bob + relais

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

bob + relais

Bericht door clements »

hoi,
Ik heb een nieuw breakoutboardje (C10) in mijn kast gezet, alsook wat solidstate relais ed. (SSR-25) Op de BOB heb ik een losse 5V voeding aangesloten.

De relais voor mijn kress, heb ik op poort 16 gezet. De min direct aan de voeding, de + wordt geschakeld door de BOB.
Dit gaat allemaal goed bij M3 en M30 schakelt de frees aan/uit.

Het gekke is nu echter, als ik de PC uitzet en de 5V voeding aan laat, dan gaat poort 16 ook aan. Dus dan begint mijn frees vrolijk te draaien, en dat lijkt me niet echt handig/veilig etc.

Wat zou dit kunnen zijn? En hoe kan ik dit oplossen?
ASS-U-ME
roger de poger

Re: bob + relais

Bericht door roger de poger »

• PULL-UP or PULL-DOWN selection for inputs. Includes jumpers to select the best input configuration for your application.

Je uitgang wordt hoog maar moet laag zijn.
Jumper plaatsen en elders een vinkje zetten bij "invert" oid.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: bob + relais

Bericht door Mcgyver »

Voor de c10 bordjes van cnc4pc zijn ook charge pump printjes te krijgen..

De charge pump checkt of er geen onregelmatigheden zijn bij het gebruik van mach...

de charge pump staat actief als mach draaid en slaat uit als mach afgesloten word..

je kan een veiligheids cirquitje maken met relais en een esstop waar ook het charge pump relaitje tussen gezet word..


gaat de pc uit dan zet je gelijk dmv de charge pump je e-stop uit waardoor niets meer staat bekrachtigd... ;-)

de lpt doet wel vaker rare dingen als de software word uitgeschakeld of de pc opstart of afsluit...

zo'n charge pump lost echt veel van die ellende op.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
roger de poger

Re: bob + relais

Bericht door roger de poger »

Je kunt -ook- een extra mechanisch relais aansluiten op de voeding van je pc.
Daar heb je eenvoudig 5 en/of 12v tot je beschikking.
Een simpele optie.

De optie van Mcgyver is complexer en wat meer sophisticated. Als je dit gaat doen, snap dan wel goed hoe een dergelijk systeem werkt zodat je het ook goed in elkaar zet. maw; dat het ook werkt als het moet werken!
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: bob + relais

Bericht door Mcgyver »

dat laatste klinkt leuk.. maar de lpt doet JUIST rare dingen TIJDENS het opstarten van de pc of afsluiten van de pc.. daarmee staat er dus spanning op het veiligheids cirquit terwijl je dat niet wilt hebben...

Voor een echt goede werking en veiligheid .. is een goed "mechanisch"estop cirquit met relais en een chargpump met mach de enigste goede optie.... zonder charge pump kan ook.. als je een veiligheids cirquitje hebt.. gewoon op de estop rammen voor je de pc afsluit.. maar goed er zijn meerdere van dat soort wegen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
roger de poger

Re: bob + relais

Bericht door roger de poger »

veilig werken in een veilige omgeving is deels terug te brengen tot je eigen routines.
verzin voor jezelf een protocol en hou je daaraan. een kress heeft een schakelaar en daar heb je voor betaald. use it.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: bob + relais

Bericht door Mcgyver »

mee eens ;-) das 1 van de vele wegen :lol:

maar goed om het echt goed te doen ben je ook niet veel kwijt.. ;-)

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/index.p ... 931ff90be5

dit , wat relaitjes en wat draadjes...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: bob + relais

Bericht door clements »

bedankt voor het meedenken, maar het lijkt toch ook iets anders te zijn.
Als ik mijn pc gewoon uit laat, en ik schakel de losse 5V voeding in, dan gaan dus mijn relais 'aan'.
Deze gaat pas uit, op het moment dat Mach3 helemaal opgestart is.

Die pull up en down selectie, is volgends de PDF alleen voor de andere input poorten.
Hier een screenshotje. Het gele gebied is wat ik gebruik voor oa 2 relais te kunnen schakelen. Hier staan de poorten 1,14,16,17
Afbeelding

Ik was dus van plan om op een USB poort van de pc 5V te pakken en hiermee een relais te schakelen. Achter dit relais zit dan de rest van de besturing. Dan hoef ik nl alleen maar de PC aan/uit te zetten.

Nu zet ik dus pas de schakelaar van kress om als Mach3 helemaal opgestart is. Maar echt een zeker gevoel heb ik dan nog niet, als ik freesje wissel.
ASS-U-ME
Plaats reactie