usb onterfacekaart zelf maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
any13
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2013 11:39

usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door any13 »

hallo iedereen

Ik ben van plan om zelf een cnc portaalfrees te maken, voornamelijk voor het boren van PCB's.

Nu kwam ik het volgende tegen: http://www.planet-cnc.com/index.php?page=diy

Mijn vraag is wat jullie mening hierover is?

kan ik met deze kaart die ik dan zelf zou maken een nauwkeurige portaalfrees kunnen bouwen, of ben ik beter dat ik een complete kaart koop zoals onderstaande link?

http://www.damencnc.com/nl/software/usbcnc/cpu-v5a-/380

alvast bedankt
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door cocodile »

Die DIY Planet kaart is meen ik wat beperkter qua speed en I/O dan de non-DIY versie, die zowat gelijk is aan die EdingCNC kaart van Damen.
Maar voor jouw doel is die DIY versie meer als goed zat.
any13
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2013 11:39

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door any13 »

Kan ik dan later nog overschakelen naar zo een usb kaart van eding? zonder dat ik de stappenmotoren en drivers moet vervangen?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door skillalot »

Ja, je kan later naar welke kaart dan ook overstappen, naar edingcnc, mach3, zeuscnc, turbocnc, emc2, of naar de uitgebreidere versie van planet-cnc, de mk2.

Ik ben zeer te spreken over planet-cnc, zeer regelmatig komen er updates en nieuwe features, en de support is goed. Er is een forum met veel info en hulp bij problemen, en als je de maker ervan mailt heb je binnen een paar uur antwoord.

Kijk wel even goed na of je wilt gaan zelfbouwen of gelijk voor de mk2 gaat. Planet-cnc heeft namelijk een warp feature zoals hij dat noemt. Die is speciaal gemaakt voor pcb's, je kunt dan met een taster over een raster precies meten hoe hoog je werkstuk ligt, en of het iets getordeerd of gebogen is, waarna je tijdens het frezen overal exact even diep infreest. Ik weet zo even niet of dit ook mogelijk is met de DIY versie, maar voor wat jij wilt doen, pcb's is het heel handig.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door Mcgyver »

Kan ik dan later nog overschakelen naar zo een usb kaart van eding? zonder dat ik de stappenmotoren en drivers moet vervangen?
tuurlijk, als je losse drives en motoren hebt waarom niet ze worden allemaal hetzelfde aangestuurd via step en dir signalen...


het enige wat dan veranderd is de besturings print met een ander programma.. maar die geeft dezelfde output signalen

no problemo dus ;-)


het is wel verstandig om van te voren een besturings systeem te vinden waar jijzelf het meeste vertrouwen in hebt,


als je later over wilt stappen is dat met losse drives en motoren geen probleem
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
any13
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2013 11:39

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door any13 »

Ik denk dat ik dan toch maar zo een kaart van planet cnc ga kopen. nu zie ik dat zij er 2 aanbieden van de MK2.
een voor 4 assen en de andere voor 9. is er buiten het aantal assen nog een belangrijk verschil tussen beide kaarten?
want ik zou namelijk ook graag zo'n handconsole hebben zodat ik manueel de frees kan verplaatsen?
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door Leeuwinga »

Prijsverschil is maar erg klein
De..4 heeft schroefklem aansluitingen, gaat tot 4 assen
en de../9 heeft meer aansluitingen / mogelijkheden.
De snelheid is van beide gelijk
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: usb onterfacekaart zelf maken

Bericht door skillalot »

de 9 nemen, meer mogelijkheden.
Plaats reactie