Zelfbouw kaart

Moderator: Moderators

Warlord

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Warlord »

Dat je layout van eagle die eruit rolt niet goed is komt omdat je waarschijnlijk hem via de cam processor hebt geexporteerd. Dit gaat idd niet goed ( bij mij ook niet ). Via een ULP gaat het wel goed.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Joost »

Hahaha!

Ik heb gisteren mijn bestelling van de Baco binnengekregen.
http://www.baco-army-goods.nl/condensator%20pag-1.htm

3×4700uF 80V parallel.
Ben je voor €6,- klaar :)
Ik hoop dat je nog niet besteld hebt Erik!

Ik heb vandaag mijn voedingsprint gemaakt, zal morgen even een fotootje maken.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door aanrip »

Er loopt ongeveer een waterscheiding door CNC-land: het zijn verspaners en electronici. Ik heb als verspaner een verzoek om afkortingen van electronici te verklaren. Het lijkt mij dat een ULP iets verschrikkelijks is. Laatst kwam ik nog een ULP tegen en die heb ik doodgemept tegen het raam.
I like the smell of hot chips
Warlord

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Warlord »

haha ulp = user language program.

Zijn dus een soort add-ons voor eagle waarmee je bepaalde functies die niet standaard in eagle zit zelf kan toevoegen na wat programmeren.
Er zit ook een ULP standaard bij die WEL goede files maakt voor een cnc.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door aanrip »

Ik ben even bij Baco geweest, dat is dichtbij voor mij. Elco's 4700 mu 50volt , doosnede ca 32 en lengte ook zoiet zijn 1,20 euro en dezelfde waarde en zelfde doorsnede 80 volt 2.00 euro doorsnede ca 32 mm bij schat ik 60mm lang.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Joost »

Ik zou bij een 42V voeding dan toch aanraden om voor de 80V's te gaan.
Bij de 50V wordt de marge wel erg klein. Elko's gaan langer mee als je ze iets overdimentioneert.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door aanrip »

Ik heb dezelfde trafo en dezelfde opzet gekozen als "voedinkje 40v" met 4 elco's 50 volt totaal 18.800 mu. Maar wel voor elke as zo'n voeding. Voedinkje 40v heeft de trafo parallel geschakeld en ik heb elke wikkeling voor een voeding gebruikt.
De klap op het net voorkom ik met een regeltrafo op de netzijde, mijn computers elders in het pand vinden die klappen niet leuk. Dat stelt me bovendien in staat met het voltage te spelen als ik andere motoren gebruik bij mijn experimenten
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

@ aanrip

Dank voor de baco tip. Hebben ze nog veel elco's liggen? Ik wil ze eigenlijk nl. pas over 2 weken o.i.d. bestellen.

Mijn voeding word 70V, de 80V exemplaren zijn dus iets aan de krappe kant :? Maarja, de portemonnee wil ook wat.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

De print is gefreest en geboord.

12

Nu de print controleren op foutjes en misschien vanavond al solderen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Na 1,5 maand is er weer voortgang in het project;

62

De print was opgebouwd en is inmiddels weer afgebroken. Er bleken foutjes in het ontwerp te zitten. :evil:

61

Na een paar avonden lezen (en begrijpen!) van datasheets en klooien op het breadbord zijn alle foutjes er (denk ik) nu uitgefiltert.

63

Tussendoor de voedingsprint in elkaar gesoldeerd; 57000 uF, 25A, 80V :shock: Met dank aan Aanrip voor de Bacotip. Er moet nog wel e.e.a. aan de voedingsprint gebeuren. Er moeten nog draden parallel aan de printsporen gesoldeerd worden, 25A door een printspoortje vind het spoortje niet fijn. En er moet d.m.v. een relais en de laagohmige 50W weerstand een softstart gemaakt worden. Nu weer een nieuw (en compacter) printontwerp maken.
Gr.

Erik
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door rens_factory »

ik weet niet of ik voor deze vraag een nieuw topic moet aanmaken maar..
Als ik het goed begrijp, mag je 3 elco's van 4700uf bij 80 volt parralel verbinden en dan heb ik 14100uf (genoeg voor 7 ampere voeding)???
komt dat goed als ik dat zo ga doen??
alvast bedankt
xantus

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door xantus »

Ja, elko's (en andere condensatoren) mag je parallel zetten. In feite vergroot je zo de platen steeds waardoor de capaciteit toeneemt volgens de formule Ceq = C1 + C2 + .. + Cn.

Of 14100uF genoeg is voor 7 A hangt af van de rimpel die je wilt. Weet ook niet of je nog een regelaar erachter plaatst etc, maar bij benadering kan je zeggen Urimpel = I/100*C. Bij 7A heb je dus een rimpel van 7/(100*14100e-6) = 4.96V. Beetje veel als je het mij vraagt. Zou eerder gaan voor een rimpel van <1V. Dus 15x 4700uF. Als je er nog een regelaar achter stopt mag de rimpel iets groter zijn, maar ga niet groter dan 1~2V. Zelf gebruik ik 7x 10.000uF voor een voeding van 6A.

EDIT:
Zie net in '40V voedingje' dat joost ook 3x 4700uF gebruikt voor 5A zonder regelaars erbij (?). Ben hier zelf niet echt een voorstander van. Dit geeft een rimpel op je stappenmotoren van 3.54V. Als je nu de motor op 1 plaats zal houden zal de spanning gaan staan de schommelen. Hieraan gekoppeld zal de stroom gedeeltelijk meeschommelen en nog allemaal nare dingen veroorzaken (kijk maar wat er gebeurd met wisselspanning op een spoel). Waar je uiteindelijk op uit komt is dat de holding torque niet constant zal zijn en je dus niet het maximale uit je motor kan halen. Je kan immers geen hogere kracht erop zetten dan je minimale holding torque, en deze zakt kwadratisch met de stroom af! Een rimpel van 10% zorgt dus voor een afname in kracht van (ongeveer) 19%.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Om even recht tegen het advies van Xantus in te gaan; Ik heb altijd de vuistregel 2000uF per Ampere geleerd voor voedingen in het algemeen. Motoren vind ik minder kritische apparaten dan geluidsversterkers o.i.d. die gaat brommen als er niet goed afgevlakt word. Condensatoren mogen parallel geplaatst worden.

@ Xantus; Jij gebruikt 70000 uF. Hoe reken je de inschakelstroom uit? Hoeveel Ampere is je brugcel of diodebrug gedimensioneerd? Zit er nog een vorm van koeling op de gelijkrichtbrug? Doe jij aan inschakelstroombegrenzing? Zoja, op welke manier en met welke weerstand?
Gr.

Erik
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door ludo »

dat er een rimpelspanning over de stappenmotor staat is volgens mij niet belangrijk ,omdat de stroom contstant wordt gehouden door de L297 ,of een of andere schakelende stroombron.De schakelfrequentie hiervan ligt veel hoger dan 100Hz en het gaat bij een stappenmotor vooral om de stroom.
De inschakelstroom kan beperkt worden door een serieweerstandje ,dat nadien met enige vertraging wordt kortgesloten een smoorspoel kan ook gebruikt worden.Een spoel verzet zich tegen een stroomverandering!
Plaats reactie