sturing van draaibank op pc zetten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rwa
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 sep 2012 19:28

sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door rwa »

Hallo iedereen,

Betreft : draaibank Mondiale 81 gallic 420 cnc met sturing CNC2002
Ik wil deze draaibank laten werken met Mach 3 of CNCUSB.
Ik heb de technische doc van de draaibank.
De motoren blijken servomotoren te zijn met encoder en tacho, driefasig 380VAC.
Op de kaart met de H brug (te herkennen aan de 4 vermogentransistoren) die de servomotor aanstuurt wordt deze encoder en tacho aangesloten.
Vanuit deze kaart is een verbinding naar de print die zorgt voor de handbediening met een flatcable.
Naast de voeding (+15V, -15V, 5V, 12V,massa) is volgende aanwezig op deze flatcable :
"Imp" "r" "v" "St" " Stop" "Br" "r/l" met vermelding "Ausgänge zum Rechner"
De documentatie is in het Duits. Imp = Impuls ? r=ruckwarts ? v=vorwarts? St = start ? r/l = ?????? Br=????
Ik wil dit dus sturen met de uitgangen step en dir zoals die van de op internet beschikbare printen komen met Mach3 of CNC USB. Is dit eigenlijk mogelijk met servomotoren ?
Servomotoren werken met feedbacksignaal en PID regelaars. Ik wil net die oude computer die in die sturing zit vervangen, maar deze PID regeling zal net in die PC zitten zeker, of zou dit in deze oude sturing hardwarematig gebeuren ?
Mijn bedoeling is eigenlijk om de voedingen, H bruggen enz. de recupereren. Alles gaan vervangen zal te veel kosten. Bedoeling is dat de G code niet moet ingegeven worden op dat oude klavier en oude scherm.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door cocodile »

Ga er maar van uit, dat die PID regeling in die computer zit, maar dat wil niet zeggen dat de signalen niet te onderscheppen zijn.
Ik heb wel eens een uit een oude bsturing de step/dir signalen geplukt, en deze geschikt gemaakt voor mach 3.
De meeste moderne servo controllers werken idd. met S/D, ik zou zeggen maak eens een paar foto's, maakt het vaak wat duidelijker.
rwa
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 sep 2012 19:28

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door rwa »

Beste,

Dank voor de reactie. Ik kan geen foto's doormailen daar de machine bij iemand staat die ik wilde helpen daar hij mij een goede prijs maakte voor de freesmachine die ik van hem kocht.
Hetgeen jij deed met mach 3 is dus wellicht het volgende : je genereert met mach 3 de step en dir signalen maar je laat de PID regeling en de verwerking van de signalen van de encoder en snelheid over aan de computer in de oude sturing ? Maar anderzijds is het toch zo dat de step signalen die je genereert bepaald worden door de feedback van de encoder, of niet ?
Er moeten er toch meerdere zijn die een oude CNC draaibank kochten waarvan de sturing defect raakte ? Zoekt men dan meestal naar nieuwe drives die geschikt zijn voor servomotoren om die dan te sturen met Mach 3 ? Het is dan toch ook niet evident om een geschikte drive te vinden ?
Anderzijds is het volgens mij niet slecht om die computer (of moet ik het micropocessorschakeling noemen) die in die oude sturing zit te elimineren, daar die het vroeg of laat ook wel eens zal opgeven.
Op die draaibank zit ook een revolver met 6 gereedschappen. Ik heb niet kunnen uitmaken uit de doc hoe die gestuurd wordt. Welk soort motor zou dit zijn ? Zit hier ook electronica bij of zou dit met relais zijn, bv. 5 pulsen en je komt bij het vijfde gereedschap ?

Dank voor de reactie.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door Leeuwinga »

Toolchangers kunnen verschillend worden aangestuurd.
Via een ac of dc motor of een stappenmotor.
Er zijn motoren welke na het juiste gereedschap gewisseld te hebben en
stukje terug draaien en daarmee een mechanische pal "locken'"
Bij stappen motoren geeft men het juiste aantal stappen, ook daar zie
je wel een gelijk soortig lock mechanische, ook wordt er wel met een
mechanische cluch gewerkt.

Een mooi programma specioaal gemaakt voor een draaibank, met ook de toolchanger
is wel Turnmaster Pro kijk websit http://www.microkinetics.com (gratis download mogelijk)
Ik heb hiermee al vele Harrison draaibanken mee geautomatiseerd
Cees
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door cocodile »

Het voorbeeld wat ik gaf was geen servo systeem, maar een stepper systeem, maar wellicht is het bij jouw systeem ook mogelijk.
Ik moest echter wel goed spitten om de aansluitingen te traceren, ik had het ding voor handen, en ben gewapend met een redelijke kennis van electronica.

Het is dus lastig om te zeggen van ja dit kan of dat kan, zeker als er nauwelijks tot geen informatie voorhanden is.

En de servo controller krijgt z'n feedback van de encoder, ik werk zelf ook met servo's en gaat allemaal goed met S/D.

De weg van de minste weerstand is AC controllers kopen, maar daar moet je wel aardig diep voor in de buidel tasten vrees ik. :roll:
zeeschuim

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door zeeschuim »

Als de drivers analoog worden aangestuurd, dan is de kflop van dynomotion een goede een voordelige manier. Deze kan ook de toolchanger aansturen.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door ludo »

als je DC servo's hebt is de UHU controller misschien een optie deze werkt met step en dir.Deze controller is niet zo duur en kan zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: sturing van draaibank op pc zetten

Bericht door boutje »

Paar goede opties die ik meerdere malen heb gebruikt en goed werken:

http://www.rutex.com/us/index.php?productID=126

Heeft ook een website maar kan ik zo snel niet vinden.
http://www.cnczone.com/forums/product_a ... _volt.html

Wat voor merk wisselaar zit er op de machine?
Plaats reactie