Aansluiten besturing, elektronika

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

Aansluiten besturing, elektronika

Bericht door RSY »

Hallo mensen,

Wie kan mij uit de brand helpen met de volgende 2 vragen, betreft aansluiten motoren en besturingen ?


1) ik heb losse servo-motoren die ik graag aangesloten wil hebben op de pc, maar heb geen verstand van elektronika. wie kan mij hierbij helpen?
Betreft de volgende typen:

Model Number: 8MSA2M.R0-42
Description:
Synchronous Motor, 6pole, nN=6000min-1,
T0=0,4Nm, plane shaft, connector A
side, Flange 40mm j6, selfcooled, IP64,
680V Uzk, Resolver 2 pole
voor nadere specifiatie zie: http://www.br-automation.com/cps/rde/xc ... G_HTML.htm

Model Number: 8MSA4M.E3-33
Description:
Synchronous Motor, 6pole, nN=3000min-1,
T0=5,3Nm, with brake TH=8Nm, keyway,
connector A side, Flange 95mm j6,
selfcooled, IP64, 680V Uzk, Encoder
EnDat 32 periods multiturn

2) ik heb ook DC servo-motoren met bijbehorende besturingskasten. Ik denk dat die kasten ook gelijk een plc bevatten voor die motoren, maar het waren motoren uit een oude schroefautomaat van de weber schraube-automaten.

is een interfacekaart voldoende en hoe sluit ik deze aan op de pc? wie kan me helpen ?

Het liefste wil ik als software gebruik maken van Mastercam x4 of x5. dus ik weet niet of dat beperkingen geeft voor wat betreft de interfacekaart e.d.

grt-jes


Ersoy
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aansluiten besturing, elektronika

Bericht door Leeuwinga »

Je maak direct al groootee stappen

Dat zijn leuke servo motoren
Maar wat wil je ermee?

Servomotoren worden door servo versterkers aangestuurd.
Daarop ziit tevens de encoder gekoppeld.
Deze versterkers zgn drives worden op hun beurt aangestuurd door een
controller die eindeindelijk aan de pc hangt.
Deze controller of interface kaart zijn er voor verschillende systemen
zo is er Mach3, USB-CNC, CNC-USB etc, etc.

Het is nog niet zo eenvoudig om een servomotor aan te sturen als je weinig kennis
draagd , zoals je zelf oppert zou ik er niet aan beginnen.
Verkoop ze en koop bv. stappenmotoren terug, dat is een beter uitgangs punt als je nieuw
bent in het cnc gebeuren.

Succes met je project
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

Re: Aansluiten besturing, elektronika

Bericht door RSY »

Hoi Cees,

zoals ik het van je verneem, klinkt het, als onbegonnen werk.

ondertussen heb ik de motoren te koop aangeboden, omdat ik zelf niet uitkom met aansluiting en elektronika.

maar de DC motoren die al een regelaar hebben wil ik wel nog aan kunnen sluiten met tussen kaartjes.
Als iemand me daarbij wel op pas kan helpen zou dat ook heel fijn zijn.

Wat mij eerlijk gezegd 'n beetje dwars zit met de stappen-motoren is namelijk, dat ze als speelgoed ogen, terwijl grotere servomotoren volwaardige productiemiddelen zijn. die je dag en nacht door kan laten draaien. met meer efficientie en duurzaamheid. Want uiteindelijk wil ik dat de werkstuk zoals die op het scherm staat heel snel en efficient gemaakt kan worden met de machine.. zonder die rare moeizame gepiep en gekraak van de stappenmotoren. :)

bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aansluiten besturing, elektronika

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik begrijp je reservering wat stappenmotoren betreft.
maar.. vergis je niet.. er staan her en der BEESTEN van CNC machines.. met Stappenmotoren.. die net zo goed dag in-dag uit staan te draaien..
als Stappenmotoren Piepen en Kraken.. dan is dat meestal het gevolg van de aansturing.. een NC_Step kaartje dat maximaal halfstep kan genereren..

de meeste drivers kunnen sowieso microstepping uitgeven.. en sommige hebben zelfs al een Closed-loop.. dus.. aansluiting voor een Encoder.. zo combineer je de voordelen van de stepper, met de voordelen van een Servo..

Steppers staan stil als ze stil staan.. Servo's staan nooit stil..
Mijn eigen machine heeft Jobs van 12 uur en langer staan draaien. geen problemen.. en Nee.. geen Balsahout. maar Alu, 6 mm frees... voeding 1500mm/min snedediepte 1.5 mm 3D freeswerk.. daar hoef ik geen servo's voor te hebben..
wat de duurzaamheid betreft.. ik wil een setje Brushed servo's het met gemak laten opnemen tegen een paar steppers..
Kees Moret

Re: Aansluiten besturing, elektronika

Bericht door Kees Moret »

Arie Kabaalstra schreef:
de meeste drivers kunnen sowieso microstepping uitgeven.. en sommige hebben zelfs al een Closed-loop.. dus.. aansluiting voor een Encoder.. zo combineer je de voordelen van de stepper, met de voordelen van een Servo..
Uhhh, wat is een closed loop Arie?

Groeten, Kees
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aansluiten besturing, elektronika

Bericht door skillalot »

Encoder achter op de stappenmotor en terugkoppeling naar de driver. Zelfde idee als een servomotor.
Plaats reactie