Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet goed

Moderator: Moderators

PeterZ
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 jul 2010 10:39
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door PeterZ »

Zal vanavond even kijken.. dacht dat er JM976R8 op stond maar is lastig te zien.. Zit naast de DC/DC dus dacht zelf ook aan iets van een spanningsregelaar.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door vip1980 »

PeterZ schreef:Zal vanavond even kijken.. dacht dat er JM976R8 op stond maar is lastig te zien.. Zit naast de DC/DC dus dacht zelf ook aan iets van een spanningsregelaar.

Zal inderdaad de spanningsregelaar zijn, denk dat er meer iets van LM2*** op zal staan....

edit
effe googlen:
we use LM2567 microchip,low heat and enough power supply,more stable quanlity,and some other type use 78sereis common type

In de datasheet staat dat hij max. 6Ampere mag verwerken, het is trouwens een DC-DC converter.
PeterZ
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 jul 2010 10:39
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door PeterZ »

Ja idd dc/dc converter maar die is het niet.. Ik zal er vanavond even naar kijken maar zag wel dat er een lang nummer op stond. thanks voor het commentaar.. Maar als hij 6 amp kan hebben dan moet er iets anders zijn wat niet goed is.. Althans lijkt mij.. Ik las wel op een ander forum (ik dacht van cnczone.com) dat er meer gesproken wordt van warme chips (niet de TB6560) weet alleen niet of het dezelfde is.. Zou mooi zijn als iemand met hetzelfde bordje hier wat over kan zeggen of mogelijk het nummer wel goed kan aflezen.
roger de poger

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door roger de poger »

Is het wellicht de spanningsregelaar die 5v maakt voor externe toeters & bellen die je kunt aansluiten, zoals sensors etc etc? Zo ja EN als je daar wat aangesloten hebt, dan zit daar misschien sluiting. Of consumeren die dingen teveel pleps. Meer dan handwarm is nooit fijn voor electronica.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door vip1980 »

heb je de draadjes van je motoren doorgemeten, dat tie in ieder geval goed zijn aangesloten.....
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door w.rusman »

Meestal worden spanningsregelaars te warm als het input voltage "te hoog" is

In de datasheet staan wel 2 tegenstrijdige waarden
- Supply voltage van 5-15V
- Vin tussen de 3.5 en 35 V

Ik zou het eens proberen met een 12v voeding om te kijken hoe het geheel dan loopt, die bordjes staan niet bekend om hun kloppende specs (maximale piekwaarden van componenten worden als standaardwaarden opgegeven)

ik heb zelf een keer zo'n bordje gehad, en ben blij dat ik hem weer kon inruilen op losse drivers :lol:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
PeterZ
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 jul 2010 10:39
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door PeterZ »

Ik heb geen andere zaken aangesloten (test fase) dan de 3 motoren. Spanning input is 24 volt, motoren zijn aangesloten volgens de specs van de motoren (serieel). Uiteraard kan het zijn dat de specs niet kloppen in dat geval heb ik een andere uitdaging.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door audiomanics »

Je zou eens de stroom kunnen meten, zonder dat de motoren aangesloten zijn..
Ik heb het vermoeden dat die spanningregelaar de besturingselectronica voedt.. Dat kan niet al te veel zijn...
Stel dat er 5V uit die regelaar komt en je meet een stroom van 0,5A bij 24V, dan wordt er toch bijna 10W omgezet in dat ding (Als het een zgn geschakelde regelaar is, een stuk minder...zie datasheet van dat IC)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door lucas »

Is de datasheet van dat bord ergens online te vinden?

De chip zit namelijk vlak bij de "5th axis extension control port " (wat dat dan ook moge zijn...) en de voedingsconnector zit volledig aan de andere kant. Dat het een spanningsregelaar is ben ik dus helemaal niet zeker.

Soms is de chip opdruk moeilijk te lezen, een vergrootglas en goede lichtinval kunnen dan helpen.
We zullen het nummer nodig hebben of meer info via een datasheet van het bord om iets relevants te kunnen zeggen.

Je gebruikt een geschakelde 24V voeding, dit zou het probleem kunnen zijn als die voeding niet goed gefilterd is, misschien hebben de TB's er een beetje last van maar die ene een beetje TE veel.
Kan je een andere voeding gebruiken als test?
PeterZ
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 jul 2010 10:39
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door PeterZ »

Heb inmiddels alles bekeken.. Verwarring van het nummer kwam omdat bovenaan de JM96RB of R8 staat en daaronder idd LM2576S 5.0 (5 volt output).. Is dus de spanningsregelaar.. maar nog.. ook zonder de aansluiting naar de computer (pin test).. wordt de regelaar veel te warm.. ik heb een 24 volt switching power regelaar.. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat die het probleem geeft.. met name omdat de spanningsregelaar ( http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2576.pdf ) een groot bereik van input heeft. Ik heb zwaar het vermoeden dat de regelaar zijn laatste kunstje heeft geleverd.. al dan niet zonder ooit gebruikt te zijn..
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door lucas »

Dus toch de regelaar, raar printontwerp.

Het input bereik zal idd het probleem niet zijn, maar die chip is ook een "geschakelde voeding" die net als jouw switching supply de ingangsspanning pulserend doorlaat. Er is een kans dat deze in conflict komen en daarom zou ik het proberen met een andere voeding.

Indien dit niet mogelijk is rest alleen een klacht bij de verkoper.
PeterZ
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 jul 2010 10:39
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door PeterZ »

Tja... raar of niet.. ik kan er na 4 minuten een ei op bakken.. jammer dat het wat te klein is voor het ei..
De switching power wordt altijd in de set meegeleverd.. (kijk maar op de diverse sites inclusief de Europesche).. Dus ik ga er een beetje vanuit dat die het niet kan zijn.. Ik kan 2 dingen doen.. andere regelaar bestellen en die erop zetten of andere drives.. denk het laatste maar. Heb op aanraden van Kees (Audiomanics) ook de power per as teruggezet naar 75% maar dat hielp ook niet echt..

Als er nog iemand een idee heeft.. Ik sta open voor suggesties..
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door lucas »

Misschien kwarteleitjes? :lol:

Een andere voeding bestellen zou ik ook niet doen, alleen even proberen met iets wat je liggen hebt of kan lenen.

Heb je die via ebay/paypal gekocht? Heb positieve ervaringen met klachten (disputes) daar.
Ebay verkopers hebben niet graag een dispute of negatieve feedback en zijn soms plotseling erg behulpzaam, je hebt toch iets gekocht wat niet werkt en daar zou een oplossing voor moeten zijn.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hulp nodig.. TB6560 V3 4 assig bordje (rood) gaat niet g

Bericht door wrinex »

grappig ik heb ook zon china boardje hier liggen alleen dan met de TA8435H

de spanning regelaar werd bij mij ook gloeiend heet , het koelblokje wat er op zit is zelf koperkleurig gekleurd op de kopse kant van de hitte. die regelaar is naar mijn weten voor het Breakout gedeelte op de kaart, bij mij heeft het altijd op 35 volt gelopen tot voor kort. nu beginnen een voor een de chips van de assen uit te branden. van de 4 heb ik er nog 2 , moet de chip er echt uit halen anders brand het geheel uit. overige 2 zijn nog te gebruiken. dit laatste ligt overigens eerder aan de motoren die eigenlijk te zwaar zijn voor dit kaartje , kunt hier overigens niet de ampere instellen vandaar.


vond hem altijd al erg heet worden maar gek genoeg is dit een van de onderdelen die het nog wel doet op dit bordje
Plaats reactie