Aansluiten hall-effect sensoren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door Leo.D »

Ik ben bezig met het ontwerp voor een 4de as waarop ik speciale opspangereedschapjes wil bevestigen. Hiervoor wil ik een referentiepunt van de as-positie signaleren met twee hall-effect sensoren, type SS443A.
In mijn constructie maak ik gebruik van een planetair tandwielstelsel waarbij ik een sensor wil plaatsen op de uitgaande as voor de ruwe positie, en op de planeetwieldrager voor een positioneer verfijning met een factor 50 t.o.v. de uitgaande as om zodoende ook fouten door aanwezige speling te minimaliseren, althans dat is de bedoeling.
Totale overbrengingsverhouding 1:200. De magneten worden geplaatst op een diameter van 38mm. De gehele overbrenging en de behuizing waarin de sensoren en magneten worden geplaatst wordt in kunststof (POM) uitgevoerd.
Het schakelsignaal moet aanwezig zijn wanneer beide sensoren gelijktijdig door een magneet worden geactiveerd.

De schakeling wordt aangesloten op een interface kaart met een aansluiting voor 5 en 12V.

Nu was mijn gedachte om de aansluiting van de sensoren als volgt uit te voeren:
- plus van sensor 1 en sensor 2 op +5V interfacekaart
- nul van sensor 1 op GND interfacekaart
- min van sensor 1 op de nul van sensor 2
- min van sensor 2 op terminal 8 interfacekaart

Aangezien mijn kennis van electronica nagenoeg nihill is, vraag ik mij af of dit de juiste methode is of dat ik een andere schakeling moet toepassen, en zo ja, hoe moet deze er dan uitzien en met welke componenten.

Groet, Leo
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door BriBis »

Als eerste wil ik even melden dat je nul, geen nul is maar de O (van output)..
Daarnaast, als ik even goed naar de datsheet kijk, is de uitgangsspanning van de Hall-sensor slechts 0.4V.. Dit is bij lange na niet voldoende om op een interfacekaart aan te sluiten (laat staan om de volgende hall-sensor te voeden(3.8V-30V)..

Je kan beter zoeken naar een logic-level Hall-sensor zoals bijvoorbeeld de Allegro A3211 (heb verder niet gekeken of deze daadwerkelijk bij je bruikbaar is).. Deze schakelt tussen de 0 en de 5V (logische signalen)
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door Leo.D »

Zoals ik al aangaf m.b.t. mijn kennis......, dit idee gaat dus niet werken.
Het belangrijkste punt voor mijn ontwerp op dit moment is dat ik in ieder geval geen interne verbindingen met de outputs in de behuizing mag maken en dus met minimaal 4 adertjes naar buiten moet i.p.v 3. Bespaart toch wat denkwerk voor de constructie.

Ik heb nog wat zitten speuren en info gevonden met daarin een paar schema's en wat basis informatie.
Ik zie hierin nog niet direct het antwoord maar al wel een begin.
Advies blijft natuurlijk welkom.

Groet, Leo
Gebruikersavatar
B.Reitsma
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 mar 2011 07:41

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door B.Reitsma »

Dit type hall sensor heeft een open collector uitgang. Dit betekent dat de uitgang naar nul (<=0.4V) gaat als een magnetisch veld gedetecteerd wordt. Als er geen veld gedetecteerd wordt dan staat de uitgang open.
Het volgende schema geeft +V op de uitgang als de hall sensor open staat en 0V als hij geactiveerd wordt.
Voor R kun je een 10k weerstand gebruiken of elke andere waarde zolang je maar onder de 20mA blijft die de sensor maximaal aankan.

Code: Selecteer alles

+V------+
  |     |
  |     R
  |     |
 HALL----+----uitgang
  |
  |
0V
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door joopbos »

http://www.farnell.com/datasheets/67417.pdf

Met deze hallswitch heb ik al veel benaderingsschakelaars gebouwd. Wel in combinatie met een magneetje.

Joop
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door Leo.D »

Bedankt voor de reacties.

Ik ben nog blijven zoeken en vond een uitgebreide topic om zelf homing switches te maken met een SS441A sensor. Deze heeft andere magnetische karakteristieken maar lijkt verder identiek.
Ik denk dat ik binnenkort eerst maar wat testjes ga doen.
Wordt vervolgd.

Groet, Leo
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door Leo.D »

Ik ben weer creatief geweest om toch met 2 sensoren en met een 3 aderig kabeltje naar de besturing te kunnen en daarom het volgende schema opgezet.

5405

Voor de nauwkeurigheid is het een noodzaak dat er een volgorde in het schakelen aanwezig is, wat mechanisch gezien ook getimed gaat worden door de keuze van de positie van de magneten.

Gaat dit werken en zo ja, moet er dan nog verschil zitten in de waarden voor R1, R2 en R3.


Groet, Leo
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansluiten hall-effect sensoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leo.
Even wat beter je schema bekeken, denk toch dat dat laatste schema niet werkt, echter je eerste idee wel.
Leo, je eerste ontwerp ( R1-R2 en N2222 er tussen uit) zou het wel gewoon doen.
Wanneer de 1e sensor aanspreekt gaat de uitgang naar ground, krijgt de 2e sensor dus spanning en wanneer die aanspreekt gaat de uitgang laag. En inderdaad de volgorde is belangrijk, maar dat is het met 2 schakelaars altijd. De 1e moet een overlappend bereik hebben tov van de 2e.
Waarom doet dit schema het niet: uitgang 1e sensor is open ( geen magneet in de buurt ) R1 trekt basis omhoog, transistor gaat geleiden, 0v van sensor 2 wordt (bijna) 0v, en sensor 2 werkt. Echter die ziet geen magneet en de uitgang is ook hoog. Wanneer de 1e een magneet ziet gaat z'n uitgang naar 0, transistor spert, sensor2 uit, uitgang hoog en reageert niet meer op magneet.Wanneer de 1e geen magneet ziet werkt de 2e wel op een magneet.
Maar even belangrijk is te weten, welk signaal wil je hebben op het ref.punt, een 0v of een 5v. In het geval je een acktieve uitgang van 5v wilt hebben moet je die truc met die transistor achter de 2e sensor zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie