5 fase stappenmotor driver

Moderator: Moderators

Plaats reactie
meanman64
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2011 12:49
Locatie: Peer België
Contacteer:

5 fase stappenmotor driver

Bericht door meanman64 »

Ik heb een LPKF 101 Automill cnc frees welke 5 fase stappenmotors hebben.Deze frees heeft zijn eigen software zoals voor de frees Boardmaster 3 en als ontwerp software Circuitcam 4 en deze is niet simpel om mee te werken.Hiervoor heb je windows 3.11 tot xp voor nodig.Ja, het is een cnc uit het DOS tijdperk met een seriële 25 pins aansluiting.Dus dacht ik waarom niet upgraden naar de nieuwe stand der techniek.Maar buiten de spindel motor zijn het 5 fase stappe motors.Aja,het apparaat heeft voorlopig nog geen Z-as.Heeft iemand een ontwerp van een 5 fase driverkaart met printer poort of dat die weet of je een 5 fase motor op 3 of 2 fases kan zetten?
hks machines
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2007 11:09
Contacteer:

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door hks machines »

Goede avond
Ik heb nog enkele nieuwe 5 fase driverkaarten liggen van het merk berger lahr
Deze kunnen max 2,8 amp leveren
Het type van de kaart is D450
De spanning voor de stappenmotoren is 24 tot 35 volt
m.vr.gr.

P. Kuijpers

graag een pb voor meer informatie
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 27 jul 2012 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht aangepast... LET OP HET IS NIET TOEGESTAAN OM RECLAME TE MAKEN DOOR BEDRIJVEN IN TOPICS!!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door Mcgyver »

zijn het niet gewoon losse 5-fase drives (evt van berger lahr) en een losse besturingsprint?


stepperdrives hebben zelden serieele aansluitingen of parallelle aansluitingen (met uitzonderin van de moderne digitale drives).. alleen de controller boards..

als de stepper drives geintregreerd zitten op de controll board heb je pech...

Zitten er losse drives in heb je geluk.. nieuwe controller erin en gaan met die banaan..

via e-bay, marktplaats kan je wel eens wat vinden voor 5-fase drives, o.a. van berger lahr..


de meeste losse drives werken met een logisch signaal, step/dir signaal van 5v... deze drives stuur je aan met je controller.. usbcnc, mach3 CNC-usb linuxcnc etc..


andere goedkopere optie is gewoon de steppers vervangen voor 2-fase versies... motoren zijn niet heel duur en drives kan je vinde in alle soorten en maten..

5 fase drives ombouwen naar 3 of 2 fase gaat niet..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
meanman64
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2011 12:49
Locatie: Peer België
Contacteer:

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door meanman64 »

link naar de desbetreffende cnc frees http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=4494
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door Mcgyver »

die link vermeld niet wat er nu precies in die kast zit...


Je wil zoals je zegt upgraden naar een andere besturing.

Om te bepalen wat je nodig zult hebben zul je toch die kast moeten openschroeven en kijken wat erin zit...

pas dan kan je beginnen met je eigen besturings kast te bouwen... zon kast heeft vele onderdelen..

en hier op het forum zijn vele voorbeelden waar zo'besturing uit moet bestaan.. ook in de knowledge base kun je veel bruikbare informatie vinden...


Dus.. schroef die kast open, maak foto's kijk wat je kunt hergebruiken en maak dan de keus om als het mogelijk is bestaande drives her te gebruiken i.c.m een nieuwe besturing, OF oude 5-fase drives op de kop te kunnen tikken, met een nieuwe sturing , OF nieuwe stepperdrives, steppers en nieuwe besturing..



Helaas kunnen weinig mensen je met deze vraag helpen als je alleen naar je topic linkt en je zelf niet weet wat je precies hebt, je zult dus wel op onderzoek uit moeten gaan....
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
meanman64
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2011 12:49
Locatie: Peer België
Contacteer:

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door meanman64 »

Ik heb een handleiding waarin de opengewerkte kasten te zien zijn of heb je liever real life pics?Ik zal een scan maken en indien niet duidelijk maak ik foto's.Er zit in ieder geval al een RS-232 interface kaart in
hks machines
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2007 11:09
Contacteer:

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door hks machines »

Goede morgen
De 5 fase drivers van mij moet je aansturen met een dir-step signaal
Peter
meanman64
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2011 12:49
Locatie: Peer België
Contacteer:

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door meanman64 »

In afwachting van de foto's kan ik al zeggen dat de kast welke verantwoordelijk is voor de Y en X as 2 steppe motor kaarten heeft waarvan eentje voor motor end stage.Verder zit er nog een logic card in en een CPU card welke verbonden zijn met elkaar dmv een litze kabel,en de cpu card is dan weer verbonden met de RS-232 interface card.Foto's volgen nog moet ze nog aanpassen in grootte.Alle kaarten zitten gezamelijk op een bord geprikt.
meanman64
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 apr 2011 12:49
Locatie: Peer België
Contacteer:

Re: 5 fase stappenmotor driver

Bericht door meanman64 »

foto's59555954
Plaats reactie