Vierde as aansturen via tweede printerpoort, maar hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kees Moret

Vierde as aansturen via tweede printerpoort, maar hoe?

Bericht door Kees Moret »

Hallo Forum.

Ik heb op de CNC dag een 4e as aangeschaft, ik weet zo snel geen benaming maar het is een motor met een klauwplaat er op, deze moet ik apart gaan aansturen via een tweede printerpoort omdat mijn gebruikte kaart wel 4 assen aankan maar ik mijn Y-as aanstuur met twee motoren.
Op aanraden van Arjan Swets, hier welbekend een tweede printerpoort gekocht en een driver
aangeschaft via EBAY: http://www.ebay.nl/itm/130560891633?ssP ... 1439.l2649
Nu weet ik niet welke pins ik moet aansluiten op de driver, er staat op vermeld: PUL, DIR, OPTO, en ENA.
En nu ik toch bezig ben, hoe kan ik deze aansturen in Mach3?
Wellicht is dit al eerder aan de orde geweest, maar ik kan geen antwoord vinden op het forum.
Alvas mijn dank voor de reacties.
Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Vierde as aansturen via tweede printerpoort, maar hoe?

Bericht door Mcgyver »

werkt hetzelfde als bij je andere assen op de 1e lpt...

eerst achter het hardware adres van de port zien te komen en deze invullen in general config...


gebruik je een breakout bordje met optocouplers... gewoon even de handleiding lezen...

wil je de drives direct op de lpt aansluiten? (drivers zijn al optisch geisoleerd) -pulse en -dir aan elkaar verbinden en aansluiten op de gnd van de poort (pinnen 18-22.. wel al deze pinnen even met elkaar verbinden)
de +pulse en +dir op de output pinnen .... 2,3 of 4,5
in config / ports and pins/ motor outputs voor de a-as instellen welke pinnen je gebruikt en en natuuurlijk poort 2 selecteren .


voor de rest kan je nog wat dingetjes in general config instellen om de a-as als roterende as in te stellen maar die staan dacht ik al standaard goed...


thats all ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Kees Moret

Re: Vierde as aansturen via tweede printerpoort, maar hoe?

Bericht door Kees Moret »

Bedankt voor je reactie.

Ja, ik wil hem direct op de 2e printerpoort aansluiten,volgens mij is dat mogelijk, maar ik heb helaas (nog) geen goede gebruiksaanwijzing.
Maar met jouw aanwijzingen kom ik al een heel eind denk ik.

Groeten, Kees
Plaats reactie