probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

Ik gebruik usbcnc V3 kaart en een 0-10v kaart van Damencnc met daaraan een frequentiecontroller en hf motor (ook van Damencnc)

Als ik in usbcnc het toerental opdrijf gaat de spanning van de 0-10v kaart naar omlaag en daalt de snelheid van de hf motor.

Dus bij max. toerental in usbcnc staat de motor stil en bij min toerental in usbcnc draait de motor zijn max toerental.

Ze beschrijven dat TOOL in het "inverteer IO" aangevinkt moet zijn, dus dat heb ik ook gedaan. Maar met of zonder aanvinken maakt dit geen verschil.

Software: USbcnc V4.00.28

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Dat ik dus 10v krijg bij het ingeven van het max toerental in de software.

Alvast bedankt
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door AnkoD »

Aangeven met n vinkje, opslaan en Usbcnc herstarten?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door Mcgyver »

klinkt als een klassiek voorbeeld van een vinkje bij invert IO op het 2e instellingenscherm bij pwm


dat zou de waarde juist positief moeten maken...


tool is alleen de schakel funcie om de spindle aan te zetten tool dir om de draairichting om te draaien, niet voor het toerental

en heb je ook de juiste aansluiting gebruikt bij het damencnc bordje.. er zit nml een cpu 4 en een cpu3 aansluiting op
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

met een vinkje te zetten aan pwm is het probleem opgelost.
Ja dat is waar ook.
Aansluiting zit op cpu3.
Dank u Mcgyver :P

Ik heb nu nog juist het probleem dat de motor in 'snokjes' draait. Ook al verhoog ik het toerental, dan komen de 'snokjes' dus sneller.

Als ik daarvoor alleen de motor liet draaien met de potentiometer op de frequentieregelaar had ik dit probleem niet.

Als me iemand daarmee nog kan helpen? Kan ik morgen weer verder met frezen :P

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door Mcgyver »

snokjes??? :lol:


ik probeer me voor te stellen hoe dat klinkt hahah

Het klinkt alsof er een slechte spanning aangeboden word aan het damencnc printje...



je kunt gewoon de 12V of 24V die uit de regelaar komt gebruiken voor de spannings voorziening van het printje...
niet een voeding ergens anders vandaan


dus op de 17V aansluiting op het printje van damen...


Er staat 17V op het printje omdat dat ding ontworpen is om een delta VFD van damen aan te sturen, maar andere vfd's kan ook..

zie je ook de frequentie schommelen op je display?

Laat je ook de tool en tooldir de regelaar aansturen via het printje?

of doe je dit via een relaitje?


Heb je trouwens het nieuwste printje van damen met relaitjes erop of nog het standaard printje?


Je komt er wel ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

ja, ik weet niet hoe ik het anders zou moeten verwoorden :roll: :P

Ik gebruik de 24V van de freq. regelaar welke aangesloten zit op de 17v aansluiting de 0-10v printplaat.
0-10v Delta VFD
17V 24V
out1 MI1 FWD/STOP
out2 MI2 REV/STOP
AVI AVI
GND DCM + ACM (DIGITAL+ANAOG SIGNAL COMMON)


De frequentie op de freq. regelaar blijft gelijk.

De tool en tooldir is ook via het 0-10v printje. (als ik in MDI > G4 f5000 ingeef, dan draait de motor dus de andere kant op)

het printje,freq. regelaar en delta vfd motor zijn van bij damen, vorige week ontvangen, ik veronderstel toch dat deze het laatste nieuwe is. Zal thuis eens moeten kijken of er relais op staan.
Moesten er geen op staan, wat zou je er dan nog aan moeten veranderen ofzo?

Dank u
Het zal wel weer iets klein zijn wat ik vergeten ben/over het hoofd heb gezien.
Nochthans alles al 100 keer gecheckt...
Laatst gewijzigd door FilipCNC op 27 dec 2012 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door Mcgyver »

Als je de delta vfd hebt dan is er niets aan de hand..


de "oudere" versie is hiervoor ontworpen.. de nieuwere bied geen meerwaarde voor jou ;-)



Wat je wel moet doen is het printje even calibreren, er zit een meerslagen potmeter op

wat je dan moet doen is in mdi S24000 M3 (in elk geval het maximum toerental) ingeven..


en dan even meten of het voltage 10V is..


ga even stap voor stap na of je de instellingen goed hebt staan in de regelaar..


even de manual van het printje downloaden, en stap voor stap controleren of de instellingen goed staan..


Ik heb het idee dat de uitgang op het printje voor het schakelen van tool en tool dir wellicht hapert...

het hikkende geluid geeft mij ook het idee dat er evt een slechte verbinding is die hapert of de 0-10V spanning die niet continue aangeboden word aan de regelaar..


maar het rijmt beide niet dat je tijdens het lopen van de spindle je niet de frequentie ziet veranderen op het display en de spindle toch hikt..


Ik zou dan even een mailtje sturen naar damen, als je de aangeboden spanningen hebt gecontroleerd en dat goed lijkt te zijn...

maak anders een videotje.. dan geeft dat een beetje weer wat het probleem zou kunnen zijn :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door Niels »

De VFD zelf ook gecontroleerd op parameter settings?
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

hier een filmke van mijn probleem:
http://www.youtube.com/watch?v=bEEE-LC4 ... e=youtu.be

Merk op dat het Ledje van RUN op de frequentieregelaar ook knippert (gelijk met het wegvallen van het toerental)
Dit nagemeten op het 0-10v printplaat en dit klopt ook.
Daarmee bedoel ik: dat ik een wisselende DC spanning meet: 10,3v - 2O,8v- 0,4V enzo... op het 0-10V printplaat aan klem FWD (aansluitklem2).

Als ik de frequentie regelaar apart uittest: en de fwd of rev ingang aan massa hang, dan is de led constant brandend.
Het probleem zit hem aan de 0-10V printplaat of de verbinding tussen USBcnc V3 printplaat en de 0-10V printplaat

Bij het einde van de testen wou de spindel enkel nog maar 1 kant op draaien. Als ik de andere kant wou draaien heb ik op klem FWD en REV 21,4V gemeten, terwijl er maar één 21,4v en één 0v mag zijn.



Heb ondertussen Damencnc ook al gemaild met mijn probleem.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door Mcgyver »

de spanning op de 0-10V uitgang moet constant zijn...


en maximaal 10V bij het maximaal ingestelde toerental, dit mag niet wijzigen...


ik heb het idee dat de optocouplers niet lekker werken op de delta vfd.. de optocouplers die het spindle fwd of rev signaal geven klapperen...


dit komt voor als ze te zwaar belast worden... ik ga er vanuit dat je alles goed hebt aangesloten..


ik heb een soortgelijk iets gehad toen ik relais direct op het 0-10V printje had aangesloten omdat ik geen vfd had die npn schakelde...

in dit geval ligt het balletje bij damencnc... als je 0-10v goed werkt en constant is (gemeten met een multimeter) dan zal het probleem in de optocouplers liggen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

De spanning op de 0 tot 10V uitgang is constant.
Als ik een toerental instel, komt er een bepaalde spanning op en deze blijft ook constant. (de freq. op de freq.regelaar veranderdt nietmeer als deze het ingestelde toerental heeft bereikt.)
Dus dat gedeelte werkt allemaal goed

Dat gedacht heb ik ook dat de optocouplers niet goed werken. Even wachten tot wat Damencnc ervan vind.

Ja, alles volgens plan, welke op hun website staat, aangesloten en ondertussen al veel keren nagekeken.

Ja, idd, heb ik ook nagemeten. Ik meet een waarde tussen 0 en 10V. 0V bij geen toerental en dir oplopend tot 10V bij een toerental van 18000. (toerental ingegeven via de pc).

De VFD staat ingesteld zoals in de manual aangegeven. (heb alle stappen gevolgd zoals in manual beschreven staat)

Alvast bedankt
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

Ik heb ondertussen reactie gekregen van Damencnc.
Nu blijkt dat ik een verouderde versie van de CPUV3 heb en deze niet samenwerkt met de 0-10Vprintplaat.

Met een nieuwe cpu zou dit opgelost moeten zijn.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door Mcgyver »

alleen de versie of de firmware?


wellicht is een update voldoende?

scheelt weer in de pegels :lol:

tenzij de verouderde cpu ook nog andere hardware issues heeft ;-)


ik geloof dat bert iets van 15 euro rekent voor updaten van firmware
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: probleem usbcnc >>> 0-10v kaart

Bericht door FilipCNC »

alleen de firmware dat zou moeten geupdated worden.
we zullen zien hoe het verder verloop he :P
Plaats reactie