Driver keuze

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Driver keuze

Bericht door cnc »

Heren technici,

Ik ben nu zover om drivers te gaan aanschaffen, de volgende motoren en voeding heb ik:
Steppers:
Afbeelding
Voeding:
Merk / Type: Mean Well SP-320-48
Input: 100-240 VAC 50/60 Hz
Output: 38-56 VDC / 6,7 A

Het budget wil ik laag houden aangezien dit een testmachine wordt om veel te leren, zelf een driver bouwen Met L297/L298 ga ik met (bijna) geen kennis van electronica (nog) niet trekken. Na veel lezen ben ik van mijn eerste idee af: http://www.ebay.nl/itm/280769218238?ssP ... 1423.l2649 omdat er veel problemen mee zijn, en weinig aansluitinfo.

Nu wil ik gaan voor deze http://www.ebay.nl/itm/330528895755?ssP ... 1423.l2649, aangezien er hier op het forum al wat ervaring mee is (http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=12&t=2972) en er ook op cnczone.com een 20 pagina's groot topic over is geschreven incl. aansluitschema's e.d. Wel is het met dit bordje zo dat je hem niet boven de 24v moet geven aangezien er anders rook uit kan komen :roll:

Ik begrijp dat het een risico blijft aangezien de chinese drivers niet echt goed bekend staan, zelf denk ik dat het voor een testmachine om alles onder de knie te krijgen voldoet.

1 echte vraag: Ik las in het cnczone topic dat je het beste motoren tussen de 1,5 A en 1,7 A kunt nemen, mijne zijn toch een stuk lichter, kan dit kwaad?

Zijn er eventueel betere oplossingen voor € 50,- (voor 3 assen)?

Groet John
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door hilberth »

Als het goedkoop moet, probeer dit: http://www.pieterfloris.nl/shop/product ... roduct=402
Dan heb je voor 5 tientjes 3 drivers thuis bezorgd die 30V en tot 2 Amp per fase aankunnen, microstepping tot een zestiende.

Je moet er alleen wel zelf een doosje om doen, da's dan ook een van de redenen dat ie goeiekoper is...
Think it, draw it, make it.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door Leeuwinga »

niet vergeten, koelen!!
De chip in ieder geval voorzien van een koel lichaaaampje
Als je een aantal bijelkaar zet en klein 5V computer vinnetje
erbij.
Cees
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door cnc »

Heren,

Bedankt voor de snelle antwoorden, dit komt bij mij professioneler over qua ondersteuning. ik zit momenteel te lezen op de site van Brian Schmalz en ga eens in de pdf files neuzen.
Koellichaam wordt gewoon met koelpasta erop geplakt net als bij pc's? Behuizing/fan is het probleem niet.
Er zitten geen schroefconnectoren op (heet dit zo, van die groene dingen?), dit betekent dat je de draden rechtstreeks op het bord soldeert?

Ik ga lezen :mrgreen: bedankt!

Groet John
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door cnc »

cnc schreef: Er zitten geen schroefconnectoren op (heet dit zo, van die groene dingen?), dit betekent dat je de draden rechtstreeks
Antwoord al gevonden: Printkroonsteen
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door hilberth »

Bij Conrad wordt het Printklem - schroef genoemd.
Afbeelding
Zie ook: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... ea=6130118
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door cnc »

hilberth,

Bedankt, de link werkt niet want bij Conrad moet je de directe productlink kopieeren (rechts in het menu) maar gelukkig heb je de naam erbij gezet en kon ik ze via de zoekbalk vinden!

Ik ga weer verder met info over de Big Easy Driver lezen.

Groet John
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door Leeuwinga »

Je kunt die strookjes ook goedkoop vinden bij
DICK BEST (even googelen)
Succes, Cees
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Driver keuze

Bericht door Lude »

Repstick op basis van de A4988 is ook goedkoper te krijgen (7,50 pst) en nagenoeg gelijk. Webshop uit nederland zoek ik morgen ff voor je op.
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door cnc »

Cees,
Gevonden, dat is dus geen probleem meer. kun je ook andere koellichamen gebruiken als ze maar dezelfde grootte hebben?

@lude, graag! alle info is welkom!

Groet John
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Driver keuze

Bericht door Lude »

http://reprapworld.com/?searchresults&cPath=1591_1599

Nederlandse webshop, dus dat is lekker makkelijk :)

succes!
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door cnc »

Bedankt Lude, voor de link!

Goed, na e.e.a gelezen te hebben neig ik de om de stepstick drivers te gaan aanschaffen i.p.v de Big Easy Driver, ik kan namelijk geen verschil ontdekken (of ik lees er overheen)? Ik ben dan incl. 3 x heatsink en genoeg schroefterminals/printkroonstenen voor €41,- klaar.

Iemand nog een reden om toch voor de Big Easy Drivers te gaan (omdat ik iets vergeet bijvoorbeeld :lol: )?

**edit** contact met de verkoper gehad maar de schroefterminals/printkroonstenen passen er niet op :x **edit**

Groet John
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Driver keuze

Bericht door Lude »

Geen dank. Ik bestel er binnenkort ook een handje-vol, om wat rondliggende motortjes aan te sturen, beetje voor de lol :)

Je vraag over de sterkte van de motor. 0.8 - 0.95A per fase voor jou motoren. Hoeveel uitgaande draden heeft jou motor?

Het volgende schematje kun je wel wat uit duidelijk worden:
Afbeelding

Heb je 6 draden dan is het zowel voor unipolair als bipolair geschakeld 0.8 - 0.95A per fase. Heb je 8 draden dan kun je hem parallel schakelen, zo kun je er 2x de stroom doorheen laten lopen (1.6 - 1.9A per fase).

Voor/nadelen (overgenomen van stappenmotor.nl):
Bipolair parallel:
Maximum torque = maximum torque
Maximum current = 2 * Current_coil
Self induction = Induction_coil

Bipolair serie:
Maximum torque = maximum torque
Maximum current = Current_coil
Self induction = 4 * Induction_coil

Unipolair:
Maximum torque = maximum torque / 1.4
Maximum current = 1.4 * Current_coil
Self induction = Induction _coil

Bipolair parallel heeft de voorkeur, de laagste zelfinductie (dus je kunt hogere snelheden halen, maximale koppel, maar wel 2x de stroom).
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Driver keuze

Bericht door cnc »

Hoi Lude,

Ik heb 6 draden dus 0.8 - 0.95A maar er zit geen minimum qua Amperage op deze bordjes toch?
Maar Lude, de schroefterminals/printkroonstenen die hun verkopen passen niet, hoe los jij dit op? Zijn er nog andere maten die wel passen? Koellichamen hebben ze gelukkig wel.. Dank voor het schema!

Groet John
Plaats reactie