) had nadat ik met instellingen had gerommeld. Toen ik het koelblok van de l298 transistors voelde was deze zeer heet. Na het vervangen van de l298 en l297 voor alle drie de assen deed alles het weer als vanouds, behalve dat ik nog altijd het zelfde probleem heb met de x as.

de stepdriver die in mijn kast zit is deze (http://www.mechapro.de/pdf/3dstep_doku.pdf) of zelfs nog een oudere versie maar daar kan ik geen documentatie van vinden. Op deze kaart zitten 5 potmeters met bijschriften X, Y, Z, C, F(chop).

in de documentatie vind ik dat X,Y,Z en 'C' referentie spanning leveren, en chop de chop frequentie regelt.

Het feit dat zich dit probleem voordoet bij de X as kan komen doordat deze as in vergelijking met Y en Z een stuk zwaarder draait.

Mijn vraag is dus wat ik het beste kan aanpassen, X , C of de Chop potmeter? Of zijn er andere dingen waardoor dit veroorzaakt kan worden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groet,

Robert
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door DaBit »

- Ik zou 'm zowiezo in halfstep-mode zetten en 'shape' en 'boost' aanzetten. Geen idee of dat al zo is.
- De potmeters voor X,Y en Z regelen de stroom naar de motor. Je kunt die voor de X-as wat hoger instellen. Word de boel ook warmer van, dus koelen die L298's.
- Je motorspanning, hoe hoog is die? Mag tot 45V. Hoger is meestal beter.
- Chopfrequentie moet je iets mee spelen. Vaak is wat hoger wat beter, maar de boel kan er wederom goed heet van worden.

Waarschijnlijk gaat het er trouwens op neerkomen dat je de X-as gewoon wat langzamer in moet stellen in je software. Dus als je nu 50mm/sec maximaal doet dan moet je terug naar 35-40mm/sec.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robertH
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jan 2014 16:16

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door robertH »

oke dank voor het advies! Ik heb nog eens goed naar de jumpers op de printplaat gekeken, 'shape' staat op 'always' en hij staat in half step mode. Boost staat echter niet op 'active' voor zover ik kan zien.. Zie het bijgevoegde plaatje..
Afbeelding




dan nog wat vragen. Wat doen de shape en boost functie precies? En hoe pas ik de motor spanning aan en hoe en waar kan ik deze meten?

De machine langzamer laten lopen heb ik idd eerder ook al geprobeerd, dan komt het probleem wel minder vaak voor, maar het gebeurd nog altijd..

En is het anders een idee om voor de x as een motor te pakken met meer torque? of kan deze printplaat dat niet handelen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door DaBit »

robertH schreef: dan nog wat vragen. Wat doen de shape en boost functie precies?
Uit het door jouw geposte document:
Bedeutung der Jumper-Einstellungen
NOTAUS: used (default) - es ist ein Notausschalter angeschlossen
not used - Überwachung des Notausschalters deaktiviert (nur zum Testen empfohlen).
SHAPE: drive/fahren - Die Shaping-Funktion ist im Sleep-Modus deaktiviert (zum Vermeiden von
Störgeräuschen)
always/immer (default) Shaping-Funktion immer aktiviert. Shaping verbessert das
Drehmoment im Halbschrittbetrieb, in dem der Wicklungsstrom um Wurzel2 angehoben
wird, wenn nur eine Spule bestromt ist.
BOOST: active/aktiv - Die Boost-Funktion ermöglich die Stromanhebung auf 120% des Nennstroms beim Bremsen und Beschleunigen. Erfordert Unterstützung durch die PCSoftware
(z.B. PC-NC).
disable/deaktiviert (default) - Boost-Funktion wird nicht verwendet.
SLEEP: bei high (default) oder bei low. Legt fest, ob die Stromabsenkung (ca. 25% des
Nennstroms) bei High- oder Lowpegel aktiviert wird. Für CNCProfi auf ‘on Low’ stellen;
dazu beide Jumper um 90° gedreht aufstecken.
MODE: Oberer Jumper: Phase-Chopping (default) oder Enable-Chopping. Beeinflußt die Art der
Stromregelung. Die Default-Einstellung führt in den meißten Fällen zum besseren
Ergebnis. Näheres in den Application Notes von http://www.st.com
Unterer Jumper: Halbschritt (default) oder Vollschritt Betrieb.
Shape verhoogt het koppel wat de motor kan leveren iets in halfstep-mode. Boost doet hetzelfde bij optrekken/afremmen.
En hoe pas ik de motor spanning aan en hoe en waar kan ik deze meten?
Er moet ergens een voeding in je systeem zitten voor die spanning welke aangesloten zit op KL7/klemm3
De machine langzamer laten lopen heb ik idd eerder ook al geprobeerd, dan komt het probleem wel minder vaak voor, maar het gebeurd nog altijd..
Misschien ervoor zorgen dat die probleemas wel soepel loopt? Dan pak je het probleem aan bij de bron.
Ik neem aan dat het ooit wel gewerkt heeft?

'Langzamer lopen' heb je trouwens in twee smaakjes: de maximale snelheid, en de acceleratie. Beiden geprobeerd?
En is het anders een idee om voor de x as een motor te pakken met meer torque? of kan deze printplaat dat niet handelen?
Geen idee wat er nu opzit kwa motoren, maar deze stappenmotorsturing is naar moderne maatstaven geen hoogvlieger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robertH
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jan 2014 16:16

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door robertH »

ik heb de boost functie geactiveerd, en idd de x as maar eens gedemonteerd, en er bleek 1 lager te klemmen. Dus dat probleem verholpen en ik heb sindsdien geen probleem meer gehad!

Maar op zich zou het wel prettig zijn als de stappenmotoren iets sneller zouden kunnen draaien zodat het geheel zich wat sneller kan verplaatsen (alles is via spindels, dus dat is best een flinke vertragings vertanding), zou dit te realiseren zijn met een modernere stappensturing?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door DaBit »

robertH schreef:ik heb de boost functie geactiveerd, en idd de x as maar eens gedemonteerd, en er bleek 1 lager te klemmen. Dus dat probleem verholpen en ik heb sindsdien geen probleem meer gehad!
Mooi!
Maar op zich zou het wel prettig zijn als de stappenmotoren iets sneller zouden kunnen draaien zodat het geheel zich wat sneller kan verplaatsen (alles is via spindels, dus dat is best een flinke vertragings vertanding), zou dit te realiseren zijn met een modernere stappensturing?
Dat hangt er geheel vanaf welke motoren je nu hebt, wat voor spindels, wat je nu aan snelheden haalt, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robertH
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jan 2014 16:16

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door robertH »


Geen idee wat er nu opzit kwa motoren, maar deze stappenmotorsturing is naar moderne maatstaven geen hoogvlieger.
Oke ik ga een andere stappen motor set aanschaffen, ben ervan overtuigd dat mn huidige setup simpelweg wat te licht is voor mn machine. Welke drivers + stappenmotor set zouden jullie aanraden? Ik had zelf iets als de 'triple beast' set in gedachten... http://www.sorotec.de/shop/product_info ... otors.html Maar graag meer raad hierover :D
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door DaBit »

Ik ken die triple-beast niet, dus voor hetzelfde geld is die knettergoed, maar ik zou voor dat soort bedragen toch neigen naar losse Leadshine DM-drives. Die dingen bieden veel waar voor hun geld.
DM556 samen met een dikke 48V voeding bijvoorbeeld; via Ebay best voordelig op de kop te tikken.

Motortjes zou ik even de huidige houden en kijken hoe dat gaat. Zwaardere motoren leveren niet altijd winst op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robertH
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jan 2014 16:16

Re: brommende motor, chop probleem?

Bericht door robertH »

er zitten nu Nanotec ST5818M3008-A 3.0A 2.1V 09-03 ISEL 470550 motoren op (opschrift op de motoren).

Maar het zit zo, ik heb een opdrachtje voor een bedrijf (als particulier zijnde) en zij betalen mij uit in stappenmotoren 8) en ik heb afgesproken dat dit rond de 600e is, dus het liefst heb ik straks een setje waarvan ik zeker weet dat het mn probleem oplost.

En mn motor blijft nu vooral hangen bij het runnen van G code en bij kleine HPGL pockets, eigenlijk bij bewegingen waarbij de x-motor heel langzaam moet draaien..
Plaats reactie